Advertorial van Asselbergs & Klinkhamer Advocaten

Nieuws Regio

Auto-ongeluk, letselschade, bedrijf onder druk: schadevergoeding?

Afgelopen jaar stond ik een kapper bij. Hij was gestart met één vestiging en had er inmiddels na zes jaar vier. Door een auto-ongeluk kreeg hij whiplashklachten. Hij kon een hele tijd niet zelf knippen en zijn personeel aansturen. De omzet liep terug en de vierde zaak, die net een paar maanden open was, kwam niet goed van de grond. De zorgen stapelden zich op. De schade was groot. Wat is er dan nodig voor een rechtvaardige schadevergoeding?

Suzanne van Reedt Dortland 7 februari 2019

AK Portret Suzanne liggend

Een ongeluk kan elke onder- nemer overkomen, of u nu net bent gestart of al enige jaren aan de weg timmert. Wie zou na een ongeluk de zaken binnen uw bedrijf regelen? Hoe zou u ervoor zorgen dat er nog genoeg geld binnenkomt om een inkomen voor uzelf over te houden? Omdat het hier om een auto-ongeluk ging, vergoedde de aansprakelijkheidsverzekeraar van de auto de schade van de ondernemer.

Maar wat is de schade? Voor mij als belangenbehartiger, is het belangrijk goed door te vragen naar het verhaal achter de ondernemer. Wat is zijn/haar rol in het bedrijf? Hoeveel waarde voegt hij/zij toe? Wat betekent dit netto voor de ondernemer in zijn/haar portemonnee? Voor dat laatste is de fiscale positie van groot belang. In de zaak van de kapper was het in eerste instantie van belang ervoor te zorgen dat de onderneming zo goed mogelijk kon blijven doorgaan. Daarom werd een vervangende kracht ingezet. De bruto kosten werden na onderhandeling door de aansprakelijkheidsverzekeraar voorgeschoten. De zaak kon daarmee doordraaien, maar de omzet liep toch terug waardoor de winst daalde. De ruimte voor een eigen inkomen werd daardoor minimaal en voor pensioenopbouw was al helemaal geen ruimte meer.

Schade vaststellen

Het is lastig de schade die wordt veroorzaakt door arbeidsongeschiktheid goed vast te stellen. Hoe zou het met het bedrijf zijn gegaan als dit ongeluk niet was gebeurd? Zou de groei zich hebben doorgezet en kunnen we dat meenemen in de schadeberekening? Voor de kapper kon met goede argumenten de groeiende lijn worden doorgetrokken. Als hij net zou zijn gestart, was dat lastiger geweest. Hoe zou het bedrijf zich hebben ontwikkeld? Een businessplan en e-mails die met de bank zijn uitgewisseld, kunnen helpen dit te onder- bouwen. Het is belangrijk na een ongeluk een deskundige advocaat in te schakelen. Die kan het verschil maken door te zorgen voor goede begeleiding en een rechtvaardige schadevergoeding.

Suzanne van Reedt Dortland is advocaat bij Asselbergs & Klinkhamer Advocaten. Meer informatie: www.ak-advocaten.eu.