Nieuws Regio

Van ideetje tot internationale business: Zoetermeerse ondernemer scoort met sokpoppen

Wat bijna tien jaar geleden begon als ideetje met een paar sokken, is uitgegroeid tot een internationale business: Walkytalkies van de ondernemer Nelleke van der Burg. De Zoetermeerse legt uit hoe ze haar sokpoppen in zes landen aan de man brengt.

Geraldina Metselaar/Foto: Henriette Guest 15 oktober 2019

Nelleke Burg Walkytalkies sokken poppen

Ondernemer Nelleke van der Burg heeft inmiddels zestien verschillende sokpoppen ontworpen.

Natuurlijk herinnert ze zich nog goed hoe haar idee werd geboren voor Walkytalkies, de sokpoppen met een verhaal. ,,Dankzij mijn dochter Aaf'', vertelt Nelleke van der Burg in het AD. ,,Ze wilde een sokpop maken. Helemaal leuk. Toen ze die sok weer aan wilde doen, ging dat niet meer. Het idee bleef me vasthouden. Ook omdat ik regelmatig met een berg enkele sokken zat, waarvan de ander spoorloos verdwenen was. Ken je dat? Een Walkytalkies kan altijd door voor pop, als de andere van het paar kwijt is.''

Er bestaan inmiddels zestien kleurrijke sokpoppen met elk een eigen verhaal. Van zeemeermin tot draak en van politiehond tot meisjespiraat. Van der Burg heeft bovendien een missie. ,,Ik gun alle kinderen het plezier en de creativiteit die deze sokken losmaken in hun brein.''

''Ik heb benadrukt dat ik geen professor ben, wel een professional. Oorspronkelijk uit Zoetermeer!''

Nelleke van der Burg, ondernemer

Jonge meid in de grote stad

Van der Burg is geboren en getogen in het oude dorp van Zoetermeer. Ze had er een onbezorgde jeugd. Haar familie is onbetwist van Zoetermeerse makelij. ,,Ondernemend, nuchter, harde werkers met de poten in de klei en altijd een gulle lach op het gezicht.''

Haar familie woont er nog steeds, in tegenstelling tot haar vriendinnen. ,,Net als ik allemaal uitgevlogen. Met hen ging ik ieder weekend stappen. Eerst naar discotheek Locomotion en later naar Amphion. Het mooie is dat we nog altijd contact hebben. Eenmaal per jaar gaan we met z'n allen een weekendje weg. Kletsen, lekker eten, wandelen.” Voor haar studie aan de Willem de Kooning Academie, vertrekt Van der Burg naar Rotterdam. Tot groot verdriet van haar vader. ,,Die vond dat maar niks. Zo'n jonge meid in de grote stad.''

Vermarkten blijft lastig

Aansluitend verhuist ze naar Den Haag, waar ze haar partner tegen het lijf loopt en als grafisch ontwerper start bij een uitgever van magazines, waaronder VT Wonen, Flair en Kek Mama.

Naast haar werk als grafisch ontwerper en de zorg voor haar gezin, ontwikkelt Van der Burg het concept voor Walkytalkies. Er verschijnt een frisse website met webshop, een Walkytalkies-lied en een app. ,,Alleen dat 'vermarkten' blijft lastig voor een creatief iemand zoals ik. Zeker als je de wereld wil veroveren. Daar kan ik goed een commerciële kanjer bij gebruiken, maar waar vind ik die?''

British Junior Design Award

Van der Burg haar sokken worden nu bij speelgoedwinkels verkocht in Nederland en in België, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Luxemburg. Ondertussen doet Van der Burg regelmatig mee aan events waar je je product kunt pitchen. Ze wint een geldprijs voor de ontwikkeling van de interactieve Walkytalkies-app. Hiermee kunnen kinderen hun eigen verhaal maken. Als ze wordt genomineerd voor de British Junior Design Award, kan ze haar geluk niet op. Na een reis vol obstakels, ineens was haar vlucht geannuleerd, blijkt dat ze 'm ook nog gewonnen heeft. ,,Het huis staat vol met bloemen!‘’

Bovendien is ze uitgenodigd op de universiteit van Bolzano in Noord-Italië. Tussen allerlei knappe koppen mag Van der Burg haar app toelichten. ,,Het interactieve aspect stimuleert kinderen enorm om te gaan lezen. Het is spannend en leuk. Ik heb benadrukt dat ik geen professor ben, wel een professional. Oorspronkelijk uit Zoetermeer!''