Jaarplanning
Ik was een tijdje lid van een ontbijtgroep en daar zaten ondernemers die in januari altijd een planning maakten voor het komende jaar. Met targets en zo. Op papier! Daar keek ik met bewondering naar en ik nam me altijd voor om het ook zo aan te pakken. Dat kon toch niet zo moeilijk zijn voor mij als planner?
Toch is het er nooit van gekomen. Aangezien ik professioneel planner ben in het dagelijks leven (ik bedenk op zondag al het weekmenu), wil ik het op sommige gebieden meer laten afhangen van wat er op mijn pad komt. En daarin ben ik niet de enige. Uit onderzoek van De Amersfoortse naar dilemma’s van ondernemers blijkt dat 27% van de vrouwelijke ondernemers geen langetermijnstrategie heeft. Tegenover 14% van de mannelijke ondernemers.
Basisstrategie
In het weekend lees ik graag interviews in de krant met topmannen en topvrouwen bij belangrijke bedrijven. Dan ben ik vooral benieuwd of ze strategisch naar dit hoge doel hebben toegewerkt of dat het succes ze min of meer is overkomen. Mijn conclusie: vooral bij mensen die het in hun jeugd niet makkelijk hadden, lijkt hun carrière een bewust uitgestippeld pad. Wellicht speelt daar een zekere bewijsdrang?
Voor anderen is het meer geluk, kansen zien en timing. Toch kan ik me voorstellen dat een soort basisstrategie goed werkt. Een helder plan. De dingen die als ondernemer op je pad komen, kun je hieraan toetsen. En je dwingt jezelf kritisch te blijven op je product of dienst.
Drie criteria
Zo hoorde ik ooit van een andere communicatie zelfstandige dat ze een nieuwe klus altijd toetst aan drie criteria:
Groei ik erdoor als ondernemer?
Levert het veel geld op?
Vind ik het gewoon geweldig om te doen?
Dat heeft me wel geïnspireerd. Al kan een opdracht voor mij ook van alles een beetje hebben. De mensen waarmee ik samenwerk bij een project en de mate van vrijheid die ik krijg om mijn eigen ding te doen, zijn voor mij bijvoorbeeld heel belangrijk. Daar ben ik gaandeweg achter gekomen.
Weet je wat ik ook heb ontdekt? Dat een haalbare weekstrategie voor sommige mensen beter kan werken dan een onrealistische jaarplanning. Of driejaarlijkse planning. Want uit datzelfde onderzoek blijkt dat voor de meeste ondernemers een strategie voor de lange termijn een strategie is voor de komende 3,5 jaar. Wow.
Als ik terugkijk op het afgelopen half jaar, had ik niet durven dromen dat ik zulk leuk werk zou hebben. Werk waarin ik ben gegroeid, goed heb verdiend, genoeg variatie en flexibiliteit vond en geweldig heb samengewerkt. En dat is goud waard. Althans, voor mij. En voor nu.
Fleur Brockhus is ex-advocate en freelance schrijver voor De Amersfoortse (onderdeel van a.s.r.). Verder schreef zij o.a. roman De urenfabriek, en is zij vaste columnist op advocatie.nl. Daarnaast blogt zij over inspiratie voor een gebalanceerd, betekenisvol en bloeiend leven.
Bekijk onze onderzoeksresultaten onder 1000 ondernemers over het onderwerp ‘strategie’.