Nieuws Regio

LORA: Een eigen netwerk voor slimme dingen

De Nederlandse pioniersgeest maakt dat wij er vaak als de kippen bij zijn om nieuwe technologieën te omarmen. Dat is ook met het Internet of Things het geval. Vandaar dat Nederland sinds vorig jaar als eerste land ter wereld een landelijk dekkend communicatienetwerk had dat uitsluitend voor connected devices wordt gebruikt: LoRa.

De Ondernemer i.s.m. KPN Zakelijk 17 oktober 2017

KPN artikel3

Het gaat hard met de opmars van het Internet of Things (IoT). Heel hard. Sinds gisteren zijn er weer zo'n slordige 5,5 miljoen gadgets, sensoren en devices online gegaan. En die 'dingen' kunnen alle vormen, soorten en maten aannemen. Want knoopte het internet computers wereldwijd aan elkaar, IoT doet dat met computers, wearables, smartphones, camera's, auto's, meetinstrumenten en de cloud. Dat betekent ook dat het dataverkeer alleen maar toeneemt en toeneemt. Big data dus. Dat brengt, naast de vraag naar opslagcapaciteit, ook weer eigen uitdagingen met zich mee. Zoals: hoe maak je zo'n immense databerg en communicatiestroom te managen, en hoe houd je het veilig?

Klein maar fijn

Een van de oplossingen heet LoRa. De naam doet nu misschien nog niet direct een belletje rinkelen, maar wordt straks net zo ingeburgerd als 3G, 4G, wifi en Bluetooth. Ingeburgerd bij dingen, wel te verstaan, want LoRa is écht ontworpen voor machine- en niet voor menselijke communicatie. LoRa had stiekem LoRa LoPo moeten heten, want de naam is een samentrekking van Long Range Low Power. Het LoRa-netwerk zou menselijke internetters of Netflix-kijkers tot waanzin drijven, zo traag, maar dat is ook exact de bedoeling. Bij LoRa gaat het niet om MB's, maar om een paar bytes hier en daar. Die kleine datapakketjes zijn voldoende om sensoren of apparaten aan te sturen of bijvoorbeeld meetresultaten uit te wisselen. Omdat LoRa een lage frequentie gebruikt, is het bijzonder energiezuinig, en daarmee geschikt voor kleine gadgets waarbij die ene batterij het jarenlang vol moet houden en die zich buiten bereik van bijvoorbeeld de wifi-router houdt. KPN zet flink in op de IoT-trend en rolde in sneltreinvaart hun eigen 'dingennetwerk' uit. Daarmee had het vorig jaar de absolute primeur: Nederland heeft als allereerste land ter wereld een landelijk dekkende LoRa-netwerk.


Schiphol als proeftuin

Als koploper heeft KPN een voorsprong, ook met het testen van LoRa in de échte wereld, met échte toepassingen. Een van de proeftuinen is Schiphol, waar KLM en KPN samen tal van user cases uitvoerden. Schiphol is een hectische omgeving met veel verschillende partijen en elementen, en waar absolute veiligheid voorop staat. LoRa van KPN past in de strenge eisen die KLM hanteert inzake IoT.

In een aparte netwerkomgeving, los van het KLM-netwerk, ontwikkelde en testte KLM diverse LoRa-toepassingen. Zo voorzag het samen met KPN de verrijdbare trappen en andere ‘mobiele assets’ van LoRa-tags. Zo kan heel snel en zeer precies worden bekeken waar een asset zich exact bevindt. Geen overbodige luxe in een gebied met de omvang van Schiphol. De routes van en naar materiaal, zoals bijvoorbeeld de-icing machines en bagagekarren, winnen daardoor aan efficiëntie, met als resultaat dat vliegtuigen minder lang inactief staan.

Beveiling van end to end

Deze LoRa-test pakte positief uit, zowel voor de verbinding als voor de veiligheid van de data. Paul van der Hauw, Security officer bij KLM: ,,Om zeker te weten dat we de IoT-data veilig kunnen gebruiken zijn er drie momenten die getest moesten worden. We hebben op drie plekken in het netwerk de beveiliging uitvoerig getest. Ten eerste de sensor zelf. Ten tweede het LoRa-netwerk. LoRa versleutelt de data op verschillende manieren zodat bij een hack de data maximaal beveiligd blijft. De versleutelde data gaat vervolgens draadloos naar ons IoT-platform in de cloud, waar opnieuw authenticatie plaatsvindt. Pas als al deze plekken secure zijn, kan het via het IoT platform van KLM door onze beveiligde voordeur ons netwerk binnen."

Betrouwbaar

Deze test was maar een van een dertigtal user cases die KLM in anderhalf jaar tijd vergaarde en die in principe klaar zijn om uit te rollen. Al die experimenten leiden tot meer inzichten hoe IoT KLM kan helpen in haar bedrijfsvoering. Van der Hauw: ,,KPN helpt ons bij de transitie van een innovatielandschap naar een IoT-landschap, nu IoT meer en meer onderdeel wordt van de reguliere bedrijfsvoering.’’ Omdat de IoT-wereld nog volop in ontwikkeling en aanbouw is, is KLM niet voornemens om een eigen LoRa-netwerk op te richten, maar kiest het liever voor een betrouwbare partner met een bewezen product. Of om met KLM's Enterprise architect Paul Ensink te spreken: ,,Dat laten we liever aan KPN over.’’

We zitten middenin de digitale transformatie. Hoe zet je als organisatie daarin de juiste stappen? KPN biedt concrete handvatten en helpt ondernemend Nederland vooruit met The Digital Dutch. Op zeer verschillende manieren en met diverse tools: zie kpn.com/zakelijk/thedigitaldutch