Nieuws Regio

Ongezond gelukkig of ongelukkig gezond?

In mijn omgeving sta ik bekend als ‘het slablad’. Inderdaad, ik hou van groen eten en daar valt ook een salade onder. Maar dat is voor mij heel gewoon. Om eerst groente en fruit in mijn mandje te stoppen en daar dan de rest van de maaltijd omheen te bedenken. Voor een speltbroodje met avocado kun je me wakker maken. Dat is geen dark detox of killerbody project, ik vind gezond eten gewoon lekker. En ik voel me er goed bij. Bovendien vind ik veggies en kruidenthee net zo gezellig en gevarieerd als wildbraad en wijn.

Fleur Brockhus 3 juli 2017

Gezondheidshype

Dat geldt niet voor iedereen en dat kan ik me best voorstellen. Als je een ander eetpatroon gewend bent, andere smaakpapillen hebt of met hongerige huisgenoten te maken hebt, is de gezondheidshype misschien vreselijk irritant. Ik zou daar - als ik overtuigd Bourgondiër was - denk ik zelfs recalcitrant van worden. En extra zakken schepsnoep en frisdrank wegwerken. Wat dat betreft hou ik ook niet van hypes en ben ik absoluut niet heilig; ik ben gek op chocola - vooral tijdens een after dinner dip - of een bakje chips. Maar die reep of zak hoeft dan niet leeg ofzo. En het liefst eet ik chocola en chips van goede kwaliteit, van de bakker of biomarkt. Dat zijn meestal geen grote hoeveelheden.

Als ondernemer met soms onregelmatige werktijden, heb je geen baas die een vitaliteitsprogramma op je afvuurt. Of die iedere dinsdag een schaal radijsjes en babypaprikaatjes voor je neus zet. Maar je wilt natuurlijk wel fit blijven. Om te kunnen presteren en om het goede voorbeeld te geven aan je medewerkers. Tja, wat doe je dan als je meer affiniteit hebt met een mars dan met een meloen shake?

Dineren compenseren

Het eerste dat in me opkomt is: compenseren. Uitgebreid uiteten? Lunch de volgende dag met een salade. Of bewaar het zware tafelen voor het weekend. Wat ook kan: maak vaste sportafspraken met een trainer. Of spreek met jezelf af dat je alleen vers of zelfbereide snacks mag, dus niet uit een pakje of zakje.

Sommige recepten vind ik echt een eye opener en mijn gezin is er inmiddels ook helemaal (en een beetje noodgedwongen) aan gewend. Ik ben immers de enige kok thuis. Ontbijt? Een bak fruit met drie scheppen yoghurt en granola. Of pannenkoekjes gemaakt van bananen en havermout. Lunch? Denk aan humus met een handje rucola. Of een linzen salade met geroosterde bloemkool en tomaatjes. Diner? Maak eens pizzadeeg van bloemkool en eet twee keer per week soep (een keer rode soep van bijvoorbeeld paprika en tomaat en een keer groene soep van bijvoorbeeld broccoli of courgette). Het internet staat vol tips & tricks van diëtisten en health goeroes voor een gezonde levensstijl. Makkelijk zat.

Moetjes werken niet

Maar ik, als slablad, denk dat het allemaal valt of staat met je mindset. Als je niet gezond wilt eten, dan gaat het nooit wat worden. Als je denkt dat een diner alleen gezellig kan worden met een fles wijn, dan ga je geen leuke avond krijgen met spa rood. Als je gelooft dat je lichaam vlees nodig heeft om te functioneren, ga je stikchagrijnig worden van een gevulde portobello. Als je denkt dat je een suikershot nodig hebt om een film af te kunnen kijken, geniet je niet van een bakje snoeptomaatjes op de bank. Kortom, als gezond eten onnatuurlijk voelt en een moetje wordt, dan ga je niet gelukkig worden van een gezonde lifestyle. En kun je denk ik beter ongezond gelukkig zijn dan ongelukkig gezond.

Fleur Brockhus is ex-advocate en freelance schrijver voor De Amersfoortse (onderdeel van a.s.r.). Verder schreef zij o.a. roman De urenfabriek, en is zij vaste columnist op advocatie.nl. Daarnaast blogt zij over inspiratie voor een gebalanceerd, betekenisvol en bloeiend leven.

Wil je weten of je qua eetpatroon op de goede weg zit? Check de
Schijf van Vijf En bereken dan ook meteen even jouw BMI (index voor het gewicht in verhouding tot lichaamslengte). Gezondheid is natuurlijk meer dan goede voeding. Verzekerden bij De Amersfoortse krijgen een persoonlijke gezondheidscheck.