Aangeboden door Tele2

Nieuws Regio

Zo bouw je aan een optimale cultuur binnen je onderneming

Jorg Ruis is oprichter van Culture Builders. Met zijn onderneming helpt hij bedrijven om een uitstekende cultuur te realiseren die kan leiden tot groei.

Bart Remmers 5 juli 2019

Jorg ruis tele 2 ondernemer

Extra tips over bedrijfscultuur

Wat de verdere voordelen van het goed luisteren naar je medewerkers zijn plus nog enkele praktische tips lees je in de whitepaper.

In de jaren sinds Ruis met Culture Builders aan steeds meer en betere bedrijfsculturen bouwt, heeft hij veel kennis opgedaan, ervaringen die hij overal deelt. ,,Een aanpak wordt soms te snel gekopieerd. Bedrijven kijken naar inspirerende voorbeelden uit de praktijk en nemen dat dan letterlijk over. Ze kopiëren de kernwaarden van een totaal andere organisatie en communiceren dat naar hun eigen mensen. Het probleem met kernwaarden is dat bijna 80 procent van alle bedrijven ze heeft, maar zo goed als niemand die waarden naleeft. Het komt omdat dat naleven van kernwaarden ongelofelijk moeilijk is. Helemaal wanneer je ze ook nog eens gaat kopiëren van andere bedrijven met andere doelen. Vergeet niet: de cultuur moet jouw bedrijfsstrategie ondersteunen. Het moet je verder helpen als bedrijf. Kijk dus vooraf goed naar welke waarden bij de doelen en strategieën van je organisatie passen. Neem niet de cultuur van Netflix over omdat het zo’n gaaf en succesvol bedrijf is. Zo werkt het niet.’’

Blijf bij de waarden die je communiceert

,,Wanneer je weet welke waarden en aanverwant gedrag je nodig hebt om succesvol te zijn, dan komt het echte werk: het naleven van die waarden. Blijf bij de waarden die je communiceert, in goede en slechte tijden. Is een van je waarden ‘transparantie’, realiseer dan wel dat het een stuk eenvoudiger is om open te zijn over omzet, winst en strategische beslissingen wanneer het goed gaat met je bedrijf. Maar hoe pak je het aan wanneer het even wat minder goed gaat? Wanneer er verlies wordt gedraaid of mensen bij je weglopen? Stop je op dat moment met het transparant zijn, dan verlies je je waarde en worden mensen cynisch.’’

Koppel je cultuur aan je strategie. ,,Documenteer die cultuur ook. Door middel van kernwaarden en gedrag. En zorg dat de organisatie zo ingericht is dat men dit gedrag ook echt kan naleven. Je kunt niet tegen een medewerker ergens op een dinsdagmiddag roepen ‘ga innoveren’ om vervolgens op vrijdag te roepen ‘waarom heb je je KPI's deze week niet gehaald?’ Innoveren vraagt nieuwsgierige mensen die de tijd en ruimte krijgen om nieuwe dingen te proberen. Zeg niet direct ‘nee’ tegen een idee. Bij Amazon hebben ze het 'ja' zeggen tegen nieuwe ideeën makkelijker gemaakt dan ‘nee’ roepen. Wanneer je tegen een nieuw idee ‘nee’ zegt moet je enkele kantjes volschrijven om zo te beargumenteren waarom je ‘nee’ zei. Ze straffen elkaar direct af bij die veel te snelle ‘nee’.’’

Luister goed naar medewerkers

Je medewerkers presteren het best en zijn het meest gelukkig wanneer ze de creatieve vrijheid hebben. Steeds meer werkgevers begrijpen dat. Kijk bijvoorbeeld naar een bedrijf als Tele2, hun manier van werken komt voor een groot deel overeen met wat Ruis adviseert. ,,Weet wat er speelt binnen je bedrijf. Luister oprecht en intensief naar je medewerkers. Het beste resultaat creëer je door anoniem vragen te stellen met behulp van een enquête of een focusgroep. Mensen durven veel eerlijker te zijn wanneer ze anoniem mogen antwoorden op jouw vragen. Belangrijk is wel dat je die antwoorden echt wilt horen en er iets mee wilt doen, anders hebben ze weinig waarde en dragen ze niet bij aan een betere cultuur.’’

Wat kan beter

Om zijn punt kracht bij te zetten haalt Ruis er een anekdote uit eigen ervaring bij. ,,Ik was in Indonesië op vakantie, zat in een restaurant. Op een gegeven moment komt de eigenaar bij ons tafeltje staan en vraagt hij of alles naar wens is. Dat deed hij bij elk tafeltje in zijn zaak. Hij wil dus weten wat er beter kan. Echter, in zijn vraagstelling ligt de wens van wat hij eigenlijk wel wil horen juist verscholen. De eigenaar kan veel beter vragen wat er nog mist. Zo krijg je feedback die er echt toe doet en waar je op kan handelen als ondernemer. Niet een hele lijst met verbeterpunten, maar dat ene wat de avond nog beter zou maken. Maar je moet dat oprecht willen weten, want het is spannend om te vragen, je krijgt ook van alles te horen die moeilijk zijn. Juist die ongemakkelijkheid opzoeken maakt dat je groeit. Of je nu restauranteigenaar bent of leider van je team.’’

De klant staat centraal

Bij een goede bedrijfscultuur zorg je er voor dat je goede afspraken met elkaar maakt hoe je met klanten omgaat. Hoe goed bereikbaar ben je voor de klant? Elk moment van de dag en van de week of alleen tijdens kantooruren? Hoe zorg je er volgens Jorg Ruis voor dat dankzij je bedrijfscultuur je medewerkers de klant centraal stellen? ,,De best presterende bedrijven die een enorme klantenloyaliteit hebben - denk aan Zappos, Netflix en Airbnb - doen dit door een cultuur te creëren waarin ze autonomie, functie, waardering en geluk van de medewerkers centraal stellen. Je ziet vaak dat hun cultuur gebouwd is op een set van kernwaarden en daaraan gekoppeld gedrag. Wat vinden wij als groep belangrijk? Hoe gaan we met elkaar om en hoe gaan we met onze klant om?’’

,,Wanneer je deze kernwaarden en het gekoppelde gedrag keer op keer communiceert, maar bovenal ook zelf laat zien als leiderschapsteam, dan is het voor iedereen binnen jouw bedrijf duidelijk welke beslissingen en acties de meeste kans bieden op klanttevredenheid, groei en winstgevendheid. Of zoals Brian Chesky, medeoprichter van Airbnb, het zegt: ‘Hoe sterker de cultuur, hoe minder bedrijfsprocessen er nodig zijn. Wanneer de cultuur sterk is, kan je er van op aan dat iedereen het juiste doet’.’’

Leiderschap

Een cultuur verbeteren is volgens Ruis een cultuur veranderen. En leiders starten daarmee. Als zij niet veranderen, dan gaat de rest ook niet. ,,Het betekent dat je als leider je eigen gedrag onder de loep moet nemen. Haal feedback op in je eigen bedrijf en ga met jezelf aan de slag, kijk hoe je ervoor kan zorgen dat het negatieve gedrag van jou of andere managementleden minder impact heeft op de operatie of werkvloer. Een leider kan de cultuur niet zelfstandig maken, maar hij kan met zijn gedrag wel aansporen dat de gewenste cultuur gerealiseerd wordt. Echter kan hij met zijn gedrag de zaak ook op een negatieve manier aanjagen. Want bijna iedereen kopieert het gedrag van de leider.’’

Extra tips over bedrijfscultuur

Wat de verdere voordelen van het goed luisteren naar je medewerkers zijn plus nog enkele praktische tips lees je in de whitepaper.

Advertisement