Advertorial van UNICEF
Advertorial Regio
Zo toon je je maatschappelijke betrokkenheid als ondernemer
Speciaal voor ondernemers presenteert UNICEF een nieuw initiatief: UNICEF Business Buddies. Als Buddie kan een bedrijf, groot of klein, zich direct en duurzaam inzetten voor de rechten van een kind. Dat kan op verschillende manieren: met een jaarlijkse of eenmalige bijdrage.

Word ook UNICEF Business Buddie! Meld je aan via www.unicef.nl/businessbuddies en ontvang direct na aanmelding een welkomstpakket.
1. Als UNICEF Business Buddie toon je aan dat je bedrijf maatschappelijk betrokken is
Tom van der Poel, directeur van Theater de Speeldoos Baarn: “In ons theater bieden wij al vele jaren creatieve, interactieve en educatieve kinder- en jeugdvoorstellingen aan. Hierdoor geven we kinderen de kans om zich te ontwikkelen, en dat is ook wat UNICEF doet. Als Business Buddie kunnen we ons nu inzetten voor alle kinderen wereldwijd. Daarnaast laten we zien dat we als theater ook maatschappelijk betrokken zijn.”
2. Betrek je klanten in je maatschappelijke betrokkenheid
Nicolet Bosschieter is eigenaar van de restaurants PANCAKES Amsterdam en ze is sinds kort UNICEF Business Buddie. “Wij zijn een Amsterdams bedrijf en staan voor het gezegde ‘wie goed doet, goed ontmoet’! Daarom zijn we UNICEF Business Buddie geworden. We doneren de opbrengst van ons betaalde toilet aan UNICEF. Zo hebben wij iets vervelends (betalen voor het toilet) omgebogen naar iets goeds (kinderen helpen). Iets dat helemaal past bij de visie van PANCAKES Amsterdam.”
3. Zet je duurzaam en direct in voor de rechten van ieder kind
De intrinsieke motivatie van Tiago Gawlinski speelde een grote rol om UNICEF Business Buddie te worden. Tiago is geboren in Brazilië en trotse eigenaar van Brazuca Coffee. In Brazilië zag hij veel armoede. “Kinderen die leven op straat en in favela’s. Dat raakt mij heel erg. Ik vind het belangrijk dat elk kind ter wereld het recht heeft kind te zijn en gelijke kansen krijgt. Daarom is Brazuca Coffee UNICEF Business Buddie.”
4. Je kunt specifiek de onderwerpen steunen die jij belangrijk vindt
Er zijn 3 manieren om als ondernemer betrokken te zijn als Buddie: start (v.a. 2.500 euro per jaar), complete (v.a. 5.000 euro per jaar) en extra (v.a. 10.000 euro per jaar). Vanaf de optie UNICEF Business Buddie ‘complete’ heb je als bedrijf de mogelijkheid om uit drie thema’s te kiezen om te doneren. Ben Heimensen, Partner bij mth accountants & adviseurs , bracht UNICEF Business Buddies onder de aandacht bij mth. Zij zijn sinds kort Buddie en kozen het thema jongeren. “Als werkgever van veel jong talent vindt mth de ontwikkeling van jongeren belangrijk. Het kunnen opgroeien in een omgeving waar je je talent kan ontwikkelen en kan inzetten zal uiteindelijk de wereld alleen maar beter maken.”
Wat doet UNICEF met de opbrengst van UNICEF Business Buddies?
Dankzij de bijdragen van de UNICEF Business Buddies kan UNICEF zich de komende jaren inzetten voor:
- De bescherming van de rechten van kinderen op de vlucht
Dat kinderen moeten vluchten is al erg genoeg, maar ze krijgen onderweg ook nog eens te maken met gevaren als geweld, uitbuiting en mishandeling. Als kinderrechtenorganisatie van de Verenigde Naties wil UNICEF dat kinderen op de vlucht gewoon kind kunnen zijn. Of ze op de vlucht zijn in hun eigen land, de regio, of in Europa: overal hebben ze net als alle andere kinderen recht op veiligheid, bescherming en op basisvoorzieningen als onderwijs en schoon water. - Jongeren tussen de 10 en 18 jaar
In 2030 zullen er acht keer meer jongeren dan kinderen zijn. De meesten zullen in lage- en middeninkomenslanden wonen. Het is belangrijk dat jongeren zich op hun toekomst voorbereiden, want dan is de kans een stuk groter dat ze later een baan vinden en bovendien mentaal en lichamelijk gezonder zijn. UNICEF wil hen een gereedschapskist geven. Met een goede opleiding kunnen jongeren een actieve bijdrage leveren aan de maatschappij en deelnemen aan de veeleisende arbeidsmarkt van de 21ste eeuw. En als ze weerbaar zijn en weten dat ze rechten hebben, kunnen ze beter voor zichzelf en anderen opkomen. - Goede voeding voor ieder kind
Wereldwijd krijgt één op de drie kinderen onder de vijf jaar geen goede voeding. Slecht gevoede kinderen kunnen ondervoed zijn, of – en dat is de andere kant van de medaille - overgewicht hebben. UNICEF wil dat alle kinderen goede voeding krijgen, zodat ondervoeding én overgewicht bij hen drastisch zullen afnemen. Ze behandelen ondervoede kinderen, geven voorlichting en stimuleren samen met scholen gezond eetgedrag.
Word ook UNICEF Business Buddie! Meld je aan via www.unicef.nl/businessbuddies en ontvang direct na aanmelding een welkomstpakket.