Retail

Meer miljoenen en (online) fashionsucces: Judith (29) ziet met Madam Peach vele kansen

Judith Scholtens scoort online met haar webshop Madam Peach. Judith Scholtens scoort online met haar webshop Madam Peach. Foto: Madam Peach
Judith Scholtens scoort online met haar webshop Madam Peach. Foto: Madam Peach
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

Judith Scholtens kan terugkijken op een topjaar. In 2023 behaalt ze na vier jaar ondernemen een recordomzet van 1,2 miljoen euro met haar modebedrijf Madam Peach, dat bestaat uit een online shop en een fysieke zaak in Winschoten. De klinkende resultaten verrassen haar niet. „De afgelopen jaren verdubbelde de omzet al jaarlijks en ook in bedrijfsomvang zijn we gegroeid. Vorig jaar hebben we meermalen gigantische voorraden aangelegd, met honderden kledingstukken die we steeds sneller dan verwacht uitverkochten. Dit jaar verwacht ik ruimschoots over deze aantallen heen te gaan.”

Toen ik al die pakketten zag, dacht ik: dit kan wel eens een succes worden

Een zwarte broek met uitlopende pijpen van het merk Lady Day is de afgelopen periode met stip een niet aan te slepen bestseller. Het doet haar denken aan de eerste keer dat ze een instant verkoopsucces boekte. Een grijze broek gaat opeens viraal door aandacht van diverse modeboetieks op social mediakanalen. Doordat Madam Peach op dat moment bovenaan staat in de zoekmachines, verkoopt ze op één dag honderdvijftig exemplaren van deze broek. „Toen ik al die pakketten zag, dacht ik: dit kan wel eens een succes worden.”

Zoekmachineoptimalisatie als succesfactor

Seo, zoekmachineoptimalisatie, is een van de succesfactoren van de onderneming. Dit zorgt ervoor dat Madam Peach bovenaan staat als mensen modeproducten of merken via Google zoeken. Daarbij investeert Judith sinds een jaar in online advertenties via Google Ads, geholpen door een marketingbureau. „Ik heb er twaalfduizend euro ingestopt en 2,5 ton aan omzet uit gehaald. Ik vond het nogal een investering, maar de werking ervan heeft me echt overtuigd. We staan nu dubbel bovenaan; betaald en onbetaald. Grote kans dus dat potentiële klanten met Madam Peach in aanraking komen.”

Lees verder onder de advertentie

Al jong doet de ondernemer verkoop- en marketingervaring op bij de bakkerij van haar ouders in Winschoten en bij een vestiging van kledingwinkel Nikkie in Groningen. Tijdens haar studie commerciële economie bedenkt ze voor een opdracht haar online modeshop. In het World Fashion Centre koopt ze voor vijfhonderd euro een klein rekje kleding in. De ondernemer fotografeert de items op de zolder van de bakkerij, in een speciaal daarvoor ingerichte fotostudio, en zet ze online. „Binnen een week ging ik met een verdubbeld budget inkopen”, blikt ze terug.

Grootste order ooit

Als Judith in contact komt met modelabel Lady Day, uit dezelfde plaats, krijgt het assortiment een duidelijker invulling. Het merk is gespecialiseerd in zogenoemde travelstof, een praktisch, kreukvrij stretchmateriaal dat de hele dag onberispelijk blijft en veel vrouwen flatteert. Ze sluit een deal met de eigenaar: in ruil voor marketingactiviteiten – de webshop wordt een soort premium partner – kan ze een showroomruimte in diens pand betrekken.

Het assortiment in travelstof wordt uitgebreid en aangevuld met aansprekende merken als Nikkie – van BN‘er Nikkie Plessen – en Chantal Janzen by Fifth House. De specialisatie in comfortabele kleding blijkt een schot in de roos. „Elke maand kopen we groot in. We hebben net een nieuwe collectie met een waarde van vijfendertigduizend euro binnen en die is in één week zo goed als uitverkocht. We hebben net voor augustus de grootste order ooit – met bijna duizend stuks - geplaatst.” Judith durft de gok te nemen, want op basis van data ziet ze welke modellen, kleuren en maten het best verkopen. „Het blijft spannend, maar we hebben steeds beter zicht op de verkoopresultaten en wat een goede leidraad is.”

Lees verder onder de advertentie

Vrijdag zijn nieuwe items online gekomen en maandag is alles al uitverkocht

Gemiste kans

Hierbij valt op dat grotere maten – xxl en 3xl – bovenmatig goed presteren. „Vrijdag zijn nieuwe items in deze maten online gekomen en maandag is alles al uitverkocht”, illustreert de twintiger. „Grote maten zijn vrijwel niet verkrijgbaar bij de gemiddelde boetiek. Een grote gemiste kans als je het mij vraagt, want we verkopen deze maten steeds sneller uit. Deze doelgroep weet dat wij hier een ruim aanbod in hebben.” Verdere groeikansen ziet Judith in bedrijfskleding. De travelstof leent zich volgens de ondernemer goed voor onder meer kappers en horecabedrijven, voorzien van een bedrijfslogo. „Het zit en blijft mooi, is representatief en het trekt geen haren aan.”

Judith haar moeder is onderdeel van een belangrijke doelgroep en regelmatig model voor de webshop. Judith haar moeder is onderdeel van een belangrijke doelgroep en regelmatig model voor de webshop. Foto: Madam Peach
Judith haar moeder is onderdeel van een belangrijke doelgroep en regelmatig model voor de webshop. Foto: Madam Peach

De concurrentie neemt toe, constateert de retailer. Zowel van modewebshops als van aanbieders van het paradepaardje travelstof. Niet erg, het houdt het bedrijf bij de les, is de gedachte. „Pittige concurrentie maakt ondernemen ook leuk. We proberen dicht bij onszelf te blijven en ons te onderscheiden door het kenmerkende aanbod en hoge kwaliteit in diverse opzichten. Van de producten en de persoonlijke uitstraling van de site, met eigen content, tot aan het klantcontact. We doen ons best zo goed en snel mogelijk te adviseren. We hebben veel klantcontacten via WhatsApp. Ik heb regelmatig tot ’s avonds laat hele gesprekken met klanten via WhatsApp. Dat schept een band.”

Lees verder onder de advertentie

Klantenservice als obsessie

Het bieden van een hoogwaardige klantenservice is volgens Judith bijna een obsessie. Om de toegankelijkheid van de site te optimaliseren laat ze haar moeder – onderdeel van een belangrijke doelgroep en regelmatig model voor de webshop – er zo nu en dan doorheen scrollen. „Ze liep tegen tal van verbeterpunten aan, zoals het filteren naar een specifiek product en het uitcheckproces ging niet vlekkeloos. Daardoor haken klanten toch af.” Het ruime bestand van bijna achttienduizend klantcontacten is waardevol voor de onderneming. „Als we een mindere dag hebben sturen we een kortingscode rond en gegarandeerd dat daarop wordt gereageerd.”

De eerste anderhalf jaar heb ik wel tien keer gedacht: ik stop ermee

De focus ligt bij Madam Peach op e-commerce, met een omzetaandeel van 95 procent. Toch heeft ook de fysieke vestiging in het noordelijke Winschoten een bepaalde waarde. Judith: „Klanten rijden doelgericht uit het hele land hier naartoe. We weten dat de naamsbekendheid van Madam Peach inmiddels redelijk groot is, dus we kijken naar mogelijkheden in het land pop-up shops te openen. Sommige klanten vinden het toch fijn om kleding persoonlijk te zien en te passen voordat ze het aanschaffen.”

Het verhaal van de jonge ondernemer lijkt een successtory zonder al te veel obstakels. De afgelopen vijf jaar heeft ze naast eigen geld ook veel energie in haar bedrijf gestoken. „De eerste anderhalf jaar heb ik wel tien keer gedacht: ik stop ermee”, bekent ze. „Maar ik ben een perfectionist en heb alles op alles gezet om Madam Peach te doen slagen.” Een groot deel van de winst stopt ze terug in de zaak om een buffer op te bouwen, waardoor ze meer voorraad kan inkopen. Maar de Groningse wedt niet op één paard. Samen met haar vriend heeft ze het afgelopen jaar een tweede bedrijf gestart, de eveneens snelgroeiende fitness studio Fit20. En er zijn plannen om in Dubai in vastgoed te investeren. Ze lacht: „Als ondernemer ben ik snel verveeld en houd ik ervan me te verdiepen in meerdere projecten.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Dankzij technologie Haiko komt er statiegeld op kleding (en zo werkt dat)

Samen met haar vriend heeft ze het afgelopen jaar een tweede bedrijf gestart, de eveneens snelgroeiende fitness studio Fit20. Samen met haar vriend heeft ze het afgelopen jaar een tweede bedrijf gestart, de eveneens snelgroeiende fitness studio Fit20.
Samen met haar vriend heeft ze het afgelopen jaar een tweede bedrijf gestart, de eveneens snelgroeiende fitness studio Fit20.
Lees verder onder de advertentie