Nieuws #supportondernemers

Het Groene Loket: na auto en fiets, straks ook 'groen van de zaak'

Een groene, koele en regenbestendige stad is een doel dat we allemaal zouden moeten najagen, willen we ook de komende decennia nog een fijn leefklimaat hebben. Ondernemer Tamara van Dijk startte daarom Het Groene Loket, een bedrijf dat zich ook op werkgevers en werknemers richt in de vorm van 'Groen van de Zaak'.

Bart Remmers 22 mei 2020

Tamara dijk groene dak 2

Tamara van Dijk actief op een groen dak. Foto: Het Groene Loket

Groene daken bieden een functionele en betaalbare oplossing, of eigenlijk: alleen maar voordelen. Ze beschermen het dak, verkoelen de woning en omgeving, ondersteunen de biodiversiteit, verhogen het rendement van zonnepanelen én in de meeste gemeentes ontvang je subsidie.

Tamara van Dijk spreekt vol overtuiging over deze manier van stedelijke verduurzaming. En dat voor iemand afkomstig uit de wereld van marketing en sales. ,,In die tijd was ik strategisch adviseur voor bedrijven en adviseerde ik commercieel- en partnerships-managers hoe ze het beste hun doelgroep konden activeren. Toen ik veertig werd dacht ik bij mezelf: ‘mooi allemaal, maar wat draagt mijn werk nu eigenlijk bij aan een betere wereld?’. Ik heb mijn baan opgezegd en ben op zoek gegaan naar een betaalbaar product dat bijdraagt aan een duurzamer, groen leefklimaat en tegelijkertijd zeer toegankelijk is voor een grote groep mensen.’’

Geen klimaatdrammer

Het Groene Loket, een onderneming die consumenten en bedrijven (daarover straks meer) helpt aan een groen dak dat ons allen naar een koeler, groener en regenbestendig leefklimaat leidt.

,,Het wil niet zeggen dat ik een klimaatdrammer ben, integendeel. Het kan op een losse, leuke manier. Ik ben op zoek gegaan naar het product dat het beste past bij wat ik voor ogen had en dat zijn de groene daken geworden. Via gesprekken met leveranciers kwam ik erachter dat veel mensen nog erg weinig weten van groene daken. Hier lag een enorme kans. We hebben in ons land enorm veel vierkante kilometers aan platte daken waar we meer mee kunnen met behulp van verschillende subsidies wordt een groen dak nog betaalbaarder.’’

Lees ook: Hoe broodnodige wendbaarheid het Bakery Institute door de crisis loodst

Kortom, er is nog een wereld te winnen op het terrein van groene daken. ,,Wat het extra interessant maakt, is dat er een heel functioneel en inspirerend verhaal achter zo’n dak zit. Een verhaal dat ik graag via Het Groene Loket vertel."

,,We stimuleren en informeren met het loket. By the way: daarnaast kan je het groene dak bij ons aanschaffen en we leggen hem wanneer gewenst voor je aan. Dus aan de ene kant zijn we een social enterprise die zo graag mogelijk de duurzame boodschap verspreidt en samenwerkt met talloze partners waaronder de gemeente Leiden om de bewoners en bewonersgroepen te activeren. Aan de andere kant hebben we ‘gewoon’ een businesscase en dat is groene daken verkopen.’’

Sedumplantje tegen de hitte

Dat groene dak of een groene wand, wat is het precies? ,,Het zijn dak-, gevel- en bodembedekkers gemaakt van het onderhoudsarme en ijzersterke sedumplantje die in de vorm van matten – vergelijk het met een grasmat - eenvoudig gelegd kunnen worden op onze daken. Door de bewoner zelf, of door ons team. We hebben een netwerk opgebouwd van partners die nodig zijn om dit allemaal voor elkaar te boksen. Overigens zijn particulieren en vve’s, maar ook scholen en sportclubs onze potentiële klanten. We richten ons niet op de daken van bedrijfspanden omdat er op die markt al meerdere spelers actief zijn. Overigens wil het niet zeggen dat bedrijven ons niet kunnen bellen voor een groen dak. Dat kan altijd.’’

''Er wordt steeds meer thuisgewerkt, los van de coronacrisis. Je wilt als ondernemer niet dat jouw thuiswerkend personeel slecht slaapt vanwege hittestress in de zomer''

Tamara van Dijk, Het Groene Loket

'Een groene dak moet de nieuwe standaard worden'

,,Wat wij willen is dat wanneer je over een paar jaar nog geen groen dak hebt, je er gewoon niet meer bij hoort. Het moet de nieuwe standaard worden’’, benadrukt Van Dijk. Maar… die coronacrisis. Gooit dat geen roet in de duurzame dakenambities? ,,Wat je merkt is dat meer mensen deze periode op zoek zijn naar veiligheid. Ze richten zich meer en meer op hun leefomgeving, kijk maar naar de lange rijen bij de bouwmarkten en tuincentra. Hetzelfde geldt voor de groene daken. Het moet prettiger en comfortabeler. In huis en rondom het huis. Dat doet het groene dak, onder meer door middel van de koelte en het uiterlijk. In sommige gemeenten hebben de groendak-subsidiepotten de bodem zelfs al bereikt.''

Groen van de Zaak

Dit is een ondernemersplatform. Wat we van Van Dijk absoluut willen weten, zit er nog iets in het vat voor de BV Nederland?

,,Absoluut. Dat komt er in de vorm van ‘Groen van de Zaak’. Dat kan je enigszins vergelijken met de fiets van de zaak, waarbij een werknemer via de baas voordelig een fiets kan aanschaffen. Het is toch logisch dat je straks ook een groen dak via de werkgever kunt kopen? Er wordt steeds meer thuisgewerkt, los van de coronacrisis. Je wilt als ondernemer niet dat jouw thuiswerkend personeel slecht slaapt vanwege hittestress in de zomer. Daardoor gaat de productiviteit overdag omlaag. Daarom: Groen van de Zaak. We zijn nu nog aan het onderzoeken hoe we in samenwerking met koplopers en het ministerie het initiatief goed van de grond kunnen krijgen.’’

Lees ook: Duurzaamheid in de overtreffende trap: Hotel Jakarta in Amsterdam

"Soms moet je als ondernemer gewoon de oogkleppen ophebben, recht op je doel afgaan en zeggen: ‘dit gaat zeker lukken’."

Tamara van Dijk, Het Groene Loket

Van Dijk is zeker van haar groene zaak. ,,We werken nauw samen met allerlei organisaties waar de expertise zit. Weet je: soms moet je als ondernemer gewoon de oogkleppen ophebben, recht op je doel afgaan en zeggen: ‘dit gaat zeker lukken’. Dat geldt voor Groen van de Zaak en Het Groene Loket in het algemeen. En het werkt. We zijn inmiddels in gesprek met een schadeverzekeraar en een duurzame bank overweegt het mee te nemen in de cao.''

Deel hieronder je vraag, tip of ondernemersverhaal