Nieuws supportondernemers
Zo gaan Rijk Groenveld en Cas Steenmeijer van Flex-Fix de crisis te lijf
Rijk Groenveld en Cas Steenmeijer zijn hun bedrijf Flex-Fix begonnen toen ze pas 17 waren. De onderneming startte in een bloeiende economie. Dat is nu wel anders vanwege de coronacrisis. Hoe gaan de twee mannen daarmee om? Hoe houden ze de zaken draaiende en wat adviseren ze andere jonge ondernemers nu talloze opdrachten on hold staan?

Rijk Groenveld (links) en Cas Steenmeijer van Flex-Fix. Eigen beeld
Via het platform Flex-Fix hebben opdrachtgevers flexibel de beschikking over gemotiveerde scholieren en studenten. Voor elke klus: van sjouwen, schilderen en flyeren tot adressenlijsten controleren, documenten digitaliseren en internetresearch. ,,Onze eerste paar opdrachten vloeiden voort uit een grote gunfactor’’, vertellen de ondernemers. ,,Maar na een tijd Flex-Fix te runnen werd het veel meer dan dat. Bedrijven, scholieren en studenten namen contact met ons op, waardoor Flex-Fix uitgroeide tot een echt bedrijf. Inmiddels hebben we 20 mensen onder contract.’’
De coronacrisis heeft de onderneming van Groenveld en Steenmeijer hard geraakt omdat het bedrijf met alleen maar flexwerkers werkt. ,,Deze mensen kunnen vrijwel kosteloos worden ontslagen en zijn daardoor als eerste de dupe bij een neergang van de economie. In deze periode is er weinig werk voor onze medewerkers en daar balen we ontzettend van. Graag willen we met zijn allen keihard werken om leuke opdrachtgevers een lach op hun gezicht te bezorgen. Het is niet anders. Het is wachten totdat de cao’s aflopen en dan zijn flexwerkers weer hard nodig. Ondertussen werken we aan onze strategieën en proberen we manieren te verzinnen om te kunnen uitbreiden, maar toch onze persoonlijke benadering te behouden.’’
''Investeren is nu juist goed. Zo kun je een inhaalslag maken, of voorop blijven ten opzichte van jouw concurrenten''
Nieuwe website in tijden van corona
Een voorbeeld van een getroffen flexwerker: de websitebouwer van Flex-Fix krijgt van veel opdrachtgevers te horen dat hij moet stoppen met zijn werk omdat de klanten willen bezuinigen, de uitgaves aan een website willen bewaren voor ‘als het goed gaat’. ,,Maar wij niet. Onze website is deze week gelanceerd en we zijn er erg blij mee. Investeren is nu juist goed. Zo kun je een inhaalslag maken, of voorop blijven ten opzichte van jouw concurrenten.’’
Hoe gaat het met de nieuwe site? Zijn er al eerste reacties? ,,We krijgen veel complimenten. We hebben de site eigenlijk opgesplitst in twee websites, zodat ons concept duidelijker wordt. Er gaat een url naar de potentiële Flex-Fix’ers - mensen die voor Flex-Fix werken - pagina, en één naar de opdrachtgeverspagina, potentiële bedrijven die Flex-Fix’ers nodig hebben. Ook zijn we bezig met het maken van nieuws en blogitems, zodat onze SEO wordt geoptimaliseerd en we goed vindbaar zijn voor specifieke klantvragen.’’

Gezonde cashflow
Voor jonge bedrijven is deze crisis een ramp. Hoe houden Groenveld en Steenmeijer het hoofd boven water? ,,Omdat we zo jong zijn begonnen met ondernemen hadden we nog geen kapitaal. Een doelstelling in het begin was dus om onze constante kosten zo laag mogelijk te houden. Dat doen we door middel van deals te maken. Deals waar beide partijen beter uitkomen. Daarnaast was het ons doel om een ‘gezonde’ cashflow te realiseren omdat we uit verschillende verhalen hebben gehoord dat dit een groot knelpunt kan zijn. Doordat we veel hebben gespaard is ook dit gelukt. Omdat we rekening hebben gehouden met beiden, betaalt het zich nu erg goed uit. We hebben weinig constante kosten en een gezonde cashflow waardoor we een crisis lang kunnen volhouden.’’
Wat adviseren de twee andere jonge bedrijven in deze situatie? ,,Houd contact met je klant en probeer te helpen, maar probeer de klant niet tot last te zijn. In deze tijd hebben veel bedrijven erg veel dingen aan hun hoofd. Stel daarnaast open vragen, wees optimistisch, durf vragen te stellen, welke oplossingen kun jij bieden? En zorg dat de klant zich geholpen en begrepen voelt.’’
''We willen écht partner zijn van onze klanten, zo creëren we nog meer goodwill. We verwachten dan ook dat deze goodwill zich terug gaat betalen na de crisis''
Switchen naar positieve benadering
Hoe komen de twee ambitieuze ondernemers uit deze crisis? ,,Toen de crisis begon, werden er meteen opdrachten afgezegd. Dat is natuurlijk erg vervelend, maar we zeiden direct tegen elkaar dat dit niet het einde is. We hebben vaker een ‘down’ periode gehad, maar we leren steeds opnieuw dat je met doorzettingsvermogen verder komt. Niet bij de pakken neer zitten, maar switchen naar een positieve benadering.’’
,,Er is nu veel tijd om te investeren in de optimalisatie van onze strategieën en om onze SEO te optimaliseren. We benaderen onze contactpersonen bij de bedrijven persoonlijk, dat is ook onderdeel van onze strategie: persoonlijk contact. Als bedrijven opdrachten terugtrekken, dan proberen we zo invoelend en flexibel mogelijk te zijn. We willen écht partner zijn van onze klanten, zo creëren we nog meer goodwill. We verwachten dan ook dat deze goodwill zich terug gaat betalen na de crisis. Zo komen we sterker terug dan ooit tevoren, en dat is voor ons het belangrijkste.’’
Lees ook: Hoe SJOERD VIS tijdens coronacrisis zorgpersoneel verzorgt
Blijf wendbaar
De meeste uitzendbureaus verhuren mensen, detacheerders zetten mensen in voor een tijdelijk project, maar Groenveld en Steenmeijer kijken naar het project dat gedaan moet worden en zorgen ervoor dat het persoonlijk wordt opgelost. ,,De les die we leren is dat je wendbaar moet blijven als klein bedrijf en razendsnel moet kunnen schakelen als de markt verandert. Als je veel verplichtingen hebt tegenover partners, medewerkers en afnemers, dan beperkt dat je wendbaarheid enorm. Dus ook als wij verder groeien, gaan we ons erop focussen altijd flexibel te blijven. We heten niet voor niets FLEX-FIX.’’
Lees hier alles over Flex-Fix en wat opdrachtgevers en flexwerkers voor elkaar kunnen betekenen deze crisis.