Slimme marketingstunts bedenken; daar zijn de twee ondernemers écht heel goed in. Bijna hadden ze een van hun media-stunts zelfs tot televisieserie zien komen, het kwam tot de pilotaflevering van een Nederlands mediabedrijf. Het idee: holidates. Je boekt een weekend weg, en gaat drie dagen op stedentrip. Tot zover niets geks. Maar: je leert je reispartner kennen op Schiphol. En er is maar één bed.
Lees ook: Effect coronavirus op reisbureau: 'Wij kunnen nu laten zien wat we waard zijn'
Ander idee: wintersport in Noord-Korea. Het wintersportgebied is een aantal jaar geleden aangelegd, maar wie wil er naartoe? In ieder geval vijftien mensen, zijn de reisondernemers achter gekomen. Die hebben zich namelijk aangemeld om de reis naar het gesloten land te maken. Niet genoeg om de reis door te laten gaan – daarvoor waren er 25 nodig – maar genoeg om weflycheap op de kaart te zetten. Landelijke kranten, NOS op 3, media-aandacht was er genoeg.
Diversificatie met Blue Flamingos
Tot begin februari ging het ronduit goed met het bedrijf van Van Drongelen en Raaijmakers. Net was er nog een nieuwe tak opgezet: Blue Flamingos. Eerst nog als losse afdeling, daarna zou het een zelfstandig bedrijf worden dat online marketing, seo- en sea-diensten aan zou bieden. Een geluk bij een ongeluk toen premier Rutte een paar weken later het land in een intelligente lockdown deed.
,,Die eerste dag dat we allemaal thuis moesten werken, dat was het omslagmoment”, volgens Van Drongelen. ,,De weken ervoor ging het al steeds minder met de vakantieboekingen, maar zaten we nog op vijftig procent van het normale volume. Maar die eerste thuiswerkdag werd het stil. 95 tot 99 procent minder boekingen. Toen wisten we: dit is een noodzakelijk moment om te gaan diversifiëren.”
Lees ook: Kabinet overstag: voucher óf geld terug na annulering luchtvaart en reisbranche
Nieuwe business starten
Hoe met het sitebezoek gaat? Die vraag moet Van Drongelen even opzoeken in de systemen. ,,Normaal zou ik het uit mijn hoofd weten, maar de laatste weken doet het te veel pijn om hier naar te blijven kijken.” Want die getallen, en daar op kunnen sturen, dat is één van de pijlers waar het bedrijf normaal op stuurt. En nu dus dé branche om een nieuwe business te starten.
Met een kleine twee miljoen website gebruikers in het jaar, waarvan een kwart via Google binnenkomt, blijkt online vindbaarheid als service aanbieden een logische plek om te starten. Na jaren vallen en opstaan weten de mensen van weflycheap ondertussen precies hoe ze artikelen hoog in de zoekresultaten moeten krijgen, zet daar webdevelopment bij - en de kracht om goede marketing te bedrijven - en je hebt zo een online marketingbureau. Snel een site bij gemaakt (www.blueflamingos.nl), waar Van Drongelen nog bij zegt dat die ‘nog wel heel erg MVP is’ en je kunt gaan.
Netwerk in de reisbranche
Eerste klanten zijn binnen, nu op zoek naar meer. ,,We hebben nu een paar grote klanten, dat is een mooie start, maar we zijn er nog niet. Wij hebben vooral een netwerk in de reisbranche hé? En daar is niet veel, dus nu is het tijd om buiten de branche te gaan.” Die uitdaging, dat gaat de rest van 2020 worden verwachten de ondernemers. ,,En het voordeel is: we hebben een goed op elkaar ingespeeld team, de fouten hebben we bij onszelf al uitgeprobeerd. Tegelijkertijd zijn we net gestart, dus de prijzen zijn nog zeker geen hoofdprijs. Een hele interessante deal dus voor bedrijven die aan het groeien zijn of volop willen groeien!”