How-to Week van de Ondernemer
Een stoomcursus vloggen voor ondernemers met Charlotte van ’t Wout
Wij genieten nog eens na van het MKB Ondernemerscongres waar we Charlotte van ’t Wout, ondernemer, spreker, vlogger, journalist en influencer, tegenkwamen. Met haar enthousiaste powersessie probeerde ze de aanwezige mkb-ondernemers ook aan het vloggen te krijgen. En ze had enkele handige vlogtips voor ondernemers die wij graag met je delen.

Charlotte van 't Wout is naast succesondernemer ook vlogger en influencer. (Foto: Mark Litjens)
Charlotte van ’t Wout alleen een influencer of vlogger noemen is verre van afdoende. Toch is het een belangrijk deel van haar dagelijkse (werkzame) leven. De ondernemer (32) startte twee jaar geleden met haar bedrijf SPOT dat vergaderlocaties aan de Amsterdamse grachten verhuurt. Hoe kwam zij tot het vele vloggen?
Winkeltje in klein steegje
,,Je moet het zo zien: er gaat veel geld in de bouw en het beheer van de site van jouw bedrijf. Maar weinig mensen bezoeken die site. Zie het als een winkeltje in een klein steegje waar zo af en toe een klant naar binnenwandelt. Dan is er de social media, de Facebookpagina of het Instagramprofiel van je onderneming. Dat kun je vergelijken met een drukke straat met grote winkels en warenhuizen die worden bezocht door vele mensen. Kortom: social media is een fantastische reclamemogelijkheid voor je onderneming.’’
Lees ook: Waarom influencer marketing moet professionaliseren
Hetzelfde geldt voor de filmpjes – in moderne taal ‘vlogs’ – die je kunt inzetten voor je bedrijf. Van ’t Wout: ,,Als je dat slim aanpakt, val je enorm op. Kijk naar Pieter Zwart van Coolblue. De vlogs die hij maakt werken fantastisch omdat ze zo persoonlijk zijn. Hij gunt jou een blik in zijn leven. Dat willen de mensen zien.’’
Video’s voor het AD
Het is overigens niet zo dat Van ’t Wout zelf van meet af aan een professioneel vlogger was. ,,Absoluut niet. Toen ik startte met SPOT had ik slechts 80 volgers op mijn Insta-account. Ik kreeg het idee om mijn vlogs die ik maakte aan te bieden bij het AD. Ik blufte mezelf binnen en deed alsof ik alles afwist van video’s maken en de techniek erachter. Nou, niet dus. Alles wat mis kon gaan ging mis in het begin. Ik stuurde mijn eerste vlog naar mijn broertje. Hij belde me direct terug – dat doet ie anders nooit, hij is van het WhatsAppen – en raadde mij het vloggen ten zeerste af. Alleen, het was te laat om mijn afspraak met het AD af te zeggen. Alles was al geregeld. Gelukkig maar, want al snel ging het veel beter en werden de vlogs een succes.’’
C.Academy
Twee jaar later heeft de ondernemer 25.000 Instagram-volgers en 4 ton verdiend, onder andere door middel van slimme sluikreclame in haar vlogs en de ‘C.Academy’, een apart Insta-account waar gebruikers tegen betaling allerlei handige mini-cursussen kunnen volgen. Van 't Wout was de eerste die op deze manier cursussen via Instagram aanbood. Tot nu toe hebben ruim 6.000 mensen gebruik gemaakt van de social mediadienst. Van ’t Wout: ,,Ik kan je zeggen, het is voor mij een enorm chille en fijne manier om geld te verdienen.’’
''De vlogs die Pieter Zwart van Coolblue maakt werken fantastisch omdat ze zo persoonlijk zijn. Hij gunt jou een blik in zijn leven''
Ondernemer en vloggen? Dit zijn Charlotte haar tips
- Bedenk bij iedere vlog: ‘wat heb ik de kijker eigenlijk te vertellen?’
- Vergeet niet: je enthousiasme is jouw kracht. Dat mag gezien worden
- Zie je zelf als mentor en de kijker van de vlog als leerling
- Je hoeft niet perfectionistisch te zijn. Het is een vlog. De camera mag bewegen, wees authentiek
- Je moet het leuk vinden om de vlog die je hebt gemaakt zelf terug te bekijken
- Houd de vlogs kort
- Zet zeker ook LinkedIn in voor je vlogs, daar is nog een wereld te winnen
- Ondertitel de vlogs zodat mensen ook zonder geluid kunnen kijken
- Tot slot: mensen volgen liever de onderneming (jou) dan de onderneming (je website)