Podcast

Knakwortel: hoe een als hotdog vermomde wortel de wereld verovert

In deze Week van De Ondernemer kun je elke dag luisteren naar een fonkelnieuwe podcast van De Ondernemer. We trappen de week af met Knakwortel. In de studio bij presentator Anna Neeltje de Boer te gast: Koen Kaljee, de man achter het succes van de bospeen met het uiterlijk en de bite van een hotdog die onder meer in de schappen van honderden Albert Heijn-winkels te vinden is.

Koen Kaljee Knakwortel podcast

Koen Kaljee van Knakwortel te gast bij De Ondernemer in de studio van New Business Radio.

De Ondernemer 28 oktober 2019

Het verhaal achter Knakwortel begint bij de vriendin en zakelijk partner van ondernemer Koen Kaljee. Valerie Bos is vegetariër en lust geen groenten. Kaljee had een eureka-moment en startte met het ontwikkelen van een groenteproduct ‘zo lekker, dat het bijna niet meer gezond smaakt.’

Het uiteindelijke resultaat? De ‘Knakwortel’, een bospeentje gemarineerd in gerookte kruiden en specerijen. De oranje groenten worden met de marinade vacuüm gegaard totdat ze net zacht zijn, maar nog steeds een bite hebben. En inderdaad: de wortel lijkt bijzonder veel op een knakworst.

Lees ook: De 'Week van de Ondernemer' is begonnen!

Kickstart

Na uitgebreid testen onder collega’s en duizend proef-Knakwortels op een festival wisten de ondernemers het, de oranjegekleurde snack moest op de markt worden gezet. Met het uiterst slim inzetten van social media (talloze positieve reviews op Facebook en inmiddels ook recepten op Instagram) was de kickstart compleet. Het nieuwe bedrijf was geboren en Bos en Kaljee bleken ook zakelijk perfect te klikken. ,,Wij zijn Knakwortel, het vegetarische alternatief van de knakworst’’, bleek de juiste slogan. ,,We deden aan de voorkant alsof we een volwaardige onderneming waren terwijl we aan de achterkant nog weinig hadden.’’

Noem het slim blufpokeren. Het duo ging met een foodtruck het land in om de snack verder uit te testen bij het publiek. En o ja, dan was er ook nog de ambitie om met Knakwortel in de supermarkt te komen liggen. Dat lukte toen Bos en Kaljee 125.000 euro voor hun idee wonnen na een door Albert Heijn geïnitieerde pitch gericht op innovatieve voedingsmiddelen.

Foodtrucks

Knakwortel wordt inmiddels verkocht bij 400 winkels van Albert Heijn, online en in België. Ook ligt het product bij groothandels en kleinere horecaleveranciers en in school- en bedrijfskantines. Opvallend is het dat zowel Bos als Kaljee nog steeds een eigen bedrijf naast Knakwortel hebben. ,,Er zit veel werk in, maar soms is een halfuurtje per dag tijd besteden aan Knakwortel genoeg. Je moet zorgen dat je op de juiste momenten en juiste events aanwezig bent. Toch zijn we versterking gaan zoeken, iemand die zich vooral op onze foodtrucks kan richten. Dat is iemand geworden die foodtrucks verhuurt, de perfecte partij voor een samenwerking.’’

Volgens Kaljee heeft een product als Knakwortel de toekomst in een tijd dat vleesconsumptie steeds minder populair wordt. ,,Het is een fantastische vervanger voor vleesproducten. Of er nieuwe producten aankomen? We zijn momenteel bezig met drie nieuwe producten. Daar kan ik je nog niets over vertellen behalve dat ze in het voorjaar worden gelanceerd en in de schappen van Albert Heijn komen te liggen. Verder zijn we aan het ‘daten’ met andere supermarkten nu de gentlemen’s agreement met AH bijna verloopt. Maar ook daar kan ik nog niet te veel over kwijt.’’

''Vorige week kregen we nog een telefoontje uit de VS van iemand die interesse heeft in ons product''

Koen Kaljee, Knakwortel

Knuffelbaar

De klant staat altijd voorop bij Knakwortel. ,,We communiceren veel via social media, maar mensen kunnen ook contact opnemen via onze site of gewoon bellen. Dan krijgen ze Valerie of mij aan de lijn. Het persoonlijke contact is erg belangrijk voor ons. Mensen vinden ons knuffelbaar.’’

Verdere ambities? ,,We willen naar het buitenland. Naar landen met een hotdogcultuur zoals Duitsland en Denemarken. En de Verenigde Straten. Vorige week kregen we nog een telefoontje uit dat land van iemand die interesse heeft in ons product. Dus wie weet zie je Knakwortel volgend jaar in de Amerikaanse schappen liggen!’’

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Aandachtstrekkers over... aandacht trekken en aandacht vasthouden

Daar is 'ie dan: de podcastserie Aandachtstrekkers heet niet voor niets Aandachtstrekkers, dus eindelijk antwoord op de vraag: hoe trek jij op de juiste manier de aandacht bij je (potentiële) klant? Presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels inspireren en motiveren ondernemers in deze podcast met de do's, de dont's en bakken vol tips. Hebben wij je aandacht al getrokken? Ja? Luisteren!

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

De sociale norm neerzetten of veranderen: de voordelen die het heeft voor jouw bedrijf

Waarom leveren consumenten winkelwagens altijd in, statiegeldflesjes bijna altijd en wat is het verschil tussen die twee? In de podcastserie Aandachtstrekkers gaan Patrick Wessels en Michel Ariëns in op de vraag: wat is een sociale norm? En hoe wordt die bepaald?

Details
Floris Hulsmann Jop Quirindongo
De Ondernemer

Met je visuele identiteit aan de slag? Leer van Jop Quirindongo

Floris Hülsmann praat voor de podcastserie De Namarama Show met de Amsterdamse ontwerper Jop Quirindongo van Lowres Creative Studio. Met meer dan vijftien jaar ervaring heeft hij gewerkt bij reclame-, retail- en designbureaus, was hij partner en design director bij een bekend designbureau en doet hij al vele jaren freelance projecten. Maar die naam... 'Quirindongo'. Daar moet een goed verhaal achter zitten. Niet alleen dat, de ontwerper heeft nog veel meer inspirerends te vertellen.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Hoe zorg jij voor de juiste conversie? Dit kun je leren van boekingsplatforms

Ze zitten weer klaar voor een nieuwe en inspirerende podcast: presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels. In aflevering 8 van Aandachtstrekkers draait het allemaal om platforms als Booking.com. Nog slechts één kamer beschikbaar? Snel boeken dus! Nou ja, dat hopen de aanbieders. En er zijn meer manieren de consument te beïnvloeden om hen maar vooral op die koop- of boekingsknop te laten drukken. Welke precies? Luisteren is ook dit keer weer het advies.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Producten 'gratis' verkopen: wanneer opvallende acties werken

Hoe creëer je online bakken met aandacht voor je bedrijf of product? Op die vraag willen consumentenpsycholoog Patrick Wessels en investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW Michel Ariëns het antwoord vinden in de podcastserie Aandachtstrekkers. In deze aflevering gaan zij in op de (on)zin van limited editions, merch drops en 'gratis' producten.

Details
Tom Bruyne SUE
De Ondernemer

Laat klanten onbewust voor je kiezen. Tom De Bruyne weet hoe

Floris Hülsmann gaat voor de podcastserie De Namarama Show naar het kantoor van SUE Behavioral Design. Het bureau is opgericht door Tom De Bruyne, samen met zijn partner Astrid Groenewegen. De Bruyne is een expert in gedragsontwerp, overtuigingspsychologie en marketinginnovatie. Daarmee helpt hij niet alleen klanten, hij leert ze ook de kneepjes van het vak in de SUE Behavioral Design Academy.

Details