Podcast
Mokumono Cycles: de fietsenmarkt opschudden én samenwerken met concurrenten
Na gister Henk Jan Beltman van Tony’s Chocolonely in onze radio-uitzending te hebben gehad, schuiven er vandaag weer ondernemers aan in onze studio die de status quo van hun markt uitdagen. We hebben het over de broers Bob en Tom Schiller van Mokumono Cycles, een nieuwe speler in de fietsindustrie, die de fietsproductie helemaal anders aan wil pakken.

Anna Neeltje de Boer (presentator van De Ondernemer) en de broers Bob en Tom Schiller.
Beluister hier de podcast met Bob en Tom Schiller van Mokumono terug:
Een fiets maken: dat betekent tegenwoordig een frame en alle onderdelen bestellen uit Azië. Dat is goedkoop, maar er kleven ook nadelen aan. Lange levertijden en minder controle over kwaliteit en de naleving van bepaalde arbeidsvoorwaarden zijn er maar een paar. Tom en Bob Schiller besloten het daarom anders te doen en richtte Mokumono Cycles op, een bedrijf dat de gehele fiets in Nederland produceert.
Geïnspireerd door de auto-industrie
Maar om te kunnen concurreren met de lagelonenlanden moest het bedrijf wel iets veranderen aan het productieproces van de fiets. Bob Schiller werd als student aan de Design Academy Eindhoven geïnspireerd door de auto-industrie en bedacht een fietsontwerp dat met een geautomatiseerd proces geproduceerd kon worden: een fiets gemaakt van aan elkaar gelaste aluminiumplaten.
Lees ook: Stella Fietsen: 'Ook buiten Nederland kansen voor onze e-bikes'
De ontwerper en ondernemer is nu sinds 2015 bezig met het verfijnen van de fiets. Zijn broer Tom, die zich meer met de commerciële kant bezighoudt, sloot later aan. Met een crowdfundingscampagne op Kickstarter in 2016 haalde het bedrijf 93.000 euro op en kon het aan de slag om de eerste fietsen ook echt te produceren en aan de klant te verkopen.
Internationale klanten
Niet alleen de productie, maar ook andere aspecten van de onderneming houden de broers Schiller graag dichtbij. Zo hebben ze met de verkoop van de eerste 100 fietsen alles zelf gedaan, van de webshop bijhouden tot service en marketing. Al kwamen de eerste klanten niet persé uit de buurt, zo kwamen de eerste bestellingen onder meer uit de VS, Duitsland en Spanje.
Voor de toekomst hebben de ondernemers plannen om samen te werken met een gevestigd e-bikemerk. De krachten bundelen met concurrerende merken is sowieso niet taboe voor de broers, dat kan immers juist een manier zijn om hun missie voor een duurzamere fietsproductie te verspreiden. Het is een visie die je bij meer sociale ondernemingen ziet en die Henk Jan Beltman van Tony’s Chocolonely ook al eerder opperde in onze podcast.
Hoe Bob en Tom Schiller het vinden om als broers een bedrijf te runnen en hoe ze met de beperkte middelen van een start-up een nieuw product op de markt zetten, hoor je in de bovenstaande radio-uitzending.