Podcast

Mokumono Cycles: de fietsenmarkt opschudden én samenwerken met concurrenten

Na gister Henk Jan Beltman van Tony’s Chocolonely in onze radio-uitzending te hebben gehad, schuiven er vandaag weer ondernemers aan in onze studio die de status quo van hun markt uitdagen. We hebben het over de broers Bob en Tom Schiller van Mokumono Cycles, een nieuwe speler in de fietsindustrie, die de fietsproductie helemaal anders aan wil pakken.

Mokumono cycles fietsen prijs markt tom bob schiller

Anna Neeltje de Boer (presentator van De Ondernemer) en de broers Bob en Tom Schiller.

Beluister hier de podcast met Bob en Tom Schiller van Mokumono terug:

Een fiets maken: dat betekent tegenwoordig een frame en alle onderdelen bestellen uit Azië. Dat is goedkoop, maar er kleven ook nadelen aan. Lange levertijden en minder controle over kwaliteit en de naleving van bepaalde arbeidsvoorwaarden zijn er maar een paar. Tom en Bob Schiller besloten het daarom anders te doen en richtte Mokumono Cycles op, een bedrijf dat de gehele fiets in Nederland produceert.

Geïnspireerd door de auto-industrie

Maar om te kunnen concurreren met de lagelonenlanden moest het bedrijf wel iets veranderen aan het productieproces van de fiets. Bob Schiller werd als student aan de Design Academy Eindhoven geïnspireerd door de auto-industrie en bedacht een fietsontwerp dat met een geautomatiseerd proces geproduceerd kon worden: een fiets gemaakt van aan elkaar gelaste aluminiumplaten.

Lees ook: Stella Fietsen: 'Ook buiten Nederland kansen voor onze e-bikes'

De ontwerper en ondernemer is nu sinds 2015 bezig met het verfijnen van de fiets. Zijn broer Tom, die zich meer met de commerciële kant bezighoudt, sloot later aan. Met een crowdfundingscampagne op Kickstarter in 2016 haalde het bedrijf 93.000 euro op en kon het aan de slag om de eerste fietsen ook echt te produceren en aan de klant te verkopen.

Internationale klanten

Niet alleen de productie, maar ook andere aspecten van de onderneming houden de broers Schiller graag dichtbij. Zo hebben ze met de verkoop van de eerste 100 fietsen alles zelf gedaan, van de webshop bijhouden tot service en marketing. Al kwamen de eerste klanten niet persé uit de buurt, zo kwamen de eerste bestellingen onder meer uit de VS, Duitsland en Spanje.

Mokumono delta fiets

Voor de toekomst hebben de ondernemers plannen om samen te werken met een gevestigd e-bikemerk. De krachten bundelen met concurrerende merken is sowieso niet taboe voor de broers, dat kan immers juist een manier zijn om hun missie voor een duurzamere fietsproductie te verspreiden. Het is een visie die je bij meer sociale ondernemingen ziet en die Henk Jan Beltman van Tony’s Chocolonely ook al eerder opperde in onze podcast.

Hoe Bob en Tom Schiller het vinden om als broers een bedrijf te runnen en hoe ze met de beperkte middelen van een start-up een nieuw product op de markt zetten, hoor je in de bovenstaande radio-uitzending.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Aandachtstrekkers over... aandacht trekken en aandacht vasthouden

Daar is 'ie dan: de podcastserie Aandachtstrekkers heet niet voor niets Aandachtstrekkers, dus eindelijk antwoord op de vraag: hoe trek jij op de juiste manier de aandacht bij je (potentiële) klant? Presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels inspireren en motiveren ondernemers in deze podcast met de do's, de dont's en bakken vol tips. Hebben wij je aandacht al getrokken? Ja? Luisteren!

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

De sociale norm neerzetten of veranderen: de voordelen die het heeft voor jouw bedrijf

Waarom leveren consumenten winkelwagens altijd in, statiegeldflesjes bijna altijd en wat is het verschil tussen die twee? In de podcastserie Aandachtstrekkers gaan Patrick Wessels en Michel Ariëns in op de vraag: wat is een sociale norm? En hoe wordt die bepaald?

Details
Floris Hulsmann Jop Quirindongo
De Ondernemer

Met je visuele identiteit aan de slag? Leer van Jop Quirindongo

Floris Hülsmann praat voor de podcastserie De Namarama Show met de Amsterdamse ontwerper Jop Quirindongo van Lowres Creative Studio. Met meer dan vijftien jaar ervaring heeft hij gewerkt bij reclame-, retail- en designbureaus, was hij partner en design director bij een bekend designbureau en doet hij al vele jaren freelance projecten. Maar die naam... 'Quirindongo'. Daar moet een goed verhaal achter zitten. Niet alleen dat, de ontwerper heeft nog veel meer inspirerends te vertellen.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Hoe zorg jij voor de juiste conversie? Dit kun je leren van boekingsplatforms

Ze zitten weer klaar voor een nieuwe en inspirerende podcast: presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels. In aflevering 8 van Aandachtstrekkers draait het allemaal om platforms als Booking.com. Nog slechts één kamer beschikbaar? Snel boeken dus! Nou ja, dat hopen de aanbieders. En er zijn meer manieren de consument te beïnvloeden om hen maar vooral op die koop- of boekingsknop te laten drukken. Welke precies? Luisteren is ook dit keer weer het advies.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Producten 'gratis' verkopen: wanneer opvallende acties werken

Hoe creëer je online bakken met aandacht voor je bedrijf of product? Op die vraag willen consumentenpsycholoog Patrick Wessels en investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW Michel Ariëns het antwoord vinden in de podcastserie Aandachtstrekkers. In deze aflevering gaan zij in op de (on)zin van limited editions, merch drops en 'gratis' producten.

Details
Tom Bruyne SUE
De Ondernemer

Laat klanten onbewust voor je kiezen. Tom De Bruyne weet hoe

Floris Hülsmann gaat voor de podcastserie De Namarama Show naar het kantoor van SUE Behavioral Design. Het bureau is opgericht door Tom De Bruyne, samen met zijn partner Astrid Groenewegen. De Bruyne is een expert in gedragsontwerp, overtuigingspsychologie en marketinginnovatie. Daarmee helpt hij niet alleen klanten, hij leert ze ook de kneepjes van het vak in de SUE Behavioral Design Academy.

Details