Podcast

Mokumono Cycles: de fietsenmarkt opschudden én samenwerken met concurrenten

Na gister Henk Jan Beltman van Tony’s Chocolonely in onze radio-uitzending te hebben gehad, schuiven er vandaag weer ondernemers aan in onze studio die de status quo van hun markt uitdagen. We hebben het over de broers Bob en Tom Schiller van Mokumono Cycles, een nieuwe speler in de fietsindustrie, die de fietsproductie helemaal anders aan wil pakken.

Mokumono cycles fietsen prijs markt tom bob schiller

Anna Neeltje de Boer (presentator van De Ondernemer) en de broers Bob en Tom Schiller.

Beluister hier de podcast met Bob en Tom Schiller van Mokumono terug:

Een fiets maken: dat betekent tegenwoordig een frame en alle onderdelen bestellen uit Azië. Dat is goedkoop, maar er kleven ook nadelen aan. Lange levertijden en minder controle over kwaliteit en de naleving van bepaalde arbeidsvoorwaarden zijn er maar een paar. Tom en Bob Schiller besloten het daarom anders te doen en richtte Mokumono Cycles op, een bedrijf dat de gehele fiets in Nederland produceert.

Geïnspireerd door de auto-industrie

Maar om te kunnen concurreren met de lagelonenlanden moest het bedrijf wel iets veranderen aan het productieproces van de fiets. Bob Schiller werd als student aan de Design Academy Eindhoven geïnspireerd door de auto-industrie en bedacht een fietsontwerp dat met een geautomatiseerd proces geproduceerd kon worden: een fiets gemaakt van aan elkaar gelaste aluminiumplaten.

Lees ook: Stella Fietsen: 'Ook buiten Nederland kansen voor onze e-bikes'

De ontwerper en ondernemer is nu sinds 2015 bezig met het verfijnen van de fiets. Zijn broer Tom, die zich meer met de commerciële kant bezighoudt, sloot later aan. Met een crowdfundingscampagne op Kickstarter in 2016 haalde het bedrijf 93.000 euro op en kon het aan de slag om de eerste fietsen ook echt te produceren en aan de klant te verkopen.

Internationale klanten

Niet alleen de productie, maar ook andere aspecten van de onderneming houden de broers Schiller graag dichtbij. Zo hebben ze met de verkoop van de eerste 100 fietsen alles zelf gedaan, van de webshop bijhouden tot service en marketing. Al kwamen de eerste klanten niet persé uit de buurt, zo kwamen de eerste bestellingen onder meer uit de VS, Duitsland en Spanje.

Voor de toekomst hebben de ondernemers plannen om samen te werken met een gevestigd e-bikemerk. De krachten bundelen met concurrerende merken is sowieso niet taboe voor de broers, dat kan immers juist een manier zijn om hun missie voor een duurzamere fietsproductie te verspreiden. Het is een visie die je bij meer sociale ondernemingen ziet en die Henk Jan Beltman van Tony’s Chocolonely ook al eerder opperde in onze podcast.

Hoe Bob en Tom Schiller het vinden om als broers een bedrijf te runnen en hoe ze met de beperkte middelen van een start-up een nieuw product op de markt zetten, hoor je in de bovenstaande radio-uitzending.

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
De Ondernemer

Podcast Unlimited Ondernemen: zo verhoog je de slagkracht van jouw medewerkers

Hoe verhoog je de slagkracht van (jouw) medewerkers? Die vraag stelde techfilosoof Martijn Aslander in een poll die begin juli op dit platform kon worden beantwoord. Aslander reageert in de podcast Unlimited Ondernemen hieronder over de uitkomsten. En geeft tips om de knelpunten op te lossen.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details