,,Ja ik herken dat wel, want ik werk daar al eventjes”, reageerde Judith Grandia op de raadplaat van de onthulling van het bord met daarop de naam van Otolift voorzien van een kroontje. ,,Dat was op 14 oktober 2016. Toen reikte de Commissaris der Koning de heer Jaap Smit het predicaat ‘Koninklijk’ uit aan de heren Ooms, de directeuren van Otolift trapliften. En vanaf dat moment veranderde de naam van Otolift in Koninklijke Otolift trapliften.”
Voorgeschiedenis
De voorgeschiedenis van het familiebedrijf Otolift begint in 1891, schrijft het AD. Toen waren er uiteraard nog geen trapliften. Otto Ooms startte dat jaar een grofsmederij in Ammerstol. Daar maakte hij kachels voor zalmvissers en hoefijzers voor de werkpaarden die zalmschuiten moesten voorttrekken. De familie Ooms was jarenlang één van de grootste schepenbouwers in Ammerstol. Ook Otto Ooms ging zich meer op de scheepsbouw richten. Hij bouwde zalmschouwen voor de scheepswerf van zijn vader.
Halverwege vorige eeuw name Jan Otto Ooms de smederij over van zijn vader. De zalmvisserij bestond toen al jaren niet meer. De zalm was uit de Lek verdwenen. Maar Jan Otto richtte zich op een nieuwe markt: aardolie. Hij ging tankwagens bouwen.
Een onderneming moet honderd jaar bestaan en in die lange periode een goede reputatie hebben opgebouwd
Koninklijk Huis
Woonhuisliften
En dan, in 1968, verschijnt de eerste traplift in beeld. Als ook de vraag naar aardolie afneemt, verlegt Jan Otto Ooms namelijk opnieuw de koers van het bedrijf. Na de ontwikkeling van de balanslift - een lift die werkt met contragewichten - en de plateaulift, wordt eind jaren zestig de eerste traplift ontworpen. De markt voor dit hulpmiddel voor mensen die slecht ter been zijn groeit snel. En het bedrijf groeit mee. Dat leidt in 1980 tot de verhuizing naar Bergambacht, waar Otolift nu al 43 jaar actief is. Otto en Alex Ooms, de kinderen van Jan Otto, leiden er de zaak, die inmiddels ook volop woonhuisliften maakt en daarmee snel marktleider in Nederland wordt.
In 1995 is er een nieuwe ontwikkeling: de herbruikbare traplift. Bezuinigingen in het gemeentebudget voor woningaanpassingen en toegenomen aandacht voor milieu vormen de aanleiding daartoe. De zogeheten ‘Flexi-Rail’ wordt ontworpen en verder geperfectioneerd. Er komen nieuwe modellen, meer toegespitst op de klant. Maatwerk dus. In 2011 krijgt Otolift daarvoor een internationale prijs: de Red Dot Design Award van het Design Zentrum Nordrhein Westfalen in Duitsland.
En de innovaties gaan door. Dunnere rails, kortere levertijd, nog betere modellen. Dat wordt in 2017 beloond met de FME International Business Award voor bedrijven uit de technologische industrie die op internationaal niveau succesvol zakendoen.
Predicaat Koninklijk
Maar in 2016 valt Otolift een nog grotere eer te beurt. Het bedrijf krijgt het predicaat ‘Koninklijk’. Een predicaat dat staat voor het respect, de waardering en het vertrouwen van de koning in Otolift. In het Groene Hart is Otolift het enige bedrijf met dit predicaat, dat niet verward moet worden met het predicaat ‘Hofleverancier’.
,,Een onderneming moet honderd jaar bestaan en in die lange periode een goede reputatie hebben opgebouwd”, meldt het Koninklijk Huis in de voorwaarden voor het predicaat Koninklijk. ,,Het predicaat wordt slechts ter gelegenheid van een bijzonder jubileum (100- of 125-jarig bestaan en verder bij een veelvoud van 25 jaar) verleend.”
,,Het predicaat ‘Koninklijk’ krijg je niet zomaar”, benadrukte ook Commissaris van de Koning Jaap Smit in zijn overhandigingsspeech. ,,Dit 125 jaar oude familiebedrijf verdient evenwel deze toekenning ten volle. Het is een voorbeeld van strategisch vernuft om telkens nieuwe wegen in te slaan, te innoveren en te groeien.”
In 2017 brachten koning Willem-Alexander en prinses Máxima zelf een bezoek aan Koninklijke Otolift, waar ze werden rondgeleid. In 2018 heeft Koninklijke Otolift het Engelse Meditek overgenomen en daarmee ook de internationale marktpositie versterkt. Gezien de toenemende vergrijzing lijkt het bedrijf uit Bergambacht een mooie toekomst tegemoet te gaan.
Lees ook: Onderzoek: kwart familiebedrijven is succesvoller als niet-familiebedrijf