Robbert van de Corput, bekend onder de artiestennaam Hardwell, wordt tegenwoordig in een rijtje geschaard met Tiësto, Armin van Buuren en Martin Garrix. De 29-jarige Brabander scoorde een nummer één album (United We Are, 2015) en draaide al in clubs toen hij dat alleen nog maar mocht onder begeleiding van zijn ouders. Inmiddels vinden we hem vaker in een stadion of op een groot festival dan in een club.
Vermogen
Met succes komt ook het nodige geld en daarover heeft de dj niks te klagen. In de jaarlijkse lijst van 100 jonge miljonairs van Quote steeg Hardwell van plek 55 naar de dertigste plek met een geschat vermogen van 16 miljoen euro (tegen 10 miljoen euro in 2016). Daarmee steekt hij Martin Garrix naar de kroon die op een geschat vermogen van 14 miljoen euro blijft steken. In vergelijking met de top van de top blijft hij nog achter; Tiësto bezit zo’n 100 miljoen euro.
Lees ook: Zo sleept dj Tiësto zijn miljoenen binnen
Inkomen
Het inkomen van Hardwell wordt door Business Insider geschat op 11,8 miljoen euro per jaar en daarmee is hij de op twee na bestverdienende Nederlandse dj. Alleen Martin Garrix en, uiteraard, Tiësto (34, 6 miljoen euro) boeren beter. Party Scene zocht uit wat een beroemde dj per uur verdient en dan klinken de bovenstaande miljoeneninkomens al gauw wat logischer. Hardwell strijkt per uur zo’n 80.000 euro op. Ook hier is Tiësto koploper; de veteraan vraagt een luttele 270.000 euro per uurtje optreden.
Blockchain
Optreden is zeker niet het enige dat Robbert van de Corput doet. Er schuilt ook een innovatieve zakenman in hem. Zo dook hij als eerste dj in het fenomeen blockchain. Door deze digitale betaling zonder tussenkomst van een derde partij ontvangt Hardwell direct het geld dat betaalt wordt voor zijn muziek. Om zijn blockchain-avontuur te realiseren, werkt Hardwell samen met de Amsterdamse startup Rightsshare.
Social media
De fanbase van de dj bevindt zich massaal op social media en Hardwell heeft er een soort sport van gemaakt om daarin voorloper te zijn. De cijfers van zijn eigen socialmediakanalen zijn indrukwekkend: op Facebook heeft hij ruim 8,8 miljoen pagina-likes, 5,5 miljoen mensen houden bij wat hij te zeggen heeft op Twitter en op zijn eigen YouTube-kanaal met 3,8 miljoen abonnees zijn de honderden miljoenen views niet meer bij te houden. Ook kondigt Hardwell in maart van dit jaar aan met video-platform Twitch een brug te willen slaan tussen games en muziek.
Halverwege 2016 heeft Hardwell een primeur te pakken: als eerste artiest in de internationale muziekwereld beschikt hij over een chatbot voor Facebook Messenger. Messenger is samen met WhatsApp met ongeveer een miljard actieve gebruikers per maand wereldwijd de meest gebruikte communicatie-app. Met zijn 8,8 miljoen pagina-likes heeft de dj een bereik van ruim 900 miljoen gebruikers. Een grote potentiële markt dus en Hardwell pakt hier de koe bij de horens. Het is geen toeval dat Hardwell een van de artiesten is die door Facebook is betaald om te experimenteren met Facebook Live. Bij die deal waren 140 partijen betrokken die in totaal 50 miljoen euro kregen van Facebook.
Lees ook: De klantbenadering van dj Hardwell
Digitaal adviseur Denis Doeland van Hardwells managementbureau Sorted Management meldt dat de chatbot veel potentie heeft. “De bot biedt fans diverse manieren om met Hardwell in contact te treden”, zegt hij tegen Emerce. “Dankzij de nieuwe functionaliteiten van Facebook wordt het bovendien mogelijk om in de bot opbrengsten te vergaren via bestaande platformen zoals Spotify. Met behulp van blockchain zou er zelfs direct uitbetaald kunnen worden aan artiesten.”
Digital Celebrity
Zijn voortrekkersrol op het gebied van social media leverde hem niet alleen schouderklopjes op. April jongstleden werd de dj uit Breda uitgeroepen tot Meest innovatieve artiest tijdens de SpinAwards Night in Amsterdam. Hij versloeg daarmee jonge innovators Tim Hofman, Anna Nooshin en Nikkie Tutorials in de categorie Digital Celebrity: vooral zijn Blockchain-avontuur en Facebook Messenger chatbot werden geprezen.
The Next Web
Ook in de tech-wereld wordt Robbert van de Corput serieus genomen. In mei mocht hij spreken tijdens de tech-conferentie The Next Web in Amsterdam. Daar deed hij uit de doeken hoe hij succesvol is geworden en wat voor rol tech en social media in zijn carrière spelen. “Zonder internet was ik nooit zo beroemd geworden. Ik heb altijd geïnvesteerd in nieuwe technologie, ik zag kansen waar anderen die niet zagen”, aldus Van de Corput.
Groten der aarde
Over zijn muzikale carrière heeft Hardwell niet te klagen. Naast het nummer één-album United We Are, heeft hij al samengewerkt met grote namen uit de muziekwereld. Naast Tiësto, die als een soort mentor wordt gezien van de dj, deed hij muzikale zaken met mannen als Craig David en Jason Derulo. Verder maakte hij remixen voor Rihanna, Coldplay en The Chainsmokers.
Samenwerking is een goede manier om een fanbase uit te breiden. En niet iedereen kan zeggen dat-ie een eigen beeld in Madame Tussauds Amsterdam heeft staan. Het feit dat Hardwell nog geen dertig is, spreekt in zijn voordeel. Hij heeft nog flink wat jaren om zijn opgebouwde vermogen uit te breiden.
Stichting
Hardwell is niet alleen bezig met een enorm fortuin vergaren voor zichzelf. Hij is sinds april 2014 ambassadeur voor de stichting Dance4Life. In oktober van dat jaar maakte hij tijdens het Amsterdam Dance Event bekend dat 50 cent van ieder verkocht kaartje van zijn wereldtour I AM Hardwell – United We Are naar Dance4Life ging. Daarnaast heeft de dj de United We Are Foundation in het leven geroepen. Met de stichting wil hij kansarme kinderen voorzien van beter onderwijs en een betere toekomst. Eind 2015 organiseerde hij een benefietshow in India om die stichting op de kaart te zetten.
Lees ook: Top 10: Dit zijn de rijkste mensen ter wereld
ADE
Hardwell kan uiteraard niet ontbreken op het Amsterdam Dance Event. Hij draait net als onder andere Armin van Buuren en David Guetta op het AMF Amsterdam-feest in de ArenA op 21 oktober.
Zonder internet was ik nooit zo beroemd geworden
Hardwell