Het is allang niet meer gênant om met een Zeeman-tasje in de hand een dure winkel binnen te lopen. ,,De Zeeman heeft een cultstatus ontwikkeld”, zegt retaildeskundige Henk Hofstede tegen NU.nl. Hij ziet steeds meer “hybride winkelaars”, die van zowel dure als goedkope winkels gebruikmaken.
Verschillende discounters groeien in populariteit. Zo opende Action in 2024 weer vier nieuwe winkels, terwijl het duurdere Blokker-concern omviel. Het aantal aankopen bij Chinese webwinkels vanuit Nederland nam toe met miljoenen, van kleding tot interieurspullen. En in de winkelstraten rijst een nieuwe Duitse discounter op: Kik.
Het is in de hoofden van mensen blijven hangen dat alles duur is geworden
Henk Hofstede
Gevoel van krapte in de portemonnee
Het gevoel van krapte in de portemonnee drijft mensen naar de koopjesketens, ziet modepsycholoog Anke Vermeer. ,,We zijn gewend geraakt aan heel lage prijzen”, zegt ze. Consumenten vinden daardoor sneller iets te duur.
,,Het is in de hoofden van mensen blijven hangen dat alles duur is geworden”, zegt ook Hofstede. Door de forse prijsstijgingen in 2022 en 2023 klopt dat, maar ,,consumenten vergeten dat ze ook gecompenseerd zijn”. De meeste lonen zijn inmiddels ook fors gestegen, al is er natuurlijk ook een groep die echt het geld niet heeft voor duurdere winkels.
Makkelijk om in verslavende koopcyclus te blijven
Maar mensen winkelen niet alleen omdat ze iets nodig hebben. Goedkopere winkels sluiten naadloos aan bij het bevredigende gevoel wat kopen kan geven. ,,Iets kopen geeft een dopamineboost”, zegt Vermeer. ,,Daarom vinden we het heel lekker om nieuwe spullen te halen.”
Dat gevoel verdwijnt al snel na de aankoop, waardoor het verleidelijk kan zijn om nog iets te kopen, zeker met lage prijzen. “Het is makkelijker om in zo’n verslavende koopcyclus te blijven als het geen pijn doet in de portemonnee.”
Er is een steeds groter deel van de maatschappij dat liever minder koopt van betere kwaliteit
Henk Hofstede
Action, Zeeman en Wibra versus SHEIN en Temu
Wel is er een onderscheid tussen enerzijds Action, Zeeman en Wibra en anderzijds SHEIN en Temu, vinden beide experts. De Chinese webwinkels hebben de bodem bereikt qua kwaliteit. De polyester kleding valt snel uit elkaar. ,,Het is ook duur om steeds wat nieuws te moeten kopen omdat iets snel kapot is”, zegt Vermeer. Verder zijn de materialen vaak niet meer te recyclen, waardoor we met bergen afval blijven zitten.
Hoge prijs biedt geen garantie
Een hoge prijs is geen garantie voor betere kwaliteit. Natuurlijke materialen zoals katoen en wol wijzen daar eerder op. Zelf keert Vermeer kledingstukken in de winkel binnenstebuiten om te controleren of de naadjes vastzitten.
,,Bij Zeeman en HEMA is zeker kwaliteit te vinden”, vertelt Vermeer. Zeeman richt zich nadrukkelijk op duurzaamheid. ,,Daar hoef je je niet meer voor te schamen”, zegt Hofstede, die ook Action en Wibra zet in het rijtje van discounters die werken aan een betere prijs-kwaliteitverhouding en waar ook verduurzaamd wordt in het assortiment.
Consumenten vinden kwaliteit ook belangrijk. ,,Er is een steeds groter deel van de maatschappij dat liever minder koopt van betere kwaliteit”, zegt Hofstede. Maar de belangrijkste factor waarop consumenten hun keuzes baseren in de (web)winkel blijft de prijs.
Lees ook: Action-concurrent Kik aast op de panden van Blokker: ‘Gewacht op de klap’