De complete uitwerking op papier voor de realisatie van een utiliteitsgebouw met een vloeroppervlakte van minimaal 3000 vierkante meter: dat is de afstudeeropdracht van studenten Bouwkunde niveau 4 in een notendop, zegt vakdocent bouwkunde en afstudeerbegeleider Hans Ammersing van Techniek College Rotterdam aan de Schiedamseweg in Schiedam.
,,Wat studenten in de eerste drie jaar van hun opleiding hebben geleerd – tijdens de verschillende stages en projecten op school - gaan ze toepassen in een afstudeeropdracht: van technische tekeningen en materiaalkeuze tot financiële onderbouwing, echt alles zit er in. Ook moeten ze een maquette maken.’’
Voor het maken van deze finale opdracht krijgen studenten achttien weken de tijd. Ze werken in principe zelfstandig en individueel, onder toeziend oog van docent Babel. Van de circa twintig afstudeeropdrachten die jaarlijks worden ingeleverd, maken docenten van Techniek College Rotterdam een voorselectie van acht beste projecten. De acht geselecteerde afstudeerders presenteren hun scriptie vervolgens aan een externe jury.
Deze jury bestaat uit Roeland den Tuinder van Ballast Nedam West en twee architecten. De winnaar krijgt 500 euro, de nummers 2 en 3 respectievelijk 300 en 200 euro. Ook is er een aanmoedigingsprijs van 100 euro. De prijzen worden uitgereikt tijdens de diploma-uitreiking in juli. Ballast Nedam West financiert deze prijs.
Ik vind het knap wat studenten in zeventien weken tijd voor elkaar krijgen: ze presenteren een compleet plan, van a tot z
Roeland den Tuinder van Ballast Nedam West
Maakbaarheid en technische aspecten
Den Tuinder - voormalig student van de voorloper van Techniek College Rotterdam - zit al vijf jaar in de jury van de afstudeerprijs. Als bouwkundige kijkt hij onder meer naar de maakbaarheid van het bouwwerk en de technische aspecten van het project. Welk type binnenwanden worden er gebruikt? En vooral: waarom juist die?
,,Uiteindelijk kijk ik naar het totaalplaatje. Ik vind het knap wat studenten in zeventien weken tijd voor elkaar krijgen: ze presenteren een compleet plan, van a tot z. Het lijkt of het niveau elk jaar beter wordt. Ik vind dat er veel van ze gevraagd wordt. Ook ben ik onder de indruk van de mate van zelfstandigheid. Dat was in mijn tijd wel anders.’’
Want de bouw is ingewikkelder geworden, weet Den Tuinder. ,,Neem alleen al de digitalisering, die een grote verandering in de bouw teweeg heeft gebracht. Studenten van nu moeten echt meer weten dan de studenten van vroeger.’’
Als team iets tastbaars maken
Den Tuinder werkt intussen 29 jaar bij Ballast Nedam West, waar hij ooit als stagiair begon. Hij is senior werkvoorbereider en is in die hoedanigheid van begin tot eind bij een project betrokken. ,,Ik heb contact met iedereen: van architect en constructeur tot leverancier en onderaannemer. Je bent een soort spil en het werk is heel divers. Het mooiste aspect is dat je met elkaar bezig bent, dat je als team iets heel tastbaars realiseert.’’
De werkvoorbereider deelt zijn passie voor de bouw graag met studenten. Dat doet hij sowieso een keer per jaar aan eerstejaars studenten bouwkunde van Techniek College Rotterdam. ,,Ballast Nedam West nodigt alle eerstejaars tijdens hun introductieweek uit. We halen ze met een bus op, dan houden we een praatje op kantoor in Capelle aan den IJssel, vervolgens rijden we naar een mooi bouwproject van Ballast Nedam West. Zo krijgen ze al een goede indruk wat werken in de bouw inhoudt. Ook laat ik mijn gezicht zien op open dagen. Het is lastig om aan mensen komen, dus ik vertel graag wat er zo mooi is aan werken in de bouw.’’
Goede begeleiding
Docent Hans Ammersing ervaart de samenwerking tussen Techniek College Rotterdam en Ballast Nedam West als bijzonder prettig. ,,Er lopen altijd meerdere studenten van ons stage bij Ballast Nedam. En ik weet intussen dat ze hartstikke goed begeleid worden, ongeacht het niveau. Ik bezoek alle studenten sowieso twee keer tijdens hun stage, dus ik ken Ballast Nedam West intussen aardig goed.’’
Ammersing vindt het altijd weer prachtig om te merken wat een stage met een student doet. ,,Of ze nu bij een architectenbureau, woningcorporatie of bouwbedrijf aan de slag zijn geweest: na een stageperiode komen ze vaak een stuk volwassener terug. In de praktijk herkennen ze ineens dingen die ze tijdens theorielessen op school hebben geleerd. Ze komen naar me toe en zeggen: ‘Hans, ik snap nu pas wat je in de les bedoelde’. Dat vind ik mooi.’’
Of ze nu bij een architectenbureau, woningcorporatie of bouwbedrijf aan de slag zijn geweest: na een stageperiode komen studenten een stuk volwassener terug
Vakdocent Hans Ammersing
Ammersing ziet ook dat studenten bouwkunde trots kunnen zijn. ,,Pas geleden sprak ik een student die bij een architectenbureau stage loopt. Hij houdt zich bezig met de opbouw van een woning, vlak achter zijn eigen huis. Die jongen laat vol trots al zijn vrienden en familieleden zien waar hij mee bezig is. En terecht, want hij werkt mee aan iets heel tastbaars. Daar krijg ik als docent ook een kick van.’’
Bouw: werk genoeg en goede boterham
De bouw is een mooie wereld, techniek is een prachtig vak, concludeert Ammersing. Hij kan soms balen van het feit dat veel ouders hun kinderen liever achter een bureau met laptop zien werken. ,,Het beeld dat werken in de bouw het koud en vies is, bestaat nog steeds. Je ziet nog steeds dat de jeugd niet zo snel voor techniek kiest. Zo jammer. En je hoeft niet per se voor de bouw te kiezen, want techniek komt in allerlei sectoren voor. Werk genoeg, ook valt er een goede boterham in te verdienen.’’
Dit artikel kwam tot stand samen met Techniek College Rotterdam. Kijk voor meer informatie of kijk op techniekcollegerotterdam.nl