Actueel

Ambitie Rob van den Heuvel (Sendcloud): ‘Mikken op grote overname’

Directeur Rob van den Heuvel van Sendcloud, het verzendplatform voor pakketjes. Kees Martens/DCI Media
Kees Martens/DCI Media
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

De les is geleerd. ,,Het was, wederom, een interessant jaar. Man, man, man.” Een hectische periode heeft algemeen directeur en mede-oprichter Rob van den Heuvel van Sendcloud achter de rug.

Tien jaar achtereen groeide de start-up keihard. In het jubileumjaar ging het mis. In de groei van de internetverkopen kwam de klad. Het juist ‘extreem hard investerende’ bedrijf kreeg te maken met dieprode cijfers. Bezuinigen alleen bleek niet afdoende. Zo’n vijftig medewerkers, tien procent van het personeelsbestand, moest Sendcloud laten gaan.

Te veel geld hebben is slecht voor een bedrijf.

Rob van den Heuvel Sendcloud

,,Te veel geld hebben is slecht voor een bedrijf”, weet Van den Heuvel (31) nu. ,,Daardoor maak je geen keuzes meer.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Techbedrijf Sendcloud haalt kracht uit geopolitieke crisis: beursgang ligt in het verschiet

Het ‘agressieve groeiplan’ op basis waarvan investeerders in 2021 kapitaal beschikbaar stelden, moest worden uitgevoerd. Per maand nam het bedrijf twintig tot dertig extra krachten aan. In een aantal landen werd tegelijkertijd fors uitgebreid. ,,We wisten dat we te hard gingen, maar gingen mee met de flow om maximaal op te schalen.”

Sendcloud is de schakel tussen webshops en pakketvervoerders. Het bedrijf helpt dit jaar zo’n 150 miljoen pakketjes te verzenden. Het softwareplatform van het bedrijf regelt het verzendproces. Webshopeigenaren hoeven alleen labels uit te printen en op de pakjes te plakken.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Ceo Sendcloud: ‘Niet lang houdbaar dat webwinkels alle retourkosten op zich blijven nemen’

Klanten worden met trackingberichten in hun eigen taal op de hoogte gehouden van de status van de bestelling. Doordat Sendcloud contracten heeft afgesloten met alle grote vervoerders kunnen webshops uit verschillende bezorgopties kiezen.

Wereldmarktleider worden

Het is een concept waarmee het jonge bedrijf Europees marktleider werd. ,,Uiteindelijk willen we wereldwijd de nummer één worden”, zegt Van den Heuvel. Een jaar na de reorganisatie staan de ambities nog recht overeind. Wel is het investeringstempo teruggeschroefd. Inkomsten en uitgaven moeten meer in balans worden gebracht. ,,We zitten aan het einde van een periode met verliezen. Met een beetje geluk schrijven we in deze maand zwarte cijfers.”

Lees verder onder de advertentie

In 2022 leed Sendcloud een verlies van 29 miljoen euro. Medewerkers die moesten afvloeien, kregen een vergoeding mee. ,,Binnen anderhalve maand had 85 procent van de mensen een nieuwe baan.” Inclusief verlaging van de huisvestingslasten zijn de kosten volgens het bedrijf in totaal met zo’n dertig procent verminderd.

Ondanks de ingreep in het personeelsbestand heeft Sendcloud de omzetgroei dit jaar kunnen voortzetten. ,,We verwachten op een stijging van 45 procent uit te komen.” Het bedrijf groeit daarmee veel harder dan de markt voor pakketten die volgens voorspellingen een toename van maar enkele procenten laat zien.

Het aantal webwinkels in Europa dat Sendcloud bedient, steeg volgens het bedrijf in het afgelopen jaar van 23.000 naar 25.000. De groei van het aantal verzend transacties komt met name van grote webshops die worden aangesloten. ,,We waren in het begin de verzender van kleine webshops. Nu zijn we dat van klein, middel en groot.” Onder meer Catawiki, Intersport en XXL Nutrition konden als grote vissen worden binnengehaald.

Lees verder onder de advertentie

Grote internationale overname

Van den Heuvel heeft de blik weer naar voren gericht. ,,Komend jaar willen we een aantal andere partijen in Europa overnemen. Dat zijn concurrenten met veel lagere groeipercentages die het financieel moeilijk hebben. Daarmee kopen we klanten en kennis.”

Hij zegt met een handvol partijen ‘serieus in gesprek’ te zijn. ,,We mikken op een grote overname, liefst in een internationale markt als het Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje of Frankrijk.”

Eerder dit jaar versterkte het bedrijf zich al door middel van een kleine acquisitie. Sendcloud nam het Eindhovense dataplatform Tracey over. De start-up met twaalf medewerkers biedt op basis van kunstmatige intelligentie inzicht in vertragingen van verzendingen en prestaties van vervoerders. ,,We wilden eerst een klein bedrijf overnemen en integreren, en daarna iets groters.”

Lees verder onder de advertentie

We wilden eerst een klein bedrijf overnemen en integreren, en daarna iets groters

Klaar zijn voor beursgang

Na één of twee acquisities in Europa wacht dan volgens plan de eerder beoogde gang naar de Verenigde Staten, de grootste markt in de wereld. Daar zou het derde kantoor van Sendcloud na de vestigingen in Eindhoven en München moeten worden geopend.

Het liefst neemt Sendcloud een Amerikaanse speler over. In de verdere opschaling past ook een beursgang. ,,In 2025 of 2026”, is het idee. Het beleggingsklimaat geeft momenteel geen aanleiding om die stap te zetten. ,,We zijn wel alle processen aan het voorbereiden, zodat we er klaar voor zijn als het zover is.”

Sendcloud wil door middel van een uitgifte van aandelen bestaande aandeelhouders de mogelijkheid bieden om al dan niet deels uit te stappen. ,,Dat geldt ook voor het personeel dat aandelen heeft.”

Lees verder onder de advertentie

Blijven de oprichters?

Gaan dan ook de drie oprichters Rob van den Heuvel, Sabi Tolou en Bas Smeulders hun belang verzilveren? ,,Alle drie blijven we er in ieder geval tot aan de beursgang bij, hebben we afgesproken. Als een van ons iets anders wil gaan doen, dan zou dat na tien of twaalf jaar niet vreemd zijn.”

Van den Heuvel ziet zichzelf voorlopig niet afhaken. Hij maakt nog graag de volgende groeifase mee. De dip van vorig jaar was leerzaam. Nu groeit het bedrijf gecontroleerd, met een stabiel personeelsbestand van ruim 430 medewerkers.

Stevige omzetgroei met een resultaat van rond de nullijn is voor de komende jaren het doel. Daarna zou de winstgevendheid omhoog moeten. ,,Het is nog gruwelijk interessant.”

Lees verder onder de advertentie