Actueel

Audio doet er in een wereld van AI en tools nog steeds toe: ‘De kracht is enorm’

Mark Schoones (links) en Lars Schotanus. Foto: De Radiofabriek Mark Schoones (links) en Lars Schotanus. Foto: De Radiofabriek
Mark Schoones (links) en Lars Schotanus. Foto: De Radiofabriek
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Met de nieuwe positioneringscampagne speelt het in Hilversum gevestigde mediabedrijf in op de ontwikkeling dat digitale audio steeds meer onderdeel wordt van de marketingmix van bedrijven en organisaties, maar dit nog niet altijd goed wordt ingevuld. Doelstelling van de campagne is om mensen bewust te maken van het belang van hoogwaardige audio. ,,Audio is een volwaardig medium dat enorm veel mogelijkheden biedt’’, zegt Lars Schotanus, directeur van De RadioFabriek.

,,Onderschat het niet: de kracht van audio is enorm. Met de opkomst van de podcast heb je gezien dat iedereen maar ‘even’ een podcast maakt. Mensen zetten een microfoon op tafel en beginnen te ouwehoeren met elkaar, of nog erger: via een online videoverbinding. Het is slecht te verstaan, er zit geen lijn in. Het klinkt alsof het op de wc is opgenomen. Wanneer een bedrijf dat doet, vind ik het anti-reclame. Wel geld en tijd steken in een prachtige video voor een presentatie, maar lopen klooien met een podcast. Ik vind het dood- en doodzonde.’’

Wil je het audiodeel serieus oppakken, dan heb je nog steeds het old school ambachtsoor nodig

Mark Schoones

Audio te vaak voor lief genomen

De campagne is ontwikkeld door creatief team Ashwin Murli en Mark Schoones. Hoe kijkt Schoones naar de boodschap van de campagne? ,,Het team achter De RadioFabriek bestaat uit echte ambachtsmensen. Het zijn mensen die snappen hoe audio in elkaar steekt. Iedere laag. Ieder detail. Iedere millimeter. Dat is ook nodig. Iedereen kan tegenwoordig met zijn telefoon een video maken. Het is gedemocratiseerd. Daardoor wordt audio te vaak voor lief genomen.’’

Lees verder onder de advertentie

Schoones: ,,In de nieuwe campagne laten we voorbeelden zien en horen van hoe audioproducties klinken wanneer ze zijn verzorgd door een partij die niet voldoet aan de kwaliteit van De RadioFabriek. Hierbij gebruiken we extreme voorbeelden: een onverstaanbare podcasthost en een spotje voor een uitvaartverzekering met heavy metal op de achtergrond. De campagne vormt zo een herkenbaar ritme dat De RadioFabriek ook zelf in de toekomst kan blijven gebruiken.”

Schoones: ,,We zien dat ook aan hoe klanten hun budgetten verdelen. De audiokosten zijn bijna altijd het moeilijkste te verdedigen. Men is gewend dat video steeds goedkoper en goedkoper kan. Maar wil je het audiodeel serieus oppakken, dan heb je nog steeds het old school ambachtsoor nodig. Om die boodschap opnieuw in de hoofden van de mensen te krijgen, hebben wij deze campagne ontwikkeld. Weet je, er zijn amper trucjes toe te passen om slechte audio goed te krijgen. Bij video is dat een minder groot probleem.’’

Wanneer er tijdens Prinsjesdag iets mis gaat met het geluid, kunnen wij er mooi op inhaken

Lars Schotanus

Steeds belangrijker in de marketingmix

Geen verrassing: de campagne ‘Audio doet ertoe’ wordt een echte audiocampagne en zal lange tijd te horen zijn op de online radiostations van De RadioFabriek. Denk aan Traffic Radio, ALLsportsradio en (natuurlijk) New Business Radio. ,,Daarnaast is er een video gemaakt waarbij de audio ook belangrijk is’’, aldus Schotanus. ,,Die ga je ook terugzien op onze social mediakanalen. Het mooie aan de campagne is dat we thematisch goed op de actualiteit kunnen inspelen. Wanneer er tijdens Prinsjesdag iets mis gaat met het geluid, kunnen wij er mooi op inhaken.’’ Schoones: ,,Het is daardoor een heel duurzame en zelfvoorzienende campagne. Iets dat best belangrijk is.’’

Lees verder onder de advertentie

Denken of hopen Schotanus en Schoones dat een campagne als ‘Audio doet ertoe’ over een jaar of vijf niet meer nodig is en elk bedrijf het medium serieus neemt? ,,Dat besef wordt al steeds groter. Dat zien we ook. Het is steeds belangrijker in de marketingmix en er wordt serieuzer over nagedacht door bedrijven. Maar vaak weet men niet waar je moet starten bij het maken van een goede podcast. Wij kunnen ze daar goed bij helpen’’, aldus De RadioFabriek-directeur. Schoones: ,,Dit is gewoon de plek voor audio. Dat heeft niet alleen te maken met de geschiedenis, maar ook met de breedte van het vlak waarop De Radiofabriek je kan helpen.’’

Steeds grotere rol voor AI

AI krijgt ook in de wereld van audio een steeds grotere rol. Hoe kijkt een ambachtsman als Schotanus naar deze ontwikkeling? ,,Hoe meer er geautomatiseerd wordt, hoe meer er behoefte is aan persoonlijke dienstverlening. De persoonlijke aandacht die wij altijd voorop plaatsen, is zeer belangrijk en onderscheidend. Heel veel mensen zitten op data, AI en automatisering, maar dat is niet alles. Goede audio maak je ook met goede, persoonlijke aandacht. Zo niet, dan houdt het al snel op.’’ Schoones: ,,Audio is bij uitstek een medium waarbij je voelt wanneer er een menselijke hand in zit. Leuk die muziek-tooltjes en AI-voice-overs, maar je merkt direct dat het plastic is. Het is niet echt. Dat voelt de luisteraar.’’

De RadioFabriek is hét productiehuis voor online radio en podcast. Vanaf het Media Park in Hilversum verzorgt het bedrijf complete audioproducties en helpt bedrijven en organisaties zo goed mogelijk hun verhaal te vertellen. De RadioFabriek is eigenaar van de succesvolle online radiostations Traffic Radio, ALLsportsradio, New Business Radio, GoodLIFE Radio en in samenwerking met radiocoach Pierre Papa het jongerenstation ZTACK.

Lees verder onder de advertentie