De delicatessenzaak aan de Diezerpoortenplas in Zwolle sloot daarom afgelopen week de deuren soms al om twee uur in de middag. ,,De airco houdt het nauwelijks vol. En onze producten zijn niet echt gemakkelijk mee te nemen met deze hitte.’’
Koelbox
Gelukkig zijn er genoeg restaurants die voldoende chocolade afnemen van de bonbonnerie, vertelt haar collega Freddie Spanhak. ,,Vaste klanten komen gewoon geregeld langs. Goed voorbereid met koelbox en al om hun spullen niet gesmolten thuis te krijgen.’’ Van dagjesmensen moeten ze het echter niet hebben. De binnensteden zijn doodstil.
Lees ook: Zo zorgt Bløf-hit voor tonnen extra omzet bij ondernemers Zoutelande
Kapperszaak
In Deventer sloot Jan IJzerman vorige week zijn kapperszaak in de Spijkerboorsteeg enkele dagen. ,,Er is gewoon geen kip op straat door de hitte. Het is nog nooit eerder voorgekomen dat ik dat heb gedaan.’’
Ook Curly Runhaar sloot zijn koffiewinkel Curly Coffee, schuin tegenover de bonbonnerie, vorige week vrijdag. Die week kwam er nauwelijks iemand opdagen. ,,En nu eigenlijk ook niet’’, zegt Runhaar terwijl hij in zijn lege zaak met zijn tablet speelt. ,,Ik ben nu wel open omdat ik toch vind dat je er moet zijn voor de klanten die wel langskomen. Maar ja..’’
Lees ook: Hittebusiness voor supers: deze producten vliegen de winkel uit
Dealtjes
Deze keuzevrijheid hebben de verkoopmedewerkers van de modeketens iets verderop in de Zwolse Diezerstraat niet. Via aanbiedingen, kortingen en mogelijkheden voor dealtjes proberen ze klanten vanaf de plakkerige straten hun gekoelde winkel in te trekken. Elk jaar is augustus de maand van de uitverkoop, maar dit jaar springen de kortingsacties wel heel grootschalig en uitbundig in het oog. De winkeliers moeten wat.
,,Je ziet aardig wat mensen buiten lopen maar er komt gewoon niemand binnen’’, moppert Mona Karame van de Zwolse vestiging van het Deense dameslabel Moss Copenhagen. Ze slijt haar zomerdagen van 2018 in eenzaamheid aan de Diezerstraat. ,,Ik zou met dit weer ook niet gaan shoppen. Ik zou de winkel wel wat eerder willen sluiten, maar daar denkt mijn baas anders over.’’
Creativiteit
De grote winkel van G-Star lijkt wel dicht, zo leeg is het. ,,Dat lijkt maar zo’’, zegt verkoper Chris Wester. ,,Doordeweeks heb je het weleens aan het eind van de middag. In het weekend komen wel genoeg mensen langs hoor.’’ De lange zomer dwingt ondernemers creatief te zijn. Wester heeft ijskoud water en koekjes voor de klanten klaarstaan. ,,Het is gewoon aardig naar de klant toe, maar misschien dat ze ook wat langer blijven hangen.’’
Zelfstandige ondernemers kunnen wat sneller anticiperen op het weer door de samenstelling van hun kledingcollectie om te gooien. De Young Men’s Shop van Simon van der Heide verkoopt normaliter colberts en kostuums. ,,Ik heb deze zomer snel veel meer korte broeken en polo’s ingekocht om daar weer een recordaantal van te verkopen.’’
Freddie Spanhak van Bonbonnerie Borrel vindt de rustige periode ook helemaal niet erg. ,,We hebben nu de tijd om te experimenteren met nieuwe combinaties en smaken.’’
Ik heb deze zomer veel meer korte broeken en polo’s ingekocht om er weer een recordaantal van te verkopen
Simon van der Heide, Young Men’s Shop