Hij draait er niet omheen. Alco van Berkel is het zat. Zijn sector heeft de afgelopen jaren genoeg financiële klappen te verwerken gekregen door corona, zegt hij. Ondernemers als hij voelen daar tot vandaag de dag nog altijd de naweeën van. En dan komt het nieuwe kabinet nu met een plan om in 2026 de btw op een hotelovernachting met liefst 12 procent te verhogen. „Slecht”, noemt hij dat in het AD.
Lees ook: KHN blijft strijden tegen btw-verhoging: ‘Je draait gezonde sector de nek om’
Btw stijgt van 9 naar 21 procent
Alco heeft in de grensregio vier etablissementen: de Oranjerie in Ruurlo, De Zwaan en Carelshaven in Delden en sinds vorig jaar september ook het Wapen van Hengelo. In die laatste drie verhuren hij en zijn vrouw Evelyn hotelkamers, tegen prijzen tussen de 110 en 180 euro per nacht. 9 procent van dat bedrag moeten ze daarvan momenteel afdragen als belasting. Dat is al 2 procentpunt meer dan iets verderop in Duitsland.
In de hoop om via zo’n belastingconstructie jaarlijks een miljard euro meer te ontvangen, wil het nieuwe kabinet PVV, VVD, NSC en BBB dat percentage nog verder ophogen, naar 21 procent. Een idee uit de koker van Pieter Omtzigt, weet Alco, die daarmee refereert aan het verkiezingsprogramma van NSC waarin staat dat ‘de btw op logies, met uitzondering van campings’ verhoogd wordt.
Dat nota bene een politicus ‘uit onze buurt’ daarmee kwam, noemt hij ‘extra zuur’. „Hij zou beter moeten weten.”
Duurste flesjes water van Nederland
De ondernemer vreest inkomstendervingen, omdat hij de verhoging zal moeten doorberekenen aan de klanten. En dan worden kamers nog duurder en voor sommigen wellicht te duur. Ook wijst hij op de doorrekening van de ABN Amro. Volgens economen van die bank zou deze maatregel geen miljard, maar ‘slechts’ 230 miljoen euro opbrengen. „Ze halen er dus ook niet het resultaat mee wat ze hadden verwacht.”
Maar het lijkt wel te gaan gebeuren. Per 2026. Alco is echter niet van plan eraan mee te doen. Dus verzon hij een list, om de btw-verhoging niet te hoeven doorberekenen. „Wij bieden klanten straks via de boekingskanalen niet de kamer zelf aan, maar alleen het flesje water dat op die kamer staat”, legt hij uit. „Daarvoor moeten ze betalen. Niet voor de kamer zelf. Die krijgen ze er dan gratis bij.”
Wij bieden klanten niet de kamer zelf aan, maar alleen het flesje water op die kamer. De kamer krijgen ze er ‘gratis bij’
Alco van Berkel
Het worden dan wel ‘de duurste flesjes water van Nederland’, aldus Alco. Maar wel flesjes waar slechts 9 procent btw over betaald hoeft te worden.
Lees ook: Prinsjesdag: ‘Regeldruk en btw-verhoging groot probleem voor ondernemers’
Jurist twijfelt aan haalbaarheid
Het is een ludieke actie, geeft de ondernemer aan, die moet aanzetten tot gesprek. Of het ook zover komt, dat hij op sites als Booking.com echt de advertenties gaat veranderen, weet hij nu niet. Wel heeft Alco zijn plannetje door een fiscalist laten toetsten. ‘Als je duidelijk bent in wat je aanbiedt, dan staat het je vrij om dit te doen’, kreeg de ondernemer terug.
Maar is dat ook zo? Nee, zegt Jan-Willem Wijnbergen van Jongbloed fiscaal juristen uit Enschede. Hij is gespecialiseerd in fiscaal recht. De ludieke actie heeft volgens hem weinig kans van slagen. „Het is een technisch verhaal, maar het komt erop neer dat het aanbieden van een flesje water en een hotelovernachting een samengestelde prestatie zijn. In het belastingrecht kijk je dan naar de hoofdprestatie, en daar wordt dan de btw over berekend.”
In dit geval is de hoofdprestatie overduidelijk de hotelovernachting. Niemand komt daar voor alleen een flesje water, legt Wijnbergen uit. „De economische waarde van de hotelovernachting is bij dit hotel normaal gesproken geen 2,50 euro (de prijs van een flesje water, red.). Terwijl de hotelier wel de waarde van een hotelovernachting aan dat flesje hangt. Daarnaast koopt de consument geen water bij hem omdat die dorst heeft, maar omdat die een overnachting wil boeken.”