“Toen ik me aanmeldde voor ZomerOndernemer waren de reacties meteen positief. ‘Je moet wel meedoen, want jij straalt het ondernemerschap uit’. Ik was een van de ruim twintig mensen die dat jaar werd uitgekozen”, vertelt de enthousiaste Carmen. Het is inmiddels drie jaar geleden dat ze meedeed aan het project en CarmenConnect oprichtte.
De tiener kreeg een startkapitaal van 200 euro, volgde gastlessen en werd gecoacht. “Ik wilde te snel gaan, maar moest bij A beginnen, niet bij Z. Ik leerde dat je niet begint bij het bedenken van een bedrijfsnaam en het maken van een logo, maar dat je eerst onderzoek moet doen.”
Lees ook: Zo runt Ik Vertrek-dochter Suus Lothmann (14) haar eigen sieradenwebshop
Millennials
Gelukkig had de Overijsselse al een vrij duidelijk beeld in haar hoofd. “Ik wilde iets met jongeren doen. Ik kwam erachter dat veel bedrijven het moeilijk vinden om een connectie te maken met de jongeren van nu, de millennials.”
Haar bedrijf moest dé schakel worden tussen bedrijven en jongeren. Carmen begreep niet waarom het zo ingewikkeld is: “Praat gewoon een keer met iemand van mijn leeftijd en het wordt je al snel duidelijker.” De jonge onderneemster begrijpt ook dat haar mening niet altijd op zich staat. En daarom riep ze een jongerenpanel in het leven. Momenteel draait ze een pilot waarin ze haar ideeën bij een groep jongeren test.
Lees ook: Deze jonge ondernemer (13) verdient geld met haar eigen ijscokar
Startup Weekend Zwolle
Haar ambitie wierp zijn vruchten af. Ze won de eerste prijs tijdens ZomerOndernemer. Een klein jaar later sleepte ze nog een keer de eerste prijs in de wacht. Dit keer tijdens het Startup Weekend Zwolle. Ze zat nog op de havo, maar al haar vrije uurtjes, pauzes, avonden en weekenden gingen in haar bedrijf zitten.
Ondanks dat dit is waar ze gelukkig van wordt, ging het niet allemaal over rozen. “Ik was het buitenbeentje op school. Door CarmenConnect kreeg ik ineens aandacht van de pers, van school, van mijn docenten. Zij vonden het gaaf wat ik deed, maar de mensen uit mijn klas waren minder enthousiast. Er werden grapjes gemaakt over de naam, gezegd dat ik opschepte, dat ik te veel over mijn bedrijf praatte en mezelf heel wat vond. Er heerste totale onbegrip.”
Ballen
“Het werd me niet gegund. Zelfs niet door sommige vrienden. Zagen ze me weer langskomen op het internet, werd me gevraagd of ik daarmee wilde stoppen.” Maar inmiddels doen dat soort reacties haar niks meer. “Ik heb ballen gekregen. Kies bewust van wie ik advies wel en niet accepteer. Is iemand familie, een goede vriend of is iemand ook erg ambitieus, dan luister ik. Anders niet. Je kunt toch nooit iedereen pleasen.”
Na het afronden van haar havo startte Carmen als online marketeer en begon ze een deeltijd IT-opleiding, maar februari dit jaar besloot ze met beide te stoppen om zich volledig op haar eigen onderneming te kunnen richten. Nu is ze vooral druk met haar app Deploy, een – zoals ze het zelf noemt – Job Tinder. Swipen voor de perfecte bijbaan. Deze zomer wordt de app, die ze in samenwerking met het Zwolse uitzendbureau Djopzz maakt, gelanceerd. “We zijn een partnership aangegaan omdat een applicatie best veel geld kost en heel wat input vereist.”
Toekomst
Ze kreeg twee stagiaires tot haar beschikking en zet nu de laatste puntjes op de i. “Ik hoop dat de uitwerking net zo leuk is als het concept. Ik ben heel gepassioneerd en kan er de hele dag wel over praten. En wat voor projecten ik ook start en aan welke bedrijven ik mijn naam ook verbind – ik hoop dat ik een goede schakel kan zijn tussen bedrijven en jongeren.”
We zijn een partnership aangegaan omdat een applicatie best veel geld kost en heel wat input vereist
Carmen van de Beek, eigenaar CarmenConnect