Nieuws Actueel
Print.com-oprichter Marco Aarnink: 'Trots op bedrijfsmerk moet belangrijkste drijfveer zijn'
In zijn nieuwe column vertelt Marco Aarnink wat zijn drijfveer voor ondernemen is. Dat klanten het doel zijn en winst het middel is om dat doel te bereiken. Doe als onderneming iets waar jij en je medewerkers trots op kunnen zijn. Daar worden je klanten namelijk blij van, aldus de oprichter van Print.com.

Opnieuw een competitieve markt in, weer volop in de operatie en weer de zorgen van het ondernemen: de start- up van Print.com kost me bloed, zweet, tranen en veel geld. Ik krijg dan ook geregeld de vraag: waarom doe je dat jezelf nog eens aan? Het antwoord is simpel: ondernemen is een aangeboren verslaving! Die kick die het geeft als straks je droom stukje bij beetje weer werkelijkheid wordt...WOW.
De uitdaging is om je niet te verliezen in de waan van de dag. Hoe? Door af en toe even uit te zoomen en stil te staan bij een belangrijke vraag: wat is mijn drijfveer? Het antwoord: trots. Hoewel iedere ondernemer zijn eigen dromen najaagt en zijn eigen drijfveren heeft, valt me op dat veel traditionele organisaties geneigd zijn resultaat als drijfveer aan te houden.
Ouderwetse bedrijvigheid
Ik zie dit persoonlijk als ouderwetse bedrijvigheid. Die organisaties bouwen aan een bedrijf waar winst het doel is en klanten het middel om dat doel te behalen. De meeste ondernemers of managers zullen het niet zeggen, maar businesscases zijn leidend en targets vaak heilig. Vandaag de dag gaat het om je merk. Bij het bouwen aan een merk zijn klanten het doel en is winst het middel.
Lees ook: Column Marco Aarnink: medewerkers zijn de sleutels naar succes
Trots op ons levenswerk
Klantcases zijn leidend en cultuur is heilig. Wij hebben bij Print.com een ontzettend betrokken team en samen bouwen we aan een sterk merk. We maken dingen waar we trots op zijn, omdat we weten dat klanten er blij van worden. We zijn trots op alle successen, klein en groot. Trots op de fijne relatie met leveranciers en partners. Trots op ons werk; ons levenswerk.
Ik zit daarbij nooit strak op de cijfers. Want, is mijn overtuiging, als je je te veel op winst oriënteert, laat je kansen liggen. Als je te veel winst maakt, moet je investeren. Vooruit investeren, vooral in mensen. Talent aantrekken zonder ervaring bijvoorbeeld. Financieel niet direct effectief, maar juist zulke mensen komen vaak met innovatieve ideeën van onschatbare waarde. Dankzij hun 'onervaren', frisse blik.
Lees ook: Marco Aarnink: 'benader klantrelatie als liefdesrelatie'
Word of mouth
Mensen maken het bedrijf, of beter: het merk. De merkgeoriënteerde ondernemer zet zichzelf op de laatste plek en zijn mensen op de eerste plek. Hij of zij is trots op wat er over het merk wordt gezegd en geschreven en hecht sterk waarde aan hoe klanten en medewerkers zich voelen. Het bouwen aan een merk is voor hen een passie, een roeping, hun leven. Het merk doet uiteindelijk zijn werk en verspreidt zich door middel van word of mouth. Dan komen de resultaten in de vorm van geld vanzelf. Wat is jouw drijfveer? Geld of je leven?
Vier professionals uit het bedrijfsleven, die ieder vanuit hun vakgebied ondernemers op z’n minst aan het denken willen zetten: dat is onze Raad van Advies. Wekelijks delen topondernemer Marco Aarnink, marcom-deskundige Thijs van Dijk, vitaliteits-specialist Martin Hersman en tech-expert Brechtje de Leij hun kennis met een column op deze website. Meer over de serie vind je hier.
Ondernemer-pur-sang Marco Aarnink is Upper Nerd, ook wel: CEO/founder, van Print.com. Eerder startte hij Drukwerkdeal.nl, wat hij in 2014 verkocht aan Vistaprint. Marco won in 2012 een Talent FD Gazelle en in 2014 een LOEY Online Entrepeneur Award. Hij is een van schrijvende leden van de Raad van Advies van De Ondernemer.
De merkgeoriënteerde ondernemer zet zichzelf op de laatste plek en zijn mensen op de eerste plek