Marketing

Creatieve ondernemers spelen in op bekerfinale: van NEC-ijs tot een gekleurde Nijmeegse kerk

NEC-ijs van DROOM!ijs NEC-ijs van DROOM!ijs
NEC-ijs van DROOM!ijs
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Ben je deze week in Nijmegen, dan kun je er niet omheen. Iedereen is in de ban van de bekerfinale van NEC. Zo bedacht fotograaf Bart Kouwenberg het idee om de Stevenskerk in de clubkleuren te verlichten. De toren van deze iconische kerk in het centrum van Nijmegen is in de avond rood-groen-zwart verlicht.

Paul Rapp / DG Paul Rapp / DG
Paul Rapp / DG

Verder zie je in de binnenstad veel NEC-vlaggen. Deze kunnen ondernemers gratis bestellen bij het Huis van de Binnenstad. Het idee is om de stad hier deze week mee aan te kleden. Er zijn al 400 vlaggen besteld bij de stichting. Maar het gaat verder. Een fietsenwinkel met versierde fietsen in de NEC-kleuren en een kledingwinkel met speciale rood-groen-zwarte outfits op de paspoppen.

Lees verder onder de advertentie

NEC-ijs in Nijmegen

Bij DROOM!ijs hebben ze zelfs speciaal NEC-ijs. „Een rood en groen bolletje, in een zwart hoorntje”, vertelt bedenker en ijsbereider Hans Laurenssen van de Nijmeegse ijssalon. „Het speelde al heel lang in mijn hoofd, want het is nog nergens in Nijmegen. Nu is er een mooie aanleiding, met de bekerfinale en de aankomende play-offs van NEC. Het is ook erg lekker. Rood is aardbei, groen is groene appel. Dat combineert het zoet en zuur. Het zwarte hoorntje is een normaal hoorntje met zwarte kleurstof.”

Zeker als het mooi weer is, is er veel vraag naar het ijsje van Hans. „Vooral kinderen, maar ouders vinden het ook heel leuk”, zegt hij trots. „We houden het er nog even in, tot na de competitie. Daarna gaan we waarschijnlijk over op oranje ijs, vanwege het Nederlands elftal op het EK voetbal. Misschien dat we het volgend seizoen weer opnieuw terugbrengen, want het NEC-ijs spreekt veel mensen aan. Ze worden enthousiast als ze het zien.” Zelf gaat Hans ‘natuurlijk’ ook naar de finale in De Kuip.

Lees verder onder de advertentie

Ook supermarkten maken hier natuurlijk creatief gebruik van. Zo heeft supermarkt PLUS NEC-donuts gemaakt en heeft allerlei producten naast elkaar gelegd om wederom de drie bekende kleuren te benadrukken. En bedacht Wil van Megen, supermarktmanager bij Albert Heijn, de NEC-schnitt. Een speciaal taartje met het NEC-logo erop. Op advertenties staat de tekst: ‘Schrans jij de hele nacht met mij?’, als verwijzing naar het onder NEC-fans populaire lied ‘Dans jij de hele nacht met mij?’ van volkszanger Ronnie Ruysdael.

Wijnkist van de bekerfinale

Die verwijzing maakt ook Houtgenoten. Dit houtbewerkingsbedrijf heeft een wijnkist ontworpen voor deze bekerfinale tussen Feyenoord en NEC. Daaronder staat een regel uit datzelfde liedje ‘Als dit is een droom is, droom ik jou erbij’. „We hebben ooit eerder een wijnkist gemaakt waarbij de Stevenstoren boven de kist uit stak”, zegt Jos Nijs van Houtgenoten. „Toen kwam hier een keer een man die opperde: waarom laat je die bokaal er niet ook uitsteken? We zijn meteen gaan ontwerpen en dit is het resultaat geworden. Overigens kan er natuurlijk ook een fles bier in hè.”

De kist is voor 10 euro te bestellen bij het bedrijf met werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt. „Er wordt ontzettend enthousiast op gereageerd”, zegt Jos. „We hebben er al honderd klaar staan om verkocht te worden en we kunnen snel opschalen als er meer interesse is. Een wijnkist wordt vaak meteen weggegooid, maar nu is het toch een mooi bewaaritem als herinnering aan deze finale. We zijn nu ook bezig met een Vierdaagse-versie, super leuk.”

Lees verder onder de advertentie