Tegenwoordig wil iedereen dashboards, vertelt data-expert Job van den Berg in zijn gesproken column voor De Ondernemer Live. ,,Online omgevingen waar je vaak heel veel grafieken en cijfers ziet. Omzetcijfers van het afgelopen jaar, klanttevredenheid, Google Analytics-data, webstatistieken... Allemaal zit het in dashboards. We zijn er gek op. Als je een dashboard als bedrijf hebt, verzamel je data en doe je iets met die gegevens. De praktijk is echter weerbarstiger.''
Dashboard cruciaal om doelstellingen te bepalen
Om datagedreven werken van de grond te krijgen, moet je de drempel verlagen maar vooral er voor zorgen dat het er een reden is om er mee aan de slag te gaan, aldus Van den Berg. ,,En dat is, dat een dashboard cruciaal is om bepaalde doelstellingen te bepalen en een middel is om succesvoller te zijn in je werk. En dan ga je pas echt waarde uit data halen en verdien je die geïnvesteerde data euro in no-time terug.''
Beluister - of bekijk onder vanaf circa 1 uur en 40 minuten - de gehele column van de data-expert terug en je hoort wat de drie ultieme tips zijn voor het beste business-dashboard!
&t=1659s
Job van den Berg
Chief Data & Insights Officer bij Blue Field Agency
Job van den Berg was tot januari 2022 bij DPG Media verantwoordelijk voor de B2B-datastrategie. Inmiddels is hij Chief Data & Insights Officer bij Blue Field Agency. Zijn doel is om echt impact te maken met data. Omdat bedrijven steeds meer eigen data verzamelen en data-driven werken, is de juiste inzet en interpretatie van data nog belangrijker geworden. Job is ook expertblogger bij De Ondernemer en schrijft maandelijks voor deze website.