Groei

De Dubai-reep van chocolaterie De Bonte Koe is opeens een TikTok-hype. ‘We hadden dit nooit kunnen bedenken’

De chocolatiers van De Bonte Koe in actie, met links mede-eigenaar Connor Klein. Foto: Sophia van den Hoek. De chocolatiers van De Bonte Koe in actie, met links mede-eigenaar Connor Klein. Foto: Sophia van den Hoek.
De chocolatiers van De Bonte Koe in actie, met links mede-eigenaar Connor Klein. Foto: Sophia van den Hoek.
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Broer en zus Amy en Connor Klein zijn eigenaar van chocolatier De Bonte Koe, met vijf winkels in Schiedam, Rotterdam en Den Haag. Broer en zus Klein namen het familiebedrijf drie jaar geleden over van hun moeder en oom. Ze maken hun chocolade op een verantwoorde en ambachtelijke manier. Zo ook de Dubai-reep, waarvoor de twee inspiratie opdeden in Dubai. De reep heeft een vulling van pistache en künefe (het ‘engelenhaar’ op Turkse baklava). ,,De reep is een smaak- en geluidssensatie. De künefe geeft een knisperend geluid als je hem eet, wat het heel goed blijkt te doen op TikTok. Maar dat hadden wij van tevoren niet uitgedacht”, zegt Amy Groen.

Juni is normaal low season voor De Bonte Koe

Normaal is juni een heel rustige maand voor de chocolatiers, die het moeten hebben van chocolademomenten als Pasen, Sinterklaas en Kerst. Waar ze in juni normaal 20 orders per dag hebben via de webshop, schoten de verkopen afgelopen maand op de piek naar 2000 orders per dag. En dat allemaal door een video op TikTok van influencer/ondernemer Monica Geuze. Zij kocht een Dubai-reep na verhalen van anderen en plaatste er een video over op TikTok. ,,We hebben haar niet betaald of een reep opgestuurd”, benadrukt Amy. ,,Ze noemt de naam van ons bedrijf ook niet in de video.”

De kracht van social media is zo overweldigend

Amy Klein De Bonte Koe

Toch wisten mensen de inmiddels beroemde Dubai-reep van De Bonte Koe snel te vinden. Zowel online als offline. Elke dag staan er lange rijen voor de winkels van de chocolatier. De prijs van €12,95 vormt daarbij geen enkele belemmering om een bestelling te plaatsen. Nadat ook de media erop doken, gingen de remmen helemaal los. Amy vertelt: ,,De kracht van social media is zo overweldigend. We hebben met onze eigen video op TikTok ook al zes miljoen views. Er kwamen honderden mensen naar de winkels en op een gegeven moment hadden we drieduizend openstaande orders online. We kregen wederverkopers aan de lijn die duizend repen wilden kopen om door te verkopen voor 20 euro. De eerste Marktplaats-advertenties met Dubai-repen zijn ook al opgedoken. Daarom hebben we nu een maximum van vier repen per klant ingesteld.”

Lees verder onder de advertentie
Amy en Connor Klein van De Bonte Koe met hun ambachtelijke chocolade. Foto: Sophia van den Hoek Amy en Connor Klein van De Bonte Koe met hun ambachtelijke chocolade. Foto: Sophia van den Hoek
Amy en Connor Klein van De Bonte Koe met hun ambachtelijke chocolade. Foto: Sophia van den Hoek

Amy en Connor Klein stopte vanwege overweldigend succes met online verkoop Dubai-reep

De hype heeft tot gevolg dat bij De Bonte Koe twintig mensen non-stop bestellingen staan in te pakken en zes chocolatiers zeven dagen per week repen staan te maken. ,,Mijn oom is uit de zaak en staat nu al drie weken zeven dagen per week chocolade te maken. Om aan de vraag te voldoen zouden we eigenlijk tweeduizend repen per dag moeten produceren, maar onze productiecapaciteit is 1400. Bovendien is biologische pistache moeilijk te krijgen en moeten we extra verpakkingen inkopen.”

En dus besloten ze vorige week om de Dubai-reep alleen nog in de vijf winkels te verkopen en niet meer online. Een boodschap die ze zelfs op hun antwoordapparaat hebben ingesproken omdat ze plat worden gebeld over de Dubai-repen. ,,Bovendien zijn de temperaturen gestegen en wordt het lastiger om chocolade te versturen. Als PostNL vertraging heeft, heb je een probleem. De webshop levert ook veel rompslomp op voor de klantenservice. We werden plat gemaild en gebeld over bestellingen.”

Lees verder onder de advertentie
De inmiddels beroemde Dubai-reep van De Bonte Koe. Foto: Sophia van den Hoek. De inmiddels beroemde Dubai-reep van De Bonte Koe. Foto: Sophia van den Hoek.
De inmiddels beroemde Dubai-reep van De Bonte Koe. Foto: Sophia van den Hoek.

Duurzaamheid en verantwoorde productie staan hoog in het vaandel bij De Bonte Koe. Alle chocolade wordt met de hand gemaakt van verantwoorde ingrediënten. ,,De TikTok-klant is daar minder mee bezig”, zegt Amy. ,,Die wil gewoon snel die reep en is niet bezig met duurzaamheid en een eerlijke prijs voor de boer. Dat is wel jammer. Juist omdat we niet willen dat de trouwe klant die speciaal bij ons duurzame chocola wil kopen misgrijpt, hebben we de online verkoop stopgezet.”

We blijven een ambachtelijk, duurzaam bedrijf en willen bij onze kwaliteit en waarden blijven

Amy Klein De Bonte Koe

Ondertussen zijn de eerste kopieën van andere merken opgedoken en komen de aanvragen van supermarkten en retailers die de reep willen inkopen binnen. ,,Dat kunnen we op dit moment met onze productiecapaciteit niet aan. We krijgen ook veel vraag naar een witte variant van de Dubai-reep, maar die gaan we alleen maken als de productiecapaciteit dat aan kan. We zijn en blijven een ambachtelijk duurzaam bedrijf en we willen bij onze kwaliteit en waarden blijven. Veel klanten krijgen nu een eerste indruk van ons bedrijf en die moet wel goed zijn.”

Lees verder onder de advertentie

Amy en haar broer zijn zich ervan bewust dat de hype ook zo over kan zijn, maar genieten ervan zolang het duurt. ,,We hadden dit nooit kunnen bedenken of voorspellen. We vinden het leuk om erin mee te gaan, maar we willen niet afhankelijk zijn van hypes. Ik zie dit als een extra laag die mooi meegenomen is voor de bekendheid van De Bonte Koe. De belangrijkste les uit deze hype voor ons is: blijf bij je waarden, blijf transparant en houd je kwaliteit hoog. Als je snel cash wil verdienen, zijn die klanten na de hype ook snel weer weg.”

Lees ook: Esther en Anne Vedder: ‘Mensen denken nog steeds dat succes ons is komen aanwaaien’

De Bonte Koe heeft 5 winkels in Schiedam, Rotterdam en Den Haag. Foto: Sophia van den Hoek. De Bonte Koe heeft 5 winkels in Schiedam, Rotterdam en Den Haag. Foto: Sophia van den Hoek.
De Bonte Koe heeft 5 winkels in Schiedam, Rotterdam en Den Haag. Foto: Sophia van den Hoek.
Lees verder onder de advertentie