Nieuws Actueel
Drop en fruit ontmoeten elkaar bij de 'Red Band'-fabriek
De Cloetta-fabriek in Roosendaal is in de volksmond beter bekend als de ‘Red Band’. Met de Dropfruit Duo’s als grootste succesnummer; ruim 1 miljoen kilo wordt er elk jaar van dit snoepje geproduceerd, schrijft BN/De Stem. "Een machtig mooi procédé."

Ron van Tilborg (55) is als het ware de Willy Wonka van Roosendaal. Hij is de baas van de Cloetta-fabriek aan de Spoorstraat; in de volksmond beter bekend als ‘de Red Band’. De Dropfruit Duo’s zijn momenteel het grootste succesnummer. Maar aan de Spoorstraat worden nog veel meer soorten en merken snoep gemaakt. Een rondleiding door de fabriek is logischerwijs omgeven met de nodige voorschriften rond veiligheid en hygiëne. Dus brillen en haarnetjes op, speciale jassen en schoenen aan en hop: als een soort van witte oempaloempa’s de fabriek in. Een bord met de tekst ‘KWALITEIT: Onze klanten willen we terugzien, niet onze producten’ illustreert het streven naar perfectie nog maar eens.
UniekRondleidingen door het snoepjesdroomland van Cloetta zijn tamelijk uniek. Je krijgt er ook echt een ‘Sjakie en de Chocolade-fabriek’-gevoel van. Van Tilborg daarover: "Om de paar jaar houden we een open dag voor de familie van medewerkers. Heel soms komen er ook kinderen via de stichting Make a Wish. Die mogen dan zelf hun eigen snoepjes gieten en hebben dan een fantastische dag. In dat kader zou het prachtig zijn als we hier een echt Experience-center zouden kunnen opzetten. Maar dat is toekomstmuziek."
Red BandHistorie is er in ieder geval genoeg. De fabriek in Roosendaal staat er sinds 1928 en begon als familiebedrijf onder leiding van ‘meneer’ Overwater. Inmiddels is het bedrijf in handen van het Zweedse concern Cloetta, maar die naam doet maar bij weinig mensen een belletje rinkelen. Zeg je ‘Red Band’, dan weet iedere Roosendaler wél waar je het over hebt. De fabriek biedt werk aan zo’n 150 medewerkers verspreid over verschillende ploegendiensten en afdelingen. Op de productievloer wordt gewerkt met de meest uiteenlopende machines. Van old-school mechanische apparaten tot modernere technologie en zelfs state-of-the-art verpakkingsrobots.
Cloetta draait doorgaans vijf dagen per week: dag en nacht. Op jaarbasis levert dat ruim 15 miljoen kilo aan snoepgoed op. "Zo’n 300- tot 350.000 kilo gaat er elke week de deur uit. Dat is echt veel", weet Van Tilborg. Eén miljoen kilo daarvan wordt gevormd door de populaire Dropfruit Duo’s, die zoals zoveel andere producten van Cloetta (bijvoorbeeld Venco drop, Tikkels en Winegums van Red Band) hun weg weten te vinden naar de consument. De Dropfruit Duo-varianten ‘schuim’ en ‘magic’ worden overigens in Turnhout gemaakt.
Wat er in de Dropfruit Duo’s zit? Suiker, water, gelatine, glucosestroop en zetmeel voor de textuur en de nodige natuurlijke fruitsmaakstoffen. Van Tilborg: "Red Band was de eerste die dit snoepje introduceerde. We maken het ‘deeg’, verwarmen dat en gieten het tegen elkaar aan. Drop en fruit ontmoeten elkaar dan echt. Machtig mooi procédé. Lekker ook en prettig om van te snoepen."