Voetballen in het Vondelpark, op een asfaltpleintje ergens midden in een woonwijk, in een van de vele hallen in de RAI of op een veld op het dak van een gebouw; de diversiteit aan wedstrijdlocaties is groot bij FC Urban. Faciliteer dit in steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Hoorn en de voetballers komen vanzelf. ,,We hebben inmiddels vijfhonderd leden”, begint Lohman langs de kant van het speelveld in de Amsterdamse Rivierenbuurt. ,,Vanaf een tientje per maand kunnen zij zo vaak komen spelen als ze willen. Als je een account neemt, kun je op onze web-app zien waar er wedstrijden worden gehouden en hoe laat deze beginnen. Het enige wat je hoeft te doen, is aangeven dat je mee wilt doen, de rest verzorgen wij.”
,,Dat betekent dat er voldoende spelers, ballen en hesjes zijn en doelen staan. Als vanzelfsprekend is er ook een scheidsrechter. Nou ja, een Urban Master, zoals wij die noemen. Hij is niet alleen verantwoordelijk een goed verloop van de wedstrijd, maar zorgt ook voor de attributen, de puntentelling en de waardering van spelers. En valt er iemand geblesseerd uit, dan springt hij bij.”
Lees ook: Zo gaat Ron Simpson viraal met restaurant The Avocado Show
Eigen account
Om te voorkomen dat de partijen oneerlijk zijn verdeeld, houden de Urban Masters allerlei statistieken bij. Hoe vaak heeft een speler gescoord, hoeveel keer heeft hij al een wedstrijd gewonnen en hoe goed is hij precies? Aan de hand van deze gegevens maakt FC Urban voor iedere wedstrijd een eerlijke opstelling. De spelers zelf kunnen op hun account zien hoe zij ervoor staan.
Lamme: ,,Het principe van het voetbal gaat niet verloren. Het gaat om het spel, het plezier, de vrijheid om te spelen en de vriendschap. FC Urban gaat er alleen een stuk moderner mee om dan dat andere clubs altijd gedaan hebben. Met de web-app benutten wij de hedendaagse techniek optimaal. Om dit voor elkaar te krijgen, hebben wij hulp van meerdere investeerders. Zij zagen ook de behoefte naar deze activiteit. Ik kan niet zeggen hoeveel geld zij er precies in hebben gestopt, maar wel dat het meer dan een paar duizend euro is. Er moesten tenslotte wel attributen en een app worden aangeschaft om überhaupt te kunnen beginnen.”
Mond-tot-mondreclame
,,De eerste wedstrijd van FC Urban vond plaats op 1 april 2017”, vult Lohman zijn compagnon aan. ,,Dat was in het Vondelpark en met eigen vrienden. Een superplek om te starten, want alle voorbijgangers zagen dat er een serieus potje voetbal werd gespeeld. Met goede doelen, vlaggen, hesjes, alles. Twee tot drie weken later zagen we meer onbekenden dan eigen vrienden meedoen. Door mond-tot-mondreclame zijn wij enorm gaan groeien. Het werd ons toen duidelijk dat we raak hadden geschoten.”
Sponsors
Vanaf dat moment gaat het hard met FC Urban. Sportmerk Kappa neemt contact met ze op om de spelers te voorzien van hesjes en de Masters van jassen en trainingspakken. ,,Daar hoefden we natuurlijk niet lang over na te denken. Het is top voor ons, maar ook voor Kappa zelf. Dit merk is in de loop van de tijd een beetje uit beeld verdwenen. Door ons in hun kleding te laten spelen, verschijnt Kappa weer in het straatbeeld. En dat in de grote steden waarin we actief zijn”, aldus Lamme.
Lees ook: Demy de Zeeuw scoort met BALR 10 miljoen omzet, maar geen cent naar traditionele marketing
Nieuw product
,,Sony is een andere partij die hun naam aan ons heeft verbonden. Naar aanleiding van de prestaties van onze spelers maken wij iedere maand een FC Urban Dreamteam. Hierin staan de beste tien spelers. De voetballer die helemaal bovenaan staat, wordt door Sony beloond met de nieuwste Sony Xperia. Een goede manier om een nieuw product onder de aandacht te brengen. Dit soort acties verschijnen vervolgens ook op social media. Qua marketing zijn we ook bezig met Google AdWords om online makkelijk gevonden te kunnen worden. Ook belonen wij onze spelers als zij nieuwe leden aandragen.”
Wanneer de twee ondernemers wordt gevraagd naar hun ambities, duurt het niet lang voordat er een helder antwoord komt. ,,Wij willen de grootste club van de wereld worden”, zegt Lamme stellig. ,,Natuurlijk niet als het gaat over het budget, maar wel over het ledenaantal. We hebben het in Amsterdam inmiddels goed voor elkaar en ook in Rotterdam hebben we twee jongens die FC Urban daar uitrollen. Het is de bedoeling dat we straks in alle grote steden van Nederland voet aan de grond hebben. Het lijkt ons daarbij schitterend om aan iedere stad een bekende voetballer te koppelen. In Rotterdam zou dat bijvoorbeeld Dirk Kuijt kunnen zijn. Als het gezicht van die FC Urban-stad. Het zou mooi zijn als zij dan af en toe ineens meedoen aan een van onze wedstrijden. Iets waar we nu serieus mee bezig zijn.”
Lees ook: Angelos Charisteas: van Ajax-spits tot eigenaar van wentelteefjeszaak
Afspraak
,,Kees en ik hebben in 2007 op een willekeurige avond in de kroeg afgesproken dat we ooit samen een onderneming zouden gaan starten. We hadden toen nog geen idee wat we precies zouden gaan doen, maar we zouden het in ieder geval samen doen. Het plan was om eerst ergens ervaring op te doen om van daaruit aan de slag te gaan. Dat lukte, want in 2013 werkten we allebei bij Made in Scotland. In het teken van netwerken brengt deze partij allerlei CEO’s op een golfbaan bij elkaar. Wij hebben daar ontzettend veel mensen leren kennen, investeerders ontmoet en veel kennis opgedaan. Flink wat kennis vergaard om drie jaar later voor onszelf te beginnen.”
Brainstormen
Lohman: ,,Dat het een eigen voetbalclub zou worden, besloten we op een ochtend waarop er weer eens gebrekkige communicatie plaatsvond binnen mijn toenmalige voetbalteam. Ik zat met Joep ergens de brainstormen over wat we precies wilden gaan doen, totdat ik een app’je kreeg van onze aanvoerder. Hij vroeg mij waar ik bleef terwijl ik me eerder al had afgemeld. Dat was voor mij de druppel en voor ons het moment om met FC Urban te beginnen.”
Dat de twee Haarlemmers hun droom serieus achterna jagen, is inmiddels wel duidelijk. ,,Het verdienmodel heeft zichzelf al bewezen en wij hebben dan ook afscheid kunnen nemen van onze oude werkgever. De gemeente Amsterdam is ook enthousiast en heeft aangegeven dat we in aanmerking komen voor subsidie. Mooi natuurlijk, maar daarvoor moeten we wel door een heel traject heen. Daar zitten we eigenlijk niet zo op te wachten. Ik wil nu liever tijd investeren in ons product."
,,Bovendien vind ik dat een onderneming niet afhankelijk moet zijn van subsidies. Is dat wel het geval, dan kun je net zo goed stoppen. Wellicht dat we er in de toekomst wel op ingaan, maar dan zal het geld bijvoorbeeld gebruikt worden voor kinderen die lid willen worden, maar hier geen geld voor hebben. Iedereen moet tenslotte bij FC Urban kunnen voetballen.”
Een onderneming moet niet afhankelijk zijn van subsidie. Is dat wel het geval, dan kun je net zo goed stoppen
Joep Lamme