,,Ik ben zelf als trainee begonnen na mijn studie. Het is dan de kunst om op te vallen en te laten zien wat je in huis hebt. Niet door hoog van de toren te blazen, daar is het management vaak allergisch voor. Je moet vooral snel proberen te doorgronden wat belangrijk is voor je bedrijf. Dat kan door je slim in een organisatie te bewegen. Praat met het senior management over wat ze belangrijk vinden en kijk ook buiten je eigen afdeling. Probeer mensen te leren kennen en zorg voor verbinding. Bouw aan een netwerk binnen het bedrijf.''
Categorie producten
,,Als trainee sales en marketing bij Sara Lee/Douwe Egberts had ik contact met Jumbo, destijds een veel kleinere keten dan nu. In mijn studie had ik geleerd dat er in Amerika veel meer vanuit een categorie producten werd gedacht dan vanuit één product. Zo heb ik voor Jumbo ook een plan gemaakt voor een categorie producten. Daar waren ze heel blij mee en dat heeft me ook bij Sara Lee/Douwe Egberts verder geholpen.''
,,Als je weet wat er speelt, slim meedenkt met anderen en op het juiste moment je interesse in een project kenbaar maakt, dan val je op. Als je met argumenten aangeeft waarom je denkt dat je iets zou kunnen, moet je een beetje geluk hebben, maar vaak krijg je kansen zonder dat je ruime ervaring hebt. Dan is het aan jou om het ook waar te maken.''
Bedrijfsbelang
,,Wanneer een medewerker naar het grotere geheel wil kijken is dat heel fijn voor een leidinggevende. Ik hou ervan als mensen goed voorbereid een gesprek in gaan. En ook als ze zich proberen te verplaatsen in de leidinggevenden die rekening moeten houden met wat er op andere plekken speelt. Als je alleen maar denkt aan het belang van je eigen afdeling, dan denk je niet altijd aan het belang van je bedrijf. Als je iets opmerkt wat het bedrijfsbelang aangaat dan hoef je niet eens met pasklare oplossingen te komen. Je kunt ook een kwestie aandragen waar je het antwoord niet op weet, maar daar komen we dan gezamenlijk wel uit.''
Lees ook: De slimme ondernemerstrucs van WeTransfer-baas Bas Beerens
,,Bij Iglo kijken wel naar kansen in de markt. Die liggen voor diepvriesproducten in maaltijden die je snel kunt klaarmaken. Ik houd van mensen die met ambitie naar de toekomst kijken. En helemaal als ze laten zien de durf te hebben om risico te nemen als ze iets neer willen zetten. Dat zijn de mensen die ver komen.''