Aangeboden door bol.com

Branded Content E-commerce

'Door conversietips van bol.com verdubbelen we onze omzet'

Specishops ontstond als bijbaantje naast de studie van oprichter Jeroen Boeve. Hij wilde sporten op zijn zolderkamer, maar merkte dat er bijna geen winkels waren die online fitnessproducten aanboden. Dus koos hij ervoor om het zelf te gaan doen. Enkele jaren later sloot Marleen Hendriks zich bij Boeve aan en mede dankzij haar marketingskills is het bedrijf enorm gegroeid.

Van onze redactie 21 januari 2021

Marleen Hendriks geeft een inkijkje in de marketing van webwinkel Specishops.

,,We verkopen led-verlichting, fitnessartikelen en verpakkingen. Dat zijn zeer uiteenlopende artikelen. Voordat we in 2017 partner werden van bol.com, kozen we er bewust voor om artikelen alleen via onze drie webwinkels te verkopen. Op die manier konden we meer data verzamelen over wat we verkochten. Toch speelden we al langer met het idee om een samenwerking met bol.com aan te gaan. We hoorden steeds vaker om ons heen dat de zoektocht naar een artikel daar vaak start. We realiseerden ons dat je een afzetmarkt mist als je niet via hen verkoopt.”

"Door bol.com bereiken we een grote doelgroep en verzamelen we data over de bezoek- en verkoopcijfers van onze artikelen."

Marleen Hendriks, marketeer webwinkel Specishops

Minder retouren

In het begin merkte Hendriks dat het verkopen via bol.com toch iets anders was dan ze gewend was. ,,We hadden een hoog retourpercentage, maar wisten niet zo goed waardoor dat kwam. Door bol.com bereiken we een grote doelgroep en verzamelen we data over de bezoek- en verkoopcijfers van onze artikelen. Hierdoor konden we zien waar het hoge retourpercentage aan lag. De producten waar we onze eigen content gebruikten, werden minder verkocht en vaker teruggestuurd. Toen merkten we pas hoe belangrijk beeldmateriaal en het schrijven van goede content is. We zijn nu continu bezig om het beeldmateriaal van onze artikelen te verbeteren. We zagen direct dat de verkoop van de artikelen waar we de veranderingen aanbrachten met 100 procent toenam.”

De PlatformMonitor

Inmiddels winkelen meer dan 11 miljoen consumenten bij bol.com, dat zijn maar liefst 2,5 miljoen winkelbezoeken per maand en tienduizenden zoekopdrachten per dag. Maar waar wordt er nu naar gezocht? En wat zijn de populairste artikelen of categorieën om in te (gaan) verkopen? Deze en andere insights deelt bol.com vanaf nu elk kwartaal in de PlatformMonitor. Een mogelijkheid om nog meer uit jouw onderneming te halen en te blijven groeien. Download hier de PlatformMonitor van bol.com.

Feedback van klanten

Specishops laat inmiddels een groot deel van het assortiment zelf produceren en verkoopt zijn eigen merken. ,,Zo kunnen we met de feedback van klanten van bol.com naar de fabrikant en worden de producten direct aangepast”, vertelt Hendriks. ,,Dit gaat vaak om details, zoals de positie van een beugel bij een led-lamp. Het verbeteren van de artikelen en het aanpassen van de content zorgt ervoor dat onze omzet ieder jaar met 100 procent toeneemt. We hebben zelfs twee jaar achter elkaar de FD Gazellen Award gewonnen, een prijs voor de snelst groeiende ondernemingen van ons land.”

Knotsgekke periode

Afgelopen jaar was voor Specishops een ‘knotsgekke’ periode. Hendriks: ‘’We hebben als bedrijf gelukkig geen negatieve effecten gezien, alleen maar positieve. Toen in maart de sportscholen dichtgingen hebben we binnen twee weken al onze fitnessartikelen uitverkocht. Een hoeveelheid waar we normaal gesproken maanden over doen. Elke keer als we weer iets binnen krijgen, is dat weer heel snel uitverkocht. Dat is toch wel heel gek om mee te maken.”

Benieuwd hoe jij kan groeien met de inzichten van bol.com? Lees hier meer en word partner bij bol.com.

Doe de quickscan

Wil je ook verkopen via bol.com?
Ontdek in 11 vragen hoe je een vliegende start maakt en ontvang direct de beste tips en tricks voor jou als ondernemer om een vliegende start te maken. Klik hier