De internationaal opererende retailgigant MediaMarkt, samen met Saturn in bezit van Ceconomy, exploiteert al marktplaatsen in Oostenrijk, Duitsland en Spanje. De woordvoerder zegt dat daar inmiddels goede resultaten mee zijn geboekt, ‘en daarom willen wij er volgend jaar ook in Nederland mee beginnen’.
Op dit moment kunnen leveranciers op platformen als bol, de e-commerce-onderneming van Ahold Delhaize, en Amazone hun producten in een ‘eigen digitaalwinkeltje’ verkopen. ,,Wat MediaMarkt gaat doen met het opzetten van de marktplaats geeft ze nog meer schaalgrootte. In een markt met flinterdunne marges is dat een goede stap”, meent e-commerce professor Cor Molenaar. ,,Ze kunnen zo topmerken aan zich binden en deze zorgen weer voor traffic naar de website. Voor MediaMarkt heeft het ook nog eens als voordeel dat ze geen voorraadrisico lopen en nog meer grip krijgen op klantdata. Ze verdienen een percentage van de verkoopprijs, bij Bol en Amazone ligt dat tussen de 10 en 20.”
Lees ook: Nederlands drukste winkelcentrum bestaat vijftig jaar: ‘Mensen blijven gewoon geld uitgeven’
In De Telegraaf zegt Remko Rijnders, ceo van MediaMarkt Benelux, dat over vijf jaar online goed is voor de helft van de omzet in de elektronicabranche. „Dat is ook ons doel. In Nederland is het bij ons nu 33 procent.”
De komst van de nieuwe marktplaats gaat zeker aan die groei bijdragen. De Nederlandse woordvoerder zegt dat het gaat om specialistische producten die MediaMarkt niet zelf heeft. ,,Je moet dan denken aan producten op het gebied van gaming. Het doel is om met die extra producten een nog breder aanbod te hebben voor de consument. De consument kan ze gewoon in een van onze winkels ophalen of terugbrengen.”
MediaMarkt opent kleinere winkels
Topman Rijnders meldt in De Telegraaf ook dat hij naast de megawinkels het plan heeft om tien tot vijftien kleine winkels van 400 tot 800 vierkante meters te gaan openen, in voormalige BCC-winkels. De woordvoerder vertelt dat het gaat om winkels in kleinere steden of grotere dorpskernen.
Molenaar ziet dat patroon bij andere retailers ook al. ,,H&M heeft in de grote steden echte enorme winkels, maar daarnaast hebben ze kleinere winkels in de wat kleinere steden: daar zijn waar je klanten zijn.”