Nieuws E-commerce
Wat kopen consumenten door corona vaker voor de feestdagen?
Ondernemers die rookmelders, erotische producten of fitness-apparaten verkopen, hebben goede zaken gedaan tijdens Black Friday en Cyber Monday. Dit blijkt uit cijfers van vergelijkingssite Kieskeurig. De pandemie brengt duidelijk veranderingen in de vrijetijdsbesteding van consumenten met zich mee. Ook televisies met ultrahoge resolutie (8K) zaten flink in de lift.

Grote verschuivingen aankopen door Corona tijdens Black Friday en Cyber Monday. Foto: ANP
,,Vanwege corona zijn we meer thuis dan voorheen", zegt Wendy Kuiper, Consumer Strategy Manager bij Reshift, het bedrijf achter Kieskeurig.nl. ,,Door het gedeeltelijk wegvallen van het sociale leven hebben consumenten meer tijd over voor andere dingen en dus ook voor zichzelf en voor elkaar. Dit kan de stijging in populariteit van erotische producten met 121 procent verklaren.”
Lees ook: Black Friday: gezondheid versus economie
Stijging verkoop veiligheidsproducten
Dat het leven zich vooral binnenshuis afspeelt en dus ook veilig moet zijn, kan ook een verklaring zijn voor de stijging van veiligheidsproducten zoals rookmelders. ,,We hebben nu meer tijd om achterstallige klussen weg te werken en in huis de puntjes op de i te zetten,” beredeneert Kuiper.
Ook naar producten als 8K-televisies en koortsthermometers werd beduidend meer gezocht dan voorgaande jaren tijdens Black Friday en Cyber Monday. De grootste stijger ten opzichte van vorig jaar was de webcam. Deze productgroep liet een stijging zien van maar liefst 1082 procent ten opzichte van vorig jaar.
,,Door het deels wegvallen van hun sociale leven kopen consumenten vaker erotische producten”
Thuiswerk-cadeaus: webcams en hometrainers
Daarnaast werd er ook veel meer gezocht naar digitale camera's en fitness-apparaten. Kuiper: ,,Ook hier is de invloed van corona goed te merken. Mensen werken thuis en hebben een goede webcam nodig voor het videobellen met het werk of om in contact te blijven met familie die ze door corona veel minder kunnen zien. En de productgroep thermometers kwam voor de uitbraak van corona helemaal niet terug in de populairste zoekopdrachten, maar nu wel. Hetzelfde geldt voor hometrainers. Mensen zijn toch ook op zoek naar manieren om tussendoor genoeg te blijven bewegen tijdens de voortdurende coronamaatregelen.”
Grote kans dat dit soort thuiswerk-cadeaus dit jaar tijdens Sinterklaas en de kerstdagen in de schoen of onder de kerstboom te vinden zullen zijn.