Branded content

Eric Idema deelt succesverhaal van EasyToys tijdens Webwinkel Vakdagen

 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Zestien jaar geleden startte Eric Idema zonder plan of idee EasyToys, een webshop in seksspeeltjes. Vandaag de dag is EasyToys de grootste erotische webshop van de Benelux en onderdeel van de miljoenenmultinational EQOM Group, waarmee Idema in 150 landen actief is. Het geheim van de nuchtere Groningse ondernemer? Dat deelt hij tijdens de 17e editie van de Webwinkel Vakdagen. Tijdens De Ondernemer Live geeft hij alvast een tipje van de sluier.

Lees verder onder de advertentie

Op 23 en 24 januari 2024 vinden de Webwinkel Vakdagen plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Een must visit als je meer resultaat wilt halen uit je digitale activiteiten. Je vindt er een compleet overzicht van oplossingen die nodig zijn voor blijvend online succes. Zoals de tips en tricks van topman Eric Idema, een van de keynote sprekers op woensdag 24 januari. In 2007 ging Idema vanaf zijn zolderkamer nietsvermoedend aan de slag met zijn webshop, die nu onderdeel is van EQOM Group, een consortium van grote erotiekbedrijven.

Offline samenwerkingen

Dat seksspeeltjes de normaalste zaak van de wereld zijn, wist Idema al vanaf het begin. Maar van zijn online business alleen moest hij het niet hebben. ,,Ik liep al snel tegen de restricties aan van adverteren op Google, die mijn webshop als porno bestempelde in plaats van als sexual wellness.” Hij moest seksspeeltjes uit de taboesfeer zien te halen en op andere manieren aan de man zien te brengen. Het waren de samenwerkingen met retailers Hema en Jumbo die EasyToys bekend maakten bij het brede publiek. Zijn belangrijkste les? ,,Je wilt niet afhankelijk zijn van spelers als Google of Meta. Versterk je digitale business door samenwerkingen aan te gaan met fysieke winkels, waar mensen je producten daadwerkelijk zien liggen. Daarna weten ze vaak de weg naar je webshop snel te vinden.”

Opvallende marketing stunts

Beschikbaar zijn in fysieke winkels was voor Idema dé manier om zijn merk verder uit te bouwen. Daarnaast is EasyToys op nog veel meer plekken zichtbaar buiten het internet om. Zo was EasyToys recent groots aanwezig tijdens een concert van André Hazes. Heel Ahoy was in het roze gehuld, de huisstijlkleur van de erotiek webshop. ,,Een fantastische manier om PR te genereren”, aldus Idema. En ook de shirtsponsoring van voetbalclub FC Emmen, waar Idema over zal vertellen tijdens de Webwinkel Vakdagen, heeft hem geen windeieren gelegd.

Lees verder onder de advertentie

Goedkoop is duurkoop

Natuurlijk is er meer voor nodig om een succesvol e-commerce bedrijf uit de grond te stampen, vervolgt Idema, waarmee hij doelt op hoe je je bedrijf aan de achterkant inricht. ,,Als je de belofte maakt dat bestellingen vóór 12.00 uur de volgende dag geleverd worden, dan moet je dit waarmaken. Een goed ingericht logistiek proces is de basis van elke webshop.” Dat geldt ook voor de hosting provider die je kiest. Idema dacht dat hij een goede partij had gevonden, totdat hij met zijn webshop drie dagen offline was. ,,Dit kostte me destijds 100.000 euro per dag. Inmiddels zou me dat, in de piekperiode, een paar miljoen euro per dag kosten. Goedkoop is wat dat betreft duurkoop. Je moet altijd verder kijken dan je neus lang is.”

Webwinkel Vakdagen

De Webwinkel Vakdagen zijn al meer dan 16 jaar hét ontmoetingsplatform voor de gehele digital commerce branche. Op 23 en 24 januari 2024 vindt alweer de 17e editie van het grootste e-commerce-event van de Benelux plaats in de Jaarbeurs Utrecht, boordevol inspirerende sprekers, relevante thema’s en exposanten over de hele breedte van de digital commerce. Het gevarieerde aanbod in lezingen en leveranciers maakt de WWV interessant voor iedere (C-level) manager of specialist die meer resultaat wil halen uit zijn of haar digitale activiteiten. Meld je hier gratis aan.