ActueelHoreca

EZK: horeca kan klant die contactgegevens weigert toegang niet ontzeggen

 
Een klant van Koffie Leute Brauhaus in Utrecht vult haar contact gegevens in bij aankomst in de koffiefilterbar. Bezoekers van horecagelegenheden moeten bij aankomst hun naam en contactgegevens laten registreren, zodat die gebruikt kunnen worden voor bron- en contactonderzoek om het coronavirus in te dammen. Foto: ANP.
 
Geschreven door:
Leestijd 1 minuut

Ondernemers in de horeca kunnen klanten niet de toegang ontzeggen als die weigeren hun contactgegevens te geven. Dat benadrukt het ministerie van Economische Zaken (EZK). Onder horeca-ondernemers ontstond verwarring over de aangescherpte maatregel, die het kabinet vorige week bekendmaakte.

Lees verder onder de advertentie

Ondernemers zijn sinds maandag 10 augustus verplicht gasten te vragen hun contactgegevens achter te laten. Mensen kunnen dit weigeren en als ze dat doen, mag een zaak op basis daarvan hun niet de toegang ontzeggen.

De gegevens zijn bedoeld om snel en goed bron- en contactonderzoek te kunnen uitvoeren, als blijkt dat er besmettingen in een café of restaurant hebben plaatsgevonden, stelt EZK.

Lees ook: Horeca Nederland (KHN): verbazing over aangepaste coronamaatregelen

Lees verder onder de advertentie

Dat ondernemers mensen op basis van een dergelijke weigering niet de toegang kunnen ontzeggen, stond vorige week ook in een brief van het kabinet. Toch ontstond er onduidelijkheid over in de branche. Zo vertelde een woordvoerder van hotelketen Van der Valk aan het AD dat het per vestiging verschilt, of mensen geweigerd worden als ze geen contactgegevens willen geven.

Hieronder: AD-video met reactie horeca-ondernemers langs de kust.

Lees ook: Mycapa.city: gratis horeca-reserveringsapp ideaal na registratie-verplichting bezoekers

Lees verder onder de advertentie