Ondernemers zijn sinds maandag 10 augustus verplicht gasten te vragen hun contactgegevens achter te laten. Mensen kunnen dit weigeren en als ze dat doen, mag een zaak op basis daarvan hun niet de toegang ontzeggen.
De gegevens zijn bedoeld om snel en goed bron- en contactonderzoek te kunnen uitvoeren, als blijkt dat er besmettingen in een café of restaurant hebben plaatsgevonden, stelt EZK.
Lees ook: Horeca Nederland (KHN): verbazing over aangepaste coronamaatregelen
Dat ondernemers mensen op basis van een dergelijke weigering niet de toegang kunnen ontzeggen, stond vorige week ook in een brief van het kabinet. Toch ontstond er onduidelijkheid over in de branche. Zo vertelde een woordvoerder van hotelketen Van der Valk aan het AD dat het per vestiging verschilt, of mensen geweigerd worden als ze geen contactgegevens willen geven.
Hieronder: AD-video met reactie horeca-ondernemers langs de kust.
Lees ook: Mycapa.city: gratis horeca-reserveringsapp ideaal na registratie-verplichting bezoekers