De Amerikaanse donut- en koffieketen heeft dinsdag faillissement aangevraagd. Het is de bedoeling dat de winkels voorlopig open blijven. Het personeel is ingelicht, meldt curator Derk van Geel aan De Telegraaf. Hoeveel mensen in dienst zijn bij de donutketen is niet bekend.
Van der Valk nam vestigingen en merknaam over
Vorig jaar kwamen de Nederlandse en Belgische vestigingen in handen van een van de takken van hotelconcern Van der Valk, waarbij het horecabedrijf het recht om het Dunkin’-merk te gebruiken verwierf van het Amerikaanse Inspire Brands. Van der Valk International wilde de keten laten groeien en hoopte jongeren te trekken naar zijn hotels.
Dunkin’ dumpte Donuts
Dunkin’ dumpte enkele jaren geleden al de Donuts uit zijn naam. De ronde lekkernijen bleven op het menu staan, maar de keten wilde de nadruk gaan leggen op koffie en andere drankjes. Het logo hield de kenmerkende oranje-roze kleur, maar kreeg een andere lettertype.
De koffie- en donutgigant, opgericht in 1950, opende aan het begin van 2017 de eerste Dunkin’ Donuts-winkel in Nederland en in 2020 de eerste in België. Inmiddels heeft de keten meer dan vijftig vestigingen in Nederland. Er zijn filialen in onder meer Amsterdam, Tilburg en Eindhoven.
Wereldwijd zijn er meer dan 12.200 locaties in 45 landen. Het bedrijf draait grotendeels op franchise-deelnemers. Europa telt 240 Dunkin’ winkels.
De Nederlandse donuts worden gemaakt in een centrale bakkerij in Utrecht. Ze worden ook aan huis bezorgd. Sinds enkele jaren biedt supermarktketen Jumbo de lekkernij van Dunkin’ aan.