Nieuws Familiebedrijf

Ondernemende broers Jens (13) en Jules (11) timmeren aan de weg met échte Limburgse vlaaien

De Utrechtse broers Jens (13) en Jules (11) Leeuwenburgh zijn dan nog maar tieners, de jongens zijn rasechte ondernemers. Ze handelen in échte Limburgse vlaaien, te bestellen via hun bedrijf LimLicious. De jonge ondernemers hebben een vaste klantenkring. Maar ook zij krijgen te maken met stijgende kosten voor energie en grondstoffen. Hoe Jens en Jules zich inzetten om hun onderneming toch te kunnen laten groeien.

Bert Nijenhuis (AD) 29 november 2022

Broers 13 en 11 jonge ondernemers limburgse vlaaien

Broers én ondernemers in de dop Jens (13) en Jules (11) kwamen vorig jaar op het idee om Limburgse vlaaien in Utrecht te gaan verkopen. Foto: Angeliek de Jonge

Op vakantie in Maastricht raken Jens en Jules verslingerd aan de vlaaien van een plaatselijke bakker. Thuis ontstaat het idee om Utrecht ook kennis te laten maken met de Limburgse lekkernij. Het familie-initiatief LimLicious wordt een succes.

Het is donderdagmiddag. Werk aan de winkel voor Jens en Jules, want vlaaienliefhebbers komen hun bestelling ophalen. De taarten staan in keurige stapels op de keukentafel. De voorbereidingen zijn een dag eerder al getroffen. ,,Op woensdag kunnen er tot zes uur ’s avonds bestellingen op onze website worden geplaatst’’, aldus Jens, net terug uit school, tegen het AD. ,,Die voeren wij vervolgens in op een speciale website. De bestellingen worden donderdag in de voormiddag vanuit Limburg bezorgd en vervolgens in de namiddag en op vrijdag afgehaald.’’

"Het aantal vaste klanten ligt nu tussen de tien en twintig, om te kunnen blijven leveren, moeten dat er zeker veertig worden"

Jens Leeuwenburgh

Vaste klantenkring voor LimLicious

Door te flyeren en hun bedrijf op social media te promoten, hebben de ondernemende broers een vaste klantenkring opgebouwd. ,,Mensen komen uit de buurt, maar ook uit plaatsen als Houten, Bunnik en De Bilt’’, weet Jules, die zelfs op de regionale Limburgse radiozender L1 over LimLicious heeft verteld. ,,Eén klant werkt in Hilversum en komt de vlaai op weg naar huis in Arnhem bij ons oppikken’’, vult Jens aan.

Moeder Suzanne Quodbach (43) vertelt dat ook Utrechtse Limburgers een flink deel van het klantenbestand vormen. ,,Zij zijn zo blij dat ze eindelijk weer van échte Limburgse vlaaien kunnen genieten.’’

Lees ook: Vier jonge ondernemers uit één gezin: ‘Hard werken is er met de paplepel ingegoten’

Traditionele Limburgse vlaai in Utrecht niet te krijgen

Als geboren en getogen Maastrichtse weet Suzanne waar ze het over heeft. ,,Vlaaien zitten ingebakken in onze cultuur. Op zondag bij de koffie, op een terrasje; een stukje vlaai hoort er altijd bij. Toen ik in Utrecht kwam wonen, ben ik gelijk op zoek gegaan. Lekkere taarten genoeg, maar traditionele Limburgse vlaaien waren nergens te verkrijgen."

Het geheim begint volgens haar al bij de bodem. ,,Die is gemaakt van een broodachtig deeg. Het maken is een langdurig proces. Vlaaien buiten Limburg zitten vaak vol met slagroom. Dat hoort eigenlijk niet, verse vruchten zijn de smaakmakers.’’

Stijgende kosten energie remt groei voor jonge ondernemers

Suzanne is dan ook blij met de officiële aanvraag die Nederland en Vlaanderen bij de Europese Commissie hebben gedaan om de Limburgse vlaai te erkennen als Beschermde Geografische Aanduiding (BGA). ,,Dat betekent mogelijk dat een Limburgse vlaai in de toekomst alleen zo genoemd mag worden als deze ook echt uit Limburg komt. Wij voldoen daar natuurlijk aan.’’

Beduidend minder goed nieuws kwam er van leverancier Patisserie Peter Lemmens, die net als andere bakkers te maken heeft met stijgende kosten voor energie en grondstoffen. Alleen een verdubbeling van de omzet maakt het voor de Maastrichtse bakker rendabel om aan Utrecht te blijven leveren. ,,Het aantal vaste klanten ligt nu tussen de tien en twintig’’, schat Jens. ,,Om te kunnen blijven leveren, moeten dat er zeker veertig worden.’’

"Een meneer heeft 47 vlaaien besteld als Thanksgiving-cadeau voor zijn klanten"

Jens Leeuwenburgh

Promotie en klantenbinding

Om dat te realiseren, zijn de broers met ondersteuning van moeder Suzanne en vader Ralf flink aan het promoten geslagen. Niet zonder succes. ,,Een meneer heeft 47 vlaaien besteld als Thanksgiving-cadeau voor zijn klanten!’’ zegt Jens opgetogen. ,,En ik mag ze gaan bezorgen’’, lacht Suzanne. ,,Dat doe ik graag, want klantenbinding is ook belangrijk.’’

Er wordt ondertussen aangebeld; een vaste klant komt zijn bestelling ophalen. Jules helpt hem op professionele wijze. ,,Mensen blij maken, vind ik het leukst’’, zegt de jongste werknemer van LimLicious, nadat hij exact dat heeft gedaan. ,,Ik vind zelf vlaai eten het leukst’’, zegt Jens breed lachend. ,,En mensen blij maken’’, voegt hij er snel aan toe.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws