Fletcher is het zat en heeft in iedere hotelkamer een flyer liggen met een grote streep door het logo van Thuisbezorgd. Retaildeskundigen spreken van een ‘nieuwe stap’ en snappen de maatregel. ,,Het heeft écht iets asociaals.”
Fletcher, met ruim 110 hotels een van de grotere ketens van ons land, laat er geen misverstand over bestaan. Voor bezorgdiensten als Thuisbezorgd, HelloFresh en Uber Eats is in haar hotels geen plaats. ‘Thuisbezorgen is voor thuis’, luidt de boodschap op het bordje. Daarop staat ook het bekende logo van Thuisbezorgd, met een streep erdoorheen, plus een smiley. ‘Als je iets wilt eten, laat het ons dan weten’, besluit Fletcher de mededeling.
Fletcher: geen werkelijk verbod voor Thuisbezorgd
Fletcher meldt dat de flyers sinds een jaar in de hotelkamers liggen. Maar er wordt pas sinds afgelopen weekend over gesproken. ‘Ik vind dit niet heel gastvrij voor een hotel’, schrijft Rens van de Plas bij een foto van de flyer op X. Zijn bericht heeft bijna 1000 reacties en is ruim 800 keer geliket. De reacties zijn verdeeld. ‘Ik heb zelf niet het idee dat dit tot meer klanten in het hotelrestaurant leidt, wél tot gasten die niet nog een keer boeken als ze met zo’n verbod te maken krijgen’, denkt Van de Plas.
Van een werkelijk verbod is geen sprake, benadrukt Rob Hermans - ceo bij Fletcher - bij het Algemeen Dagblad. ,,Het gaat erom dat we onze gasten duidelijk maken dat dit echt niet de bedoeling is. Bijna iedereen snapt dat, maar er is altijd die één procent die dit niet snapt”, vertelt Hermans. Hij vergelijkt het met de bordjes tegen roken. ,,Het is vanzelfsprekend om dat niet te doen in je hotelkamer, maar toch hangen ze er. Zo zien we dat ook met Thuisbezorgd. Het gebeurt niet op grote schaal, maar het komt wel eens voor. En dat willen we gewoon niet.”
Roomservice
Het is volgens Fletcher ‘zeer onwenselijk’ als gasten andere diensten inschakelen om eten en drinken te brengen. ,,Wij kunnen dat gewoon zélf. Fletcher heeft een klasse keuken met goed personeel. We hebben een mooi restaurant en snelle roomservice met ook snacks en pizza. Dat moet allemaal betaald worden.”
Bestel geen goedkope pizza, maar laat je onderdompelen in de totaalervaring en laat je gewoon lekker in watten leggen door het personeel daar
FNV Horeca
Zo nu en dan blijft Fletcher met het vuilnis en het vieze bestek van Thuisbezorgd zitten. FNV Horeca snapt dat de keten daar niet op zit te wachten. ,,Dit is allemaal extra werk en het levert ze niets op. Ja, je kunt je afvragen of zo’n flyer wel gastvrij is, maar we begrijpen het zeker. Onze oproep aan de gasten: bestel geen goedkope pizza, maar laat je onderdompelen in de totaalervaring en laat je gewoon lekker in watten leggen door het personeel daar.”
Thuisbezorgd zelfs op een terras: onfatsoenlijk
Gasten die geen gebruikmaken van roomservice of het restaurant, maar een bezorger met de kenmerkende oranje jas naar boven laten komen: het is echt iets van deze tijd, ziet retaildeskundige Dirk Mulder. ,,Het gebeurt schijnbaar op grote schaal, anders zouden ze niet op deze manier waarschuwen”, zegt hij. ,,Ik zat laatst zelf ook op een terras waar je naast drank enkel bitterballen kon bestellen. Dat was voor een gast niet genoeg: hij liet Thuisbezorgd een pizza brengen en at deze samen met vrienden op. Het is niet verboden, maar ik vind het een heel vreemde gewaarwording. Het heeft écht iets asociaals en onfatsoenlijks.”
Uit een rondgang langs bezorgdiensten blijkt dat ze op elk adres bestellingen leveren, ook al gaat het om een hotel. Thuisbezorgd: ,,Wij faciliteren en bezorgen al zo’n 25 jaar met plezier maaltijden (en tegenwoordig meer) van lokale restaurants bij miljoenen consumenten in Nederland, waar en wanneer mensen dit maar wensen.” HelloFresh laat weten zijn maaltijdboxen ‘op elk adres’ te leveren. ,,Er vindt een check plaats op postcode, want die moet wel bestaan of geldig zijn om de maaltijdbox te leveren.”
Geeft ook troep in de kamer
Fletcher Hotels is voor zover bekend de eerste en enige hotelketen die op deze manier in hotelkamers ageert tegen Thuisbezorgd. Daarnaast zijn er nog hotels die het kort in de huisregels noemen. ,,Maar zo'n flyer heb ik niet eerder gezien”, zegt Mulder. FNV Horeca bevestigt dat Fletcher op dit vlak ‘vaak voorop loopt’. Zelf vindt Fletcher het allemaal niet zo bijzonder.
,,We gaan met de tijd mee, dat is het en meer niet. Voor ons is het niet meer dan logisch om hiervoor te waarschuwen.” Retaildeskundige Paul Moers is het daarmee eens. ,,Fletcher is een spotgoedkope keten die alle eindjes aan elkaar knoopt. Ik kan me dit dus wel voorstellen. Het geeft veel troep in de kamer die zij moeten opruimen en die kan gaan stinken. En dat is niet prettig voor de volgende gasten.”
Over Thuisbezorgd
Thuisbezorgd is in 2000 opgericht door de Enschedese student Jitse Groen. Zijn bedrijf is in de loop der jaren nationaal en internationaal gegroeid, zowel door autonome groei als door overnames. Het hoofdkantoor zit nu in Amsterdam, maar Enschede heeft ook nog steeds een enorm kantoor.
Thuisbezorgd is als Just Eat Takeaway.com actief in 20 landen, voornamelijk in Europa maar ook in Nieuw-Zeeland, Australië en Canada. Wereldwijd werken er 15.000 mensen bij het bedrijf, van wie tientallen in Enschede. Op de gevel van die vestiging staat nog steeds de naam van de eerste website Thuisbezorgd.nl.