Vooral de groei van maaltijdbezorging is na het einde van de coronamaatregelen (begin 2022) tot stilstand gekomen. De heropening van de horeca zorgde voor maaltijdbezorgers voor een flinke terugval in het aantal bestellingen. De terugval in het volume werd deels gecompenseerd door prijsstijgingen.
In de tweede helft van 2022 drukten de economische terugval en de sterke daling van het consumentenvertrouwen het aantal bestellingen. Een schrijnend gebrek aan bezorgers belemmert bezorgketens bovendien steeds meer om voluit te draaien. Per saldo daalt de omzet van maaltijdbezorging in 2022 met 4,1 procent naar 3.377 miljoen euro.
Zeker met de huidige extreme inflatie en een dreigende recessie, kiest de consument sneller voor de goedkopere supermarkt. Hierdoor verwachten we dat de markt voor maaltijdbezorging in 2023 slechts een kleine groei kent
Inga Blokker, directeur FoodService Instituut Nederland (FSIN)
Maaltijdbezorging: 'De concurrentie wordt groter, de prijs belangrijker'
In 2023 blijft de omzetgroei van maaltijdbezorging steken op minder dan 1 procent, mede doordat Nederland begin 2022 nog te maken had met beperkende coronamaatregelen en er in die eerste maanden van het jaar nog relatief veel werd besteld.
,,Op de lange termijn verwachten we dat de inmiddels volwassen geworden markt voor bezorgrestaurants gunstig blijft'', zegt Inga Blokker, directeur van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). ,,In de afgelopen jaren is het aanbod van bezorgketens en het aantal vestigingen echter sterk gestegen. De concurrentie wordt groter, de prijs belangrijker. Bovendien concurreert maaltijddelivery in toenemende mate met de gemaksoplossingen van supermarkten. Zeker met de huidige extreme inflatie en een dreigende recessie, kiest de consument sneller voor de goedkopere supermarkt. Hierdoor verwachten we dat de markt voor maaltijdbezorging in 2023 slechts een kleine groei kent.''
Groei komt vooral van pure online-spelers zoals Picnic en Crisp
Delivery Foodretail boekte in 2022 nog een aanzienlijke groei van 12,1 procent naar 4.605 miljoen euro, maar ook hier is sprake van een afvlakking. In 2020 en 2021 was de groei veel sterker. Net als maaltijdbezorgers kregen ook boodschappenbezorgers in 2022 te maken met een samenleving die ‘heropende’ na corona, waardoor consumenten weer 'ouderwets’ naar de supermarkt gingen.
Ook zijn de gevolgen van de prijsstijgingen vanaf de tweede helft van 2022 duidelijk zichtbaar. Consumenten kopen minder producten. De groei komt vooral van pure online-spelers, zoals Picnic en Crisp. Ook de onstuimige ontwikkeling van flitsbezorging droeg bij aan de groei in dit segment. 2022 is het eerste jaar dat flitsbezorgers een heel jaar actief zijn in Nederland. De bezorgomzet van traditionele supermarkten (Albert Heijn, Jumbo, Plus, et cetera) bleef in 2022 nagenoeg gelijk.
Deze cijfers komen voort uit FSIN Dossier Delivery 2022, dat het FoodService Instituut Nederland heeft samengesteld aan de hand van branchecijfers over 2021 en 2022 en inschattingen voor 2023. Het rapport biedt spelers in de foodsector handvaten en aanknopingspunten voor toekomstig beleid, dat door de elkaar snel opvolgende actuele ontwikkelingen aan veel verandering onderhevig is.
Lees ook: Picnic test met glas ophalen en hergebruiken: 'Glasbak verleden tijd'