De productielijn wordt momenteel geïnstalleerd en beproefd. In de loop van deze maand moeten er in het Brabantse Liessel pizzabodems worden gebakken die de vergelijking met die van Italiaanse fabrikanten kunnen doorstaan, schrijft het AD. ,,Uitgangspunt was dat we bodems van minimaal dezelfde kwaliteit kunnen leveren”, vertelt Gijsbers.
Hij weet dat het is gelukt. Nieuwe klanten zijn al gevallen voor de smaak van deze pizza. ,,Een klant die we jaren geleden zijn kwijtgeraakt, hebben we weer terug. Hij heeft de Italiaanse bodems en onze nieuwe bodem geproefd en die van ons was de lekkerste.”
Lees ook: Brabantse tweeling (28) verkoopt al 10 miljoen flessen frisdrank in 23 landen
Geen smaakversterkers in de pizzabodem
Conveni bakt de bodem op Italiaanse wijze, vertelt Gijsbers tijdens een rondleiding door de fabriek. Het geheim: het deeg gedurende 24 uur laten rusten. ,,Daardoor kunnen de smaakstoffen vrijkomen. We gebruiken voor deze pizzabodem geen enkele smaakversterker. Het is het pure Italiaanse eten.” Van gist en zout wordt minimaal gebruikgemaakt.
Aan het Italiaanse productieproces om een krokante, smaakvolle pizzabodem te bereiden, heeft Conveni in de woorden van Gijsbers ‘Nederlandse efficiency’ toegevoegd. Vooraan in de productielijn staan tien tanks met vloeibaar ‘voordeeg’, samengesteld uit bloem, water en wat gist. Na 24 uur wordt het deeg gekneed tot bolletjes. Dat kneden gebeurt machinaal om een constante kwaliteit te bereiken. Na anderhalf uur in de rijskamer te hebben doorgebracht, worden de deegbolletjes tot ronde pizza’s gevormd en kan saus worden toegevoegd.
Slechts twaalf medewerkers nodig
Daarna wacht de in Italië gebouwde, met beukenhout gestookte steenoven. Die is tien meter breed en vier meter hoog. Waar volgens Gijsbers in Italië maar een deel van de oven met hout wordt gestookt, geldt dat hier in de fabriek in Nederland voor alle tien de compartimenten. ,,Dat geeft extra smaak.” In zeventig seconden worden de bodems op een temperatuur van meer dan 400 graden gebakken.
Verderop in de fabriek worden ze belegd volgens verschillende recepturen; naar wens van de supermarkten. De verse pizza’s winnen terrein in de schappen, zegt Gijsbers. De stijgende vraag van de consument naar het product heeft tot de investering geleid. Met het huidige volume van 200.000 pizza’s per week is de productielijn rendabel. Slechts twaalf medewerkers zijn nodig om de geautomatiseerde machines te bedienen.
Lees ook: ‘Eerlijke pizza’s in een huiskamer van de wijk’
Landspecifiek gamma aan producten Conveni
Gijsbers verwacht dat het volume binnen anderhalf jaar kan worden verdubbeld tot 400.000 pizza’s per week. ,,We hebben nu al 60 procent aan nieuwe klanten binnen. 80 procent van de bestaande klanten wil overstappen naar ons nieuwe productieproces.” Conveni wil bovendien internationaal groeien, met name in Spanje, Duitsland en Frankrijk.
De pizza’s zijn onderdeel van een landspecifiek gamma aan producten dat Conveni wil aanbieden. Ook met pastasauzen, poké bowls en pesto’s. Die producten worden gefabriceerd in de nieuwe vestiging in Landgraaf. Het bedrijf telt nu driehonderd medewerkers. Het aantal pizza’s dat uit de fabriek rolt is snel groeiende, met een verdubbeling van 7,5 miljoen stuks in 2017 tot 15 miljoen dit jaar. Dankzij de pizza’s met Nederlandse bodem is een volgende versnelling in aantocht. Voor 2020 heeft Conveni zelfs een productievolume van dertig miljoen pizza’s in gedachten.