Actueel

Koffiekoning Hans Tietema laat na 25 jaar zijn levenswerk Kaldi achter: ‘Ik ben werkloos’

Hans Tietema in de Kaldi in Deventer, 2020. Hans Tietema in de Kaldi in Deventer, 2020. Foto: Rob Voss
Hans Tietema in de Kaldi in Deventer, 2020. Foto: Rob Voss
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Deventer, Apeldoorn, Zutphen, Amsterdam, Leeuwarden, Maastricht en natuurlijk Zwolle. Een greep uit de lijst van tientallen Kaldi’s die Nederland anno 2025 rijk is. Allemaal uit de koker van een man die eind jaren negentig na een potje zaalvoetbal besluit een koffiebedrijf te willen starten.

Anders dan veel anderen doen. ,,Een koffieproeflokaal in een retailomgeving is wat Kaldi nog steeds zo bijzonder maakt. Ik denk dat wij het eerste bedrijf in Nederland waren dat blurring (functievermenging) toe ging passen”, zegt hij in AD. Bij Kaldi is koffie te drinken, maar kan ook meteen een espressomachine voor thuis aangeschaft worden. Afhankelijk van de locatie wordt de nadruk gelegd op het ene of het andere aspect.

Lees ook: Ondernemer Hans Tietema na diepe dalen koffiekoning in Saoedi-Arabië

Lees verder onder de advertentie

Vier jaar geleden komt er een kroon op Tietema’s werk als Kaldi de NFV Franchise Trofee wint voor beste franchiseformule op het gebied van samenwerking, kwaliteit en winstgevendheid. Daarvoor krijgt hij al de European Coffee Award, vanwege zijn uitzonderlijke bijdrage aan de Europese koffie-industrie. Met die waarderingen op zak doet de zestiger nu een stap terug.

Onder bureau voor deurwaarder

Maar niet de hele reis door de koffiewereld verloopt deze eeuw zonder obstakels, doet hij enkele jaren geleden uit de doeken tijdens een uitgebreid interview in de Stentor. Twee jaar na de start ligt Kaldi, vernoemd naar de Ethiopiër die eeuwen geleden koffie ontdekt, in 2002 op z’n gat. De groei gaat te snel, de vergoeding van franchisers is te laag en het geld raakt op.

,,Wordt er aangebeld, dan kruip ik onder het bureau. Weer een deurwaarder... Mijn zoon krijgt voetbalschoenen van vrienden en bij de supermarkt weigert m’n pinpas. ‘Neem maar mee’, zegt de eigenaar, een vriend van me.” Tietema verkoopt een vestiging, betaalt crediteuren af en herpakt zich. Hij ontdekt dat de verkoop van espressomachines de reddingsboei is. Ze zijn jarenlang de moneymaker van zijn bedrijf.

Lees verder onder de advertentie

Kaldi was ‘mooie winkel zonder bezoekers’

Daar komt Tietema later weer op terug, als hij in 2011 opnieuw in zwaar weer belandt. ,,Terugkijkend hebben we in die jaren daarvoor de focus te snel verlegd naar espressomachines. We raakten de binding met onze horecaklanten kwijt. Kaldi wordt in die tijd ‘een mooie winkel waar je bijna nooit iemand ziet’ genoemd.”

Tietema besluit dat Kaldi een kameleon moet worden, een zaak die per vestiging andere accenten legt. Dat werkt nog steeds, ziet hij bij zijn vertrek. ,,We hebben in 2024 een geweldig goed jaar gedraaid. Alles staat, er is een goede basis. Mensen vragen me waarom ik het dan verkoop. Het voelt alsof je stopt na het winnen van de wereldtitel in de Formule 1, dit is het hoogtepunt.”

Lees ook: Van Amsterdam tot heel Nederland: zo opent koffieketen Wakuli op slimme wijze winkels

Lees verder onder de advertentie

Ontwerp van winkel is in Saoedi-Arabië bedacht

Dat buitenlandse avonturen, zoals in Saoedi-Arabië, geen gouden bergen brengen, doet daar geen afbreuk aan. Over de grens sluiten vestigingen de voorbije jaren. ,,We hebben er ongelooflijk veel van geleerd. Het is haast ondoenlijk als er niet iemand van jezelf zit. Maar het ontwerp dat in Saoedi-Arabië bedacht is, zie je nu terug in de Nederlandse vestigingen.”

Ik ben werkloos, maar dat zeg ik wel met een kwinkslag

Hans Tietema oud-eigenaar Kaldi

Tietema wil niet langer geleefd worden door zijn agenda. Hoe hij de tijd nu gaat invullen, weet hij nog niet. ,,Ik wil graag mijn kennis delen. Vrienden gaven me een boek voor pensionado’s, maar dat ben ik niet. Zeggen dat je gaat rentenieren, klinkt decadent. Ik ben werkloos, maar dat zeg ik wel met een kwinkslag.”

Hij laat Kaldi met een gerust hart achter. ,,Ik ben enorm trots op wat we samen hebben opgebouwd. Van een lokaal idee in Zwolle naar een gevestigde naam in de Nederlandse koffiecultuur, het is een geweldige reis geweest. Met Martijn en Guus aan het roer weet ik dat Kaldi in goede handen is en klaar is voor de toekomst.”

Lees verder onder de advertentie

Hans Tietema is directeur-af bj Kaldi

Martijn Bas heeft per 1 januari als algemeen directeur de dagelijkse leiding bij Kaldi aan de Popovstraat in Zwolle. Hij heeft veel ervaringen in de financiële dienstverlening en hospitality- en koffiesector. Guus Groeneveld is nu verantwoordelijk voor kwaliteitsbewaking. De gecertificeerde barista geeft al jaren koffietrainingen en organiseert evenementen.

Lees ook: ‘Barista Brother’ Frans zorgt voor heerlijke koffie in New York én Apeldoorn

Lees verder onder de advertentie