,,Omschrijf hem eens in drie woorden.” Het gesprek met Van Hoorne is ruim een uur onderweg als een van de personeelsleden van zijn vakantiepark, Lucinda, komt aangelopen. Ze zet thee, cappuccino en een schaaltje boterkoek op tafel en kijkt de interviewers aan. Hoe zij haar baas typeert? Haast zonder nadenken zegt ze tegen het AD: ,,Inspirerend. Daadkrachtig. En geen concessies. Hij zorgt ervoor dat je dag in dag uit kijkt naar details: zowel voor als achter de schermen.”
De Zuid-Hollandse ondernemer hoort het lachend aan en beantwoordt zelf de volgende vraag, omdat ‘Luus’ alweer wegloopt. ,,Minpuntjes? Als ik er eentje moet noemen, zeg ik dat ik een drammer ben. Niet op een vervelende manier ofzo, maar ik haat middelmaat. Dat is in dit vak het begin van het einde.”
Kwaliteit vind ik – hoe zal ik het eens zeggen? – ontzettend leuk
Fonkelwitte tanden én sneakers
De zucht naar perfectie is Van Hoorne (‘laten we elkaar alsjeblieft tutoyeren’) ten voeten uit. De man met de fonkelwitte tanden én sneakers, het kraagje van zijn overhemd dat uitsteekt boven zijn trui en zijn piekfijne kapsel begint er meerdere keren over. Dan klinken er zinnen als: ‘Ons park is het hoogst gewaardeerde vakantiepark van Nederland’. Of: ‘In alle rankings die je online kunt vinden, kunnen we niet hoger scoren’. ,,Kwaliteit vind ik – hoe zal ik het eens zeggen? – ontzettend leuk”, licht hij toe.
Het interview vindt plaats in het café-restaurant van Familie Resort Molenwaard in Ottoland. Hier, in de polder Alblasserwaard, lag tot enkele jaren geleden camping De Put. Van Hoorne kocht de vervallen camping op en opende er in 2021 zijn eerste vakantiepark voor jonge gezinnen.
Fien & Teun
Alles staat er in het teken van het door hemzelf bedachte kindermerk Fien & Teun. De twee boerderijkinderen kun je zien bij de trekkershutten en chalets, maar ook bij de indoorspeeltuin of winkel, waar je struikelt over puzzels, speeltenten, kaplaarsjes, kleurboeken, knutselkoffers en knuffels van Fien & Teun.
Het weer werkt niet helemaal mee als we er zijn. De vrolijke, pastelkleurige huisjes steken schril af tegen de donkere lucht boven de uitgestrekte polder. Jonge vaders en moeders lopen gehaast achter de kinderwagen om voor de bui in hun huisje te zijn. ,,Jammer dat jullie net met dit weer hier zijn”, zegt de eigenaar. ,,Als de zon hier schijnt, ziet het er heel anders uit.”
Het is een heel zacht merk, waar een mooi verhaal achter schuilt. Het gaat over vriendschap en samen de wereld ontdekken
Speler van formaat
Van Hoorne Studios is een familiebedrijf. Michael van Hoorne is de ceo, zijn broer gaat over de financiën. En ook zijn ouders en neven werken bij het bedrijf, dat de afgelopen jaren uitgroeide tot de grootste producent van kindertheatershows in Nederland. Het telt inmiddels ruim 350 medewerkers. Jaarlijks komen 400.000 bezoekers af op voorstellingen over kinderstriphelden Brandweerman Sam, het ondeugende varkentje Peppa Pig of de honden van reddingsbrigade PAW Patrol.
Ook buiten de landsgrenzen is Van Hoorne actief. Zo worden in tien andere Europese landen kindershows op de planken gebracht. Bovendien maakt ook China nu kennis met Fien & Teun. In de havenstad Wenzhou staat sinds oktober vorig jaar een avonturenboerderij rond het kinderduo, naar voorbeeld van het park in Nederland. Van Hoorne was bij de opening.
En nu heeft Van Hoorne zijn oog laten vallen op Familyland. Hij gaat het park in Hoogerheide transformeren tot Familie Resort & Avonturenpark De Tovertuin. Dat nieuwe themapark opent eind 2025 de deuren en draait volledig om de schattige kinderboekenhondjes Woezel & Pip.
Wat is er zo mooi aan Woezel & Pip?
,,Het is een heel zacht merk, waar een mooi verhaal achter schuilt. Het gaat over vriendschap en samen de wereld ontdekken. Er zit geen greintje kwaad in. Daarom is het heel geschikt voor de jongste kinderen.”
Als kind ging Van Hoorne maar wat graag naar attractieparken. Hij raakte verslingerd aan fantasiewerelden zoals hij die zag in de Efteling of Disneyland. Die fascinatie is nooit meer weggegaan. Er is niets leuker dan de jongste generatie vermaken, vindt hij, al heeft hij zelf geen kinderwens. ,,Ik heb een vriend, dus het is biologisch gezien niet heel handig. Bovendien is er niks in mij dat graag kinderen wil.”
,,Mensen even uit hun gewone, dagelijkse wereldje trekken: daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Voorbeeldje, we hebben paradewagens rondrijden. Kinderen en families kijken hun ogen uit. Daar word ik zielsgelukkig van. Karakters als Fien & Teun worden echt je vrienden. Ze gaan in elke vezel van het lichaam van het kind zitten.”
Lees verder onder de foto: de nieuwe Joop van den Ende?
Je bedrijf maakt theatershows, tv-series en films. Michael van Hoorne als de Nederlandse Gert Verhulst?
Ietwat ongemakkelijk: ,,Dat ben ik niet, hoor. Er is maar één Gert Verhulst. Nee, dat is geen valse bescheidenheid. Hij heeft een schitterend bedrijf opgebouwd. De Belgen mogen enorm trots zijn op het exportproduct dat Verhulst heeft gecreëerd. Vergeleken met Studio100 zijn wij maar een klein bedrijf.”
Hij zal ooit ook klein zijn begonnen.
,,Jawel, we weten ook wel van elkaars bestaan. In de theaters komen we elkaar tegen. Maar ik moet niet gaan denken dat ik bij hem in de buurt kom. Voor mij is hij zeker een inspiratiebron geweest, maar dat zijn Disneyland en oud-Eftelingdirecteur Olaf Vugts net zo goed.”
Je komt over als een gepassioneerde, zeer gedreven man. Twijfel je weleens?
,,Nee.”
Waar komt dat vandaan?
,,Ik geloof in wat we doen, in kwaliteit. We doen alles zorgvuldig en netjes en we houden heel veel enquêtes. We weten waar het voor gasten om draait. Op nummer één staat: is het huisje schoon? Twee: entertainment. En drie: de bedden. Als je zorgt dat die drie dingen goed zijn, dan ben je al een heel eind.”
Zijn er in je ondernemerscarrière weleens dingen fout gegaan?
,,Heel erg. In 2009 dacht ik ook voor volwassenen voorstellingen te moeten maken. In de krant heb ik nog eens geroepen dat ik de nieuwe Joop van den Ende wilde worden. Maar het mislukte. Jammerlijk. Ik was technisch failliet. Er was niks over van wat ik had opgebouwd. Twee bevriende ondernemers hebben me overeind geholpen. In die tijd heb ik geleerd dat je niet te hard dingen moet roepen. Vandaar dat ongemak toen het over de ‘Nederlandse Gert Verhulst’ ging.”
Hem schiet een leuke anekdote te binnen. In het begin van zijn carrière presenteerde hij een half jaar lang een programma bij BNN: Ben ik in beeld? ,,Daar heeft niemand naar gekeken. Na elf afleveringen is het van de buis gehaald. Je kunt er nog wel iets van terugvinden, maar gelukkig geen filmpjes. Het was niet zo best.”
Van Hoorne stopte al op 16-jarige leeftijd met school. Hij was vooral bezig met paardensport, had talent en belandde als dressuurrijder in het nationale juniorenteam. ,,Dat kostte veel tijd. Gelukkig had ik ouders die me alle vrijheid gaven en zeiden: ‘Concentreer je daar maar op’. Ik dacht dat ik heel goed was in dressuur en dat ik heel ver zou komen.”
Droomde je van de Olympische Spelen?
,,Ja. Sterker nog, van ons juniorenteam hebben er drie aan de Olympische Spelen meegedaan. Imke Bartels is de bekendste van hen. Helaas ben ik er niet geweest.”
Hij kan er zelf om lachen: ,,Ik wilde de nieuwe Anky van Grunsven worden, maar op mijn 22ste was ik er klaar mee.”
Hét moment om de paardenwereld in te ruilen voor het theater, lazen we. En dat op een bijzondere plek.
,,Klopt, in Madurodam. Ik had een theatervoorstelling geschreven die ik overal aanbood. Madurodam reageerde als enige. Ik mocht er in de herfstvakantie tien dagen lang staan met mijn voorstelling. Er hoefde gelukkig geen publiek speciaal voor te komen. Het ging om een gratis, extra attractie.”
,,Het sloeg aan. Daarna ben ik de voorstelling gaan verkopen aan theaters. Eerst aan twee, toen vier, toen zes. Nu zijn het er honderddertig, die vaste klant zijn geworden.”
Hij volgde op dat moment een deeltijdopleiding: de MusicAll Factory in Tilburg. Van Hoorne voelde dat hij ‘iets met entertainment’ wilde. ,,Mensen vermaken, vooral kinderen. En dat combineren met gastheerschap: dat zijn de twee dingen die ik heel erg leuk vind.”
Wist je toen: verrek, dit is het?
,,Dat heeft nog een hele tijd geduurd. Pas sinds een paar jaar voel ik me als een vis in het water. Eigenlijk sinds het moment dat we bezig zijn met eigen parken. Sindsdien hebben we het allemaal in eigen hand. Bij theaters ben je afhankelijk van hoe aardig de mevrouw bij de kassa of de meneer bij de jassen is.”
In één adem door: ,,Voor mij is gastvrijheid iets waar ik elke dag voor wakker word.”
Je hamert continu op kwaliteit. Zelfs tijdens dit interview kijk je om je heen of alles goed gaat.
,,Het is soms irritant misschien, maar dat zit nou eenmaal in me. Als een tafel niet recht staat, kan ik daar niet tegen.”
Als afsluiter leidt Van Hoorne zijn bezoek rond op Avonturenboerderij Molenwaard. Die ligt een kwartiertje rijden verderop. Bij het Fien & Teun-attractiepark krijgen we een idee wat hij in Hoogerheide wil neerzetten, maar dan met Woezel & Pip.
Na afloop wil de oer-Hollander (‘ik ga niet verder op vakantie dan naar landen waar ze schnitzel eten’) weten: ,,Jullie hebben nog niet geluncht, toch?” Een paar minuten later komt een medewerker aangelopen met een papieren Fien & Teun-zakje. ,,Lekker toch, een broodje kroket voor onderweg. De mosterd zit erbij.”
Gaan twee hondjes West-Brabant op de toeristische kaart zetten?
De ambitieuze ondernemer Michael van Hoorne (43) kent geen twijfel. Zijn plan om in Hoogerheide een themapark rond de kinderhelden Woezel en Pip te bouwen, wordt een hit, vertelt hij in een toelichting op de plannen. ,,We mikken het eerste jaar op 100.000 bezoekers en je zult zien, dat is nog maar het begin.”
Lees ook: Ondernemer Hennie van der Most clasht met gemeente Rotterdam over pretpark