Nergens in Europa rollen meer dozen van de band dan bij De Jong Verpakking by Stora Enso in De Lier. Onlangs opende het bedrijf een nieuwe fabriek, pal naast de bestaande productieruimte. De nieuwe aanwinst heeft wel iets weg van een vliegtuighangar.
De ruimte is hoog en een paar honderd meter diep. Welkom in de modernste golfkartonfabriek van Europa, waar zelfrijdende karretjes imposante papierrollen van 3.000 kilo per stuk naar hun plaats van bestemming rijden. In totaal beschikt De Jong Verpakking na de uitbreiding over een grondoppervlak van zo’n veertig voetbalvelden, waar vier golfkartonmachines het papier tot kartonnen dozen in alle vormen en maten verwerken.
Het is zeker geen rocketscience, maar met wat wij hier doen lopen we écht voorop
Karton maken geen rocketscience
,,Kijk, de machine verwerkt 285 strekkende meter papier per seconde”, zegt directeur productie Martijn Postma tegen het AD, tijdens de rondleiding door de gloednieuwe fabriek. Door verlijming van verschillende lagen papier ontstaat golfkarton, waarbij de boven- en onderkant voor stijfheid zorgen en de middelste laag, de golf, draagkracht biedt. De winst zit in de enorme snelheid en de productiecapaciteit. Postma is trots op De Jong, met zevenhonderd werknemers één van de grootste bedrijven van het Westland.
,,Karton maken is een heel oud proces”, zegt Postma, die al bijna dertig jaar actief is in de maakindustrie. ,,Het is zeker geen rocketscience, maar met wat wij hier doen lopen we écht voorop. De kartonnen verpakking beschermt de inhoud en dient tegenwoordig ook als blikvanger. Daarom hebben we in de nieuwe fabriek verschillende mogelijkheden om karton te bedrukken.”
Arbeidsintensief proces
In een traditionele fabriek rijden vorkheftrucks kriskras door elkaar om de enorme rollen papier bij de kartonmachines te brengen. Ze worden opgehaald in een hal waar het papier wordt bewaard. Maar de opslag vreet ruimte en het werk is erg arbeidsintensief. In de nieuwe fabriek daarentegen, valt vooral de rust op. Vorkheftrucks worden in de fabriek slechts gebruikt om de grondstoffen uit de vrachtwagens te lossen.
,,In eerste instantie gaan ze naar het magazijn”, wijst hij op een imposante ruimte waarin de loodzware papierrollen op negen verdiepingen worden opgeslagen. Het laden en het lossen in deze ruimte is volledig geautomatiseerd: een gerobotiseerde kraan heeft het werk van de heftrucks overgenomen. ,,Als er een order is, wordt een papierrol vanuit het magazijn op een zelfrijdend karretje gezet, dat over rails naar de plaats van bestemming wordt gereden. Het in de machines geproduceerde karton moet vier uur afkoelen. Op de drukste momenten worden alle 28 verwerkingslijnen ingezet om het eindproduct snel in de vrachtwagens te krijgen.
Van tuinbouw naar verpakkingsbedrijf
Een kartonfabriek kan in theorie overal staan. Toch is het bepaald geen toeval dat De Jong Verpakking by Stora Enso in het hart van het grootste tuinbouwgebied van de wereld is gevestigd. De glastuinbouwbedrijven in het Westland hebben miljoenen kartonnen dozen nodig om hun tomaten, paprika’s, aubergines en komkommers te vervoeren. De Jong Verpakking zit letterlijk om de hoek en kon mede hierdoor uitgroeien tot marktleider in het verpakken van aardappelen, groenten en fruit (agf).
Oprichter Henk de Jong was in de jaren 90 actief als een kleine teler in Westmaas. Hij bedacht dat hij zijn groenten in zelfgemaakte kartonnen dozen wilde verpakken. Al snel vroegen andere tuinders of hij ook hén verpakkingsmateriaal kon leveren. En zo begon hij vervolgens een eigen verpakkingsbedrijf. De enige vrachtwagen van het bedrijf reed van hot naar her, met Henk achter het stuur, en de onderneming groeide als kool.
7 miljoen dozen per week
In 2006 werd de productielocatie in Westmaas te krap en verhuisde De Jong Verpakking naar een voormalig veilinggebouw in De Lier. De vraag naar kartonnen verpakkingen groeide sterk de afgelopen jaren, voornamelijk dankzij de opkomst van online winkelen. Deze groei diende als inspiratie voor De Jong om verder uit te breiden, bijvoorbeeld met de productie van zogenoemde Amerikaanse vouwdozen. Die worden onder meer gebruikt voor het verpakken van onlinebestellingen. In De Lier worden er wekelijks meer dan zeven miljoen geproduceerd. Tel er de dozen voor de agf bij op en je komt uit op twintig miljoen dozen per week. Die worden met honderd eigen vrachtwagens afgeleverd.
,,De nieuwbouw is naast de bestaande fabriek gezet. Het aantal werknemers is de afgelopen vier jaar gegroeid naar circa zevenhonderd mensen. We hebben binnen Europa de grootste productiecapaciteit op één plek gerealiseerd”, zegt algemeen-directeur Sabrina van der Hoeven over de kers op de taart van het levenswerk van Henk de Jong.
Het aantal werknemers is de afgelopen vier jaar gegroeid naar zevenhonderd mensen. We hebben binnen Europa de grootste productiecapaciteit op één plek
De oprichter nam onlangs afscheid nadat hij een jaar eerder zijn bedrijf verkocht aan Stora Enso, een Fins/Zweedse multinational. Het bedrijf is producent van hernieuwbare producten in verpakkingen, biomaterialen en houtconstructie en één van de grootste particuliere bosbeheerders ter wereld. De verkoop bezorgde Henk de Jong een hoge plek in de Quote 500.
Nieuwe fase na bedrijfsovername
,,Het afgelopen jaar is Henk nog als adviseur betrokken geweest bij De Jong Verpakking. We hebben veel aan Henk te danken en hebben grote waardering voor zijn ondernemerschap”, zegt Van der Hoeven. Het bedrijf gaat dankzij het samenkomen van Stora Enso en De Jong Packaging Group een nieuwe fase in.
,,Door de overname wordt de aanwezigheid van Stora Enso op de Europese markt aanzienlijk versterkt, met name in Nederland, Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk. Voor het personeel en de klanten van De Jong Verpakking verandert er vrijwel niets, vertelt van der Hoeven. ,,Klanten kunnen nog steeds rekenen op dezelfde service en snelheid van leveren. We bieden nu alleen nog meer mogelijkheden.”