Boodschappen gratis bezorgen, dat moet toch hartstikke duur zijn?
,,Dat bezorgen kost inderdaad geld. Maar we besparen op de grootste kostenpost van een normale supermarkt: fysieke winkels. Daarnaast laten we onze elektrische autootjes rijden als een bus: wij rijden een vast rondje door de buurt. De ene dag zijn we 's ochtends in de straat, de andere dag eind van de middag. Zo zit er voor de klant altijd een geschikte tijd tussen en zijn wij veel efficiënter dan concurrenten als Albert Heijn. Daar moet een bezorger kriskras als een taxi de hele stad door om op wel vijftien momenten te kunnen leveren.''
En daar maak je winst mee?
,,We maken niet direct winst als we in een nieuwe stad openen. De kost gaat voor de baat uit. We moeten eerst karretjes aanschaffen en distributiecentra openen. Maar binnen zes maanden zijn we dan winstgevend. Overall gezien maken we winst en investeerders hebben zoveel vertrouwen in ons dat ze vorig jaar 100 miljoen wilden investeren. Dat zegt volgens mij genoeg.''
Lees ook: Picnic-baas Michiel Muller breidt bezorgimperium uit
Een supermarkt zonder fysieke winkels is best gedurfd. Hoe kwamen jullie op dat idee?
,,We zagen rond 2012 dat mensen steeds meer producten op internet gingen kopen: schoenen, kleding, reizen. Maar voor hun boodschappen ging iedereen nog naar een winkel, omdat het bezorgen ervan zomaar een tientje kostte. Wij hebben een systeem bedacht waardoor we wel betaalbaar aan huis kunnen bezorgen. Door dat bus-systeem, door geen winkels te hebben en doordat we weinig verspillen.''
Oh, leg eens uit.
,,Neem brood als voorbeeld. Een gewone supermarkt moet elke dag inschatten hoeveel brood ze zullen verkopen. Dat kan nooit helemaal precies, dus gooien ze aan het eind van de dag heel wat brood weg. Wij weten om elf uur 's avonds precies hoeveel broden mensen bij ons besteld hebben. De bakker maakt 's nachts dat aantal broden en niet meer.''
Lees ook: Boodschappenbezorger Picnic groeit als kool: omzet verdrievoudigd naar 100 miljoen
Heeft die bakker dan geen probleem? Die moet de ene dag tien broden maken en de andere dag twintig.
,,Dat is waar, het systeem heeft voor- en nadelen. Maar qua verspilling levert het veel op, want meel en eieren kun je een dagje bewaren, terwijl je brood na een dag niet meer kunt verkopen. En we hebben een eigen bakkerij die alleen voor ons bakt. Dus die is ingericht op dit nieuwe systeem.''
Willen mensen niet liever langs schappen struinen en eigenhandig in avocado's knijpen?
,,Voor sommige momenten is een bezoekje aan de supermarkt inderdaad het handigst. Als je om vijf uur na je werk nog even wat spullen wilt halen voor het avondeten bijvoorbeeld, of als je in een avocado wilt knijpen. Maar als je een gezin hebt en je hebt iedere week weer ontbijtspullen, tussendoortjes en wc-rollen nodig: hoe relaxt is het dat je die 's avonds op de bank kunt bestellen en ze dan de volgende dag in je keuken staan?''
Lees ook: Picnic draait op volle toeren en zet stap richting Amsterdam
Dus Picnic wil niet de fysieke supermarkt vervangen?
,,Nee, dat is een supergoed concept. Wij bieden gewoon een extra optie. Je ziet dat klanten bijvoorbeeld één keer per week bij ons bestellen en daarnaast nog twee keer in de week naar de gewone supermarkt gaan.''
Jullie nieuwste dienst is Wehkamp-pakketjes mee retour te nemen. Waarom?
,,We zijn er toch al. Zo simpel is het. Niemand wil tien bezorgers per dag aan de deur, dus als wij er zijn, kunnen we net zo goed dat pakketje mee terugnemen. Die verzamelen we dan op ons distributiecentrum en Wehkamp betaalt ons daar een kleine vergoeding voor. Niet dat we daar nou ontzettend veel aan verdienen, maar het gaat om de service: als mensen dat fijn vinden, gaan ze hopelijk vaker bij ons winkelen.''
Al moet je daar tegenwoordig wel voor op de wachtlijst staan.
,,Ja, meestal maar een paar weken hoor. We kunnen nu fysiek de groei niet aan. Dus we zijn druk bezorgers aan het aannemen en distributiecentra aan het bouwen om die wachtlijsten te verkorten. Over drie jaar willen we in zo'n tachtig procent van Nederland bezorgen.''
Over drie jaar willen we in zo'n tachtig procent van Nederland bezorgen
Joris Beckers, oprichter Picnic