Nieuws Actueel
Hoogleraar Justin Jansen nieuw lid Raad van Advies De Ondernemer
Justin Jansen is toegetreden tot de Raad van Advies van De Ondernemer. Justin is hoogleraar Ondernemerschap (Rotterdam School of Management), academisch directeur van het Erasmus Centre for Entrepreneurship en onder meer mede-auteur van de bestseller 'Naar een gezond groeibedrijf in vijf stappen'. Zijn eerste expertblog is 17 mei op onze website te lezen.

Justin Jansen doet al jaren wetenschappelijk onderzoek bij succesvolle groeibedrijven in Nederland. Aan de hand van interviews probeert zijn team het dna te achterhalen van deze gezonde koplopers. Het gaat onder meer om Coolblue, SecureLink, Jumbo, Just Eat Takeaway en YoungCapital.
De inzichten hebben geleid tot het boek ‘Een gezond groeibedrijf in vijf stappen’, over succesvol zijn en blijven in tijden van verandering. En om misverstanden te voorkomen: gezond groeien betekent niet per definitie meer omzet genereren en meer mensen aannemen. ,,Het gaat vooral om impact creëren. Groter worden is niet per se een doel op zich, eerder een middel om impact te maken en op de langere termijn succesvol te zijn.’’
Naar een gezond groeibedrijf in vijf stappen
22,99
BESTEL HET BOEK HIER IN DE WEBSHOP VAN DE ONDERNEMERDe snelgroeiende bedrijven in de kopgroep hebben een paar dingen met elkaar gemeen, aldus Jansen: ze zijn slim, creatief, wendbaar en marktgericht. Door goed aan te sluiten op de klantwens weten ze ook gezond te groeien. Jansen: ,,We hebben goed gekeken naar welke stappen deze bedrijven steeds hebben gezet om een gezond groeibedrijf te worden, welke keuzes ze hebben gemaakt. Deze bedrijven zijn ook gewoon klein begonnen. Neem Just Eat Takeaway: een jaar of vijf geleden werkten daar zo’n 200 mensen, nu ruim 10.000.’’
Gezonde, snelgroeiende bedrijven zijn bovendien constant bezig met nieuwe verdienmodellen. Jansen: ,,Elk bedrijft loopt tegen de grenzen van groei aan. Neem Coolblue, opgericht als e-commerce bedrijf. Ze hebben winkels geopend, omdat ze merkten dat het aantal online verkopen daardoor groeide. Daarnaast zijn ze zelf gaan bezorgen. Coolblue richt zich sinds kort ook op energiemarkt. Elke dag een beetje beter, dat is hun slogan. En blijft hun slogan. Alles voor een glimlach. Ze sturen op klanttevredenheid, dat zit in het dna van het bedrijf. Coolblue is een klantreisbureau geworden. Ook Jumbo is een bedrijf dat zichzelf vernieuwt. Het is een familiebedrijf dat wordt geleid door rasondernemers die risico durven nemen. Jumbo was een traditionele supermarkt, maar is veranderd in een food experience company. Beleving, daar gaat het om. Ze hebben niet voor niets Smulweb overgenomen.’’
Met hun boek leiden Justin Jansen en Tom Mom je in vijf stappen naar een gezond groeibedrijf, naar een onderneming die slimmer en sterker wordt, toekomstgericht is en zichzelf steeds vernieuwt. Je krijgt een kijkje achter de schermen van succesvolle groeibedrijven als Takeaway, Coolblue, Jumbo en YoungCapital. Wat kunnen we van hen leren en toepassen? Het boek geeft volop tips en tools voor het bouwen van een toekomstbestendig bedrijf; het is via deze link te bestellen in onze webshop.
De eerste expertblog van Justin Jansen als lid van de Raad van Advies van De Ondernemer verschijnt 17 mei a.s. op onze website.