Nieuws Horeca
Deventerse zussen nemen gerenommeerd cafe Floors over
Lef kan de jonge zussen Lynn en Daphne Koolhof niet worden ontzegd: ze nemen het gerenommeerde maar zieltogende Café Floors in Deventer over én doen dit ook nog eens onder een nieuwe (nog geheime) naam. Verstandig, zegt namenspecialist Floris Hülsmann. Dat schrijft de Stentor.

'De zachtste oplossing zou zijn voor 'De dochters van Floors' te kiezen'', zegt Floris Hülsmann (46). Met die naam zouden veel stamgasten van het karakteristieke café aan de Brink in Deventer wel kunnen leven. Toch adviseert de namenspecialist de zussen Lynn en Daphne Koolhof voor een naam te gaan die niet aan het verleden refereert.
Oude naam overboord
,,Wil je iets geheel nieuws beginnen dan zou ik de oude naam overboord gooien. Jonge meiden, nieuw elan en een nieuwe doelgroep; dat vraagt om een nieuwe naam'', concludeert Hülsmann, die sinds september 2016 onder de naam Namarama werkt vanuit het Jordenshuis in de Papenstraat.
Copywriting
Hülsmann werkte in het verleden als reclametekstschrijver en bedenker van campagnes voor onder meer Samsung en Heineken en won nationale en internationale prijzen. Het bedenken van namen heeft hij altijd erg leuk gevonden. ,,Dat zie ik als de ultieme vorm van copywriting. Een goede naam is de krachtigste vorm van reclame.''
Café Floors
Terug naar Café Floors dat zijn vertrouwde naam kwijtraakt. Van 1897 tot 1986 was de kroeg in handen van de familie Floors. De zussen Koolhof willen de geschilderde oude naam en die van voorganger Het Wapen van Overijssel op de zijgevel behouden. Hülsmann: ,,Iedereen van buiten is verrast door de schoonheid van de Brink. Je kunt in de nieuwe naam altijd iets uit de Deventer historie betrekken. Het pand en de ligging lenen zich daarvoor. Ik zou het op de klassieke toer gooien.''
Lees ook: Zusjes op café Floors in Deventer
Namenspecialist
De namenspecialist noemt De Heeren op de Brink als voorbeeld van een goed gekozen naam omdat die 'iets van klasse' uitstraalt. ,,De Hip vind ik ook heel sterk. Ze hebben daar een retro hippe sfeer. St. Tropez is eveneens een sterke naam omdat je daarmee een bepaalde sfeer neerzet.''
Minder geslaagd vindt Hülsmann de naam Restaurant Moskou: ,,Ik denk dat ze daar niet superblij zijn met hun naam, zeker nu de Koude Oorlog weer is opgelaaid en de PvdA is weggevaagd. Hierdoor past de geuzennaam voor Deventer, Moskou aan de IJssel, niet meer bij de stad. Ik eet overigens wel graag bij Moskou.''
Stelregels
Bij het kiezen van een naam hanteert de specialist een aantal stelregels. Zo moet de naam nieuw en goed uitspreekbaar zijn, mensen moeten hem aan elkaar kunnen doorvertellen, er iets in kunnen herkennen, de naam moet (online) goed te vinden zijn en van enige creativiteit getuigen. ,,Ik heb een namenbedrijf en had dit De Naamfabriek kunnen noemen. Dat geeft duidelijkheid, maar is niet creatief. Vandaar dat ik voor Namarama heb gekozen. Hierin zit een stukje herkenning en de naam straalt lol uit. Fijn is dat mensen er steeds weer iets anders in zien. Zo noemde een Amsterdammer het laatst namenraaie'.''
Nog voor Koningsdag weet iedereen de nieuwe naam van Café Floors. De Stentor gokt op De Zusjes.
Ik zou het op de klassieke toer gooien