Actueel

Horecabranche groeit, veel banen erbij

 
beeld deondernemer
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Zoek je werk? Denk dan eens aan de horeca. Banen zat. ,,De branche groeit zo hard, dat het steeds moeilijker wordt om aan gekwalificeerd personeel te komen'', zegt Femke van Huet van het in de horeca gespecialiseerde uitzendbureau JMW. Dit meldt De Stentor.

Lees verder onder de advertentie

Briefje achter de ruit met de roep om personeel. Loop langs een horecazaak, grote kans dat je dit tegenkomt. Horeca-ondernemers moeten alle zeilen bijzetten om voldoende gekwalificeerd personeel in huis te halen.

JMW

Volgens Femke van Huet lukt het haar uitzendbureau JMW in deze regio nog wel om horeca-ondernemers van personeel te voorzien, maar ze constateert ook dat het voor hen moeilijker wordt om alle dagen volop te kunnen draaien. ,,Hier is het nog niet zo dat de deur gesloten blijft door gebrek aan personeel, maar de druk op bedrijven is wel groot.''

Veel horeca-ondernemers wenden zich tot JMW om kwalitatief goed personeel te krijgen. ,,Om de pool gevuld te houden, bieden we uitzendkrachten die geen ervaring hebben in de branche, een opleidingstraject. ''

Lees verder onder de advertentie

Horeca-ervaring

Van Huet constateert dat de roep om gekwalificeerd horecapersoneel groter wordt, omdat de gast waarde hecht aan bediening die met kennis en passie zijn vak uitoefent. Maar ook speelt in het personeelsprobleem mee dat studenten steeds minder genegen zijn een bijbaan in de horeca te aanvaarden. ,,Steeds meer studenten zoeken een bijbaan in de richting waarin ze studeren. Iemand die een medische opleiding volgt, zoekt tegenwoordig eerder een bijbaan in de zorg dan in de horeca. Je staat er dan beter op als je begint met werken want een werkgever vindt het gunstig als je in die richting al ervaring hebt opgedaan.'' Toch is horeca-ervaring op je CV altijd goed, zegt ze. ,,Het is een heel sociaal en dienstverlenend beroep. Het is voor veel werkgevers sowieso een pre als je in de horeca hebt gewerkt.''

Briefjes

In een stad als Deventer hangen her en der briefjes achter de ruiten van horecabedrijven: personeel gevraagd! Bijvoorbeeld bij Ristorante Da Mario aan de Vleeshouwerstraat. Eigenaar Hisham Gewad is vooral op zoek naar gekwalificeerd personeel. ,,Gasten vinden bijvoorbeeld kennis van producten heel belangrijk. Bedienend personeel moet hierover met kennis en passie kunnen vertellen. Het moet bevlogen zijn. Onderschat het horecawerk niet. Er wordt soms makkelijk over gedacht. Studenten kunnen het werk ook best prima, maar zij zijn hier vaak maar voor een korte periode. Terwijl continuïteit belangrijk is.''

Goed personeel

Hellen Massen, regiomanager Overijssel en Flevoland van Koninklijke Horeca Nederland, ziet ook dat de roep om kwalitatief goed personeel groot is. ,,Dat speelt al enige tijd. Horeca is een serieus vak. Daar wordt soms licht over gedacht. Er zijn vooral goed opgeleide mensen nodig. We hebben jarenlang in crisis gezeten. De horeca is een van de eerste branches die dat dan merkt. Nu de consument weer meer te besteden heeft, zie je dat ook meteen terug in de horeca. Die consument van nu is terecht kritisch en wil in de horeca goed worden geholpen. Goed personeel is echt van groot belang voor de branche.''

Lees verder onder de advertentie

Meer vacatures

Marieke Schramm, arbeidsmarktadviseur van het UWV voor de regio Zwolle, verwacht dat het aantal vacatures in de horeca dit jaar nog verder toeneemt. ,,In de regio Zwolle is deze branche overigens niet per se sterker vertegenwoordigd dan in de rest van het land. De kansen om werk te vinden in de horeca worden echter ook hier zeker groter.''

Een tekort aan personeel heeft Hendrik Karabagisas, eigenaar van de Zwolse horecazaken Las Rosas, In de Hoofdwacht en Vaca Negra, niet, maar hij maakt zich wel zorgen over de lange termijn. ,,In de Randstad is het inmiddels al zo dat horeca-ondernemers hun zaak een dag of dagdeel dicht moeten doen omdat er niet voldoende personeel is. Ik zal me niet verbazen dat dat deze kant ook opgaat. Zeker in Zwolle, want de stad krijgt steeds meer aantrekkingskracht door bijvoorbeeld de nieuwe bioscoop en de komst van Primark en Zara. We hebben als stad de gunfactor, gunstig dus ook voor de horeca.''