Actueel

2024 was uitdagend horecajaar: ‘Innovaties en verduurzaming bieden in 2025 veel kansen’

Voorzitter Marijke Vuik van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) geeft een persconferentie, voorafgaand aan de opening van de Horecava. Voorzitter Marijke Vuik van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) geeft een persconferentie, voorafgaand aan de opening van de Horecava. Foto: ANP
Voorzitter Marijke Vuik van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) geeft een persconferentie, voorafgaand aan de opening van de Horecava. Foto: ANP
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Op horecabeurs Horecava staat Marijke Vuik, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), met een dubbel gevoel. ,,Aan de ene kant zie ik 2025 positief tegemoet met onder andere de omzetstijging. Het afgelopen jaar zagen we een omzetgroei van 5 procent. Het publiek is dus zeker het probleem niet. Mensen gaan nog graag naar het restaurant en kroeg. Aan de andere kant zie ik ook dat er uitdagingen zijn. Er worden in 2025, onder andere door personeelstekorten en stijgende kosten, meer faillissementen verwacht.”

In horeca werken we met mensen, wanneer zij meer gaan verdienen merk je dat gelijk in de portemonnee

Oplopende schulden

Veel ondernemers hebben met name door de coronacrisis nog te maken met problematische schulden en stijgende kosten, benadrukt Vuik. ,,De horeca is tijdens de coronapandemie het hardst getroffen van alle branches. Daarnaast zien we mkb-breed dat door de stijgende kosten de marges onder druk staan. In horeca werken we met mensen, wanneer zij meer gaan verdienen merk je dat gelijk in de portemonnee. Onze bedrijfsadviestak wordt de afgelopen tijd steeds vaker gebeld door ondernemers die niet meer weten hoe zij onder de oplopende schulden vandaan moeten komen.”

Toch is Vuik ook optimistisch. Ze ziet vooral kansen voor ondernemers in innovatie en verduurzaming. ,,Voor innovatie hebben ondernemers investeringsgeld nodig en ik begrijp dat door de stijgende kosten en faillissementen ondernemers niet het geld hebben voor grote investeringen. Daarom wil ik benadrukken dat ze klein kunnen beginnen.” Als voorbeeld noemt Vuik de QR-codes die gelukkig al veel gebruikt worden in de horeca. ,,Daarnaast delen wij als KHN initiatieven van succesvolle ondernemers. Als je de juiste data hebt, kun je redelijk goedkoop efficiënter werken. Als je bijvoorbeeld inzichtelijk hebt welke weersvoorspellingen piekmomenten creëren in je bezoekersaantallen, kun je daar slim op inspelen met je roostering. Ik denk dat mede daarom AI nog belangrijker wordt in 2025.”

Lees verder onder de advertentie

Je hoeft echt niet bang te zijn dat robots je volledige personeelsbestand overnemen

Schoonmaakrobot

Robotisering is volgens Vuik een innovatie die omarmd moet worden. ,,Je hoeft echt niet bang te zijn dat robots je volledige personeelsbestand overnemen. Een robot kan echt nog niet een hele hotelkamer of restaurant schoonmaken, maar ze kunnen je wel ondersteunen in de werkzaamheden. Hierdoor kun je een stuk efficiënter werken.” Ook automatisch inchecken ziet Vuik als een redelijk eenvoudige efficiëntieslag.

Flexibiliteit blijft eveneens een onderwerp waar horecaondernemers aandacht aan moeten besteden, stelt Vuik. ,,In de sector werken met name jongeren: van het totaal aantal werknemers is 50 procent tussen de 15 en 24 jaar en de gemiddelde leeftijd is 31 jaar. Deze blijven gemiddeld 2,5 jaar op één plek werken. Dat is relatief kort. Om deze jongeren langer aan je te binden is meer vrijheid in de werktijden belangrijk.” Hoewel de spanning op de arbeidsmarkt aanhoudt, is de tevredenheid onder horecawerknemers hoog. Uit de Arbeidsmarktmonitor blijkt ook dat 76,2 procent van de werknemers tevreden tot zeer tevreden is over het werken in de horeca.”

Verlagen van de regeldruk in horeca

Een van de grote doelstelling van Vuik voor dit jaar is het verlagen van de regeldruk. ,,Aanstaande woensdag bieden wij de Tweede Kamer een rapport aan waarin we niet alleen benoemen wat er fout gaat. We stellen de regels niet ter discussie, maar we willen vooral meedenken met de oplossingen en deze ook aanbieden.” Een probleem wat volgens Vuik aangepakt moet worden, zijn de kartonnen bekers waar plastic in zit. ,,Kartonnen bekers hebben nog steeds een plastic coating, waardoor ondernemers daar een toeslag voor moeten vragen. Iedereen heeft dezelfde doelstelling, namelijk minder plastic. Maar momenteel is er geen alternatief.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Flinke toename faillissementen in horeca verwacht: ‘1 op 5 kleine ondernemers heeft problematische schulden’