Nieuws Actueel
'Keihard werken en veel geluk'
Teller staat nu op ruim zeven miljoen downloads van de app en ongeveer 300.000 gebruikers per dag.

App-ontwikkelaar 2 Monkeys uit Deventer besloot afgelopen najaar een app voor kinderen om mandala's te tekenen eens flink op te frissen met nieuwe kleurplaten, een nieuwe 'look' en nieuwe tekstjes. Half november kwam de app beschikbaar. "In het begin werd die app een paar honderd keer per dag gedownload, na drie weken al 10.000 keer en daarna richting 80.000 en meer. Onze topdag was 192.000 downloads. Dan sta je toch even raar te kijken", vertelt 'monkey' Willem van Rossum (41).
SuccesInmiddels staat de teller op ruim zeven miljoen downloads en zijn er zo'n 300.000 gebruikers per dag. Al zijn Van Rossum en zijn compaan Mathijs Tieleman (44) verrast door het succes, helemaal uit de lucht vallen komt het niet. "We maken nu zo'n vier jaar apps, vooral voor kleurplaten en gericht op de jeugd. Sinds twee jaar doen we dit fulltime. We weten langzamerhand wel hoe die wereld van de apps in elkaar steekt en hoe je een goede app moet maken.
Op een gegeven moment stonden we wereldwijd hoog en in de VS zelfs twaalfde met de Mandala-app in de Google Play Store, als populairste game. Dan sta je dus tussen bijvoorbeeld Candy Crush en Angry Birds. Dat hadden we niet verwacht", vertelt Tieleman.
Geluk"Het was 20 procent keihard werken en 80 procent geluk", stelt Van Rossum. "Het was verrassend dat vooral volwassenen de app downloaden. Die geven ook inhoudelijke feedback via de reviews. De kunst is om met behulp van al die opmerkingen zo'n app steeds verder te verbeteren, zodat je gebruikers vasthoudt. We hebben nu in vrij korte tijd op basis van de succesvolle app een kleur-app ontwikkeld voor volwassenen: color time. Voor een bedrijfje met vier mensen is dat een uitdaging. We hebben er keihard aan gewerkt", verzekert Tieleman.
OmzetWie denkt dat de Deventenaren inmiddels beide een dikke Jaguar voor de deur hebben staan, komt bedrogen uit. "De advertentiemarkt op internet loopt steeds verder terug. Het is centenwerk per advertentieklik. Mensen kunnen voor 1 of 2 euro de advertentie op zo'n app afkopen, maar dat doen er niet veel. We draaiden al goed en we hebben nu in de afgelopen twee maanden wel flink extra omzet kunnen maken. Dat gaan we binnenkort met onze twee vaste werknemers vieren met een etentje", stelt Van Rossum.
PuzzelDe extra aandacht en inkomsten zijn mooi meegenomen, maar voor Van Rossum gaat het vooral om de continuïteit van 2-Monkeys. "We hebben beide twee jaar geleden onze vaste baan opgezegd om dit werk te doen. Ons doel is om een leuk bedrijf te hebben, op onze eigen manier bezig te kunnen zijn en langzaam door te groeien naar vijf tot tien man. En we willen kwaliteit leveren. We hebben kunstenaars in Rusland, Oekraïne, India en op de Filippijnen die voor ons kleurplaten maken. Die zijn echt heel goed. En we werken nu ook hard aan de lancering van een superleuke puzzel-app. Daar verwachten we veel van."