Een online besteld pakketje niet huis laten bezorgen maar bij een winkel in de buurt. Nijmegen doet het volop. De afgelopen twaalf maanden gingen naar schatting 322.300 van zulke pakketten naar Nijmegen. Daarvan werden er ruim 17.000, meer dan 5 procent, naar een afhaalpunt in de buurt van de klant gestuurd.
Efficiënt verwerken
Dat heeft softwarebedrijf Paazl berekend. Dat bedrijf helpt veel grote Nederlandse webshops met het efficiënt verwerken van hun pakketjes. Nijmegen is met die dik 5 procent een van de koplopers in Nederland. De stad is nummer twee op de lijst van steden waar afhalen van pakketjes in plaats van thuis laten bezorgen het populairst is.
Maar waarom Nijmegen op dit punt nu zo hoog scoort?
"Dat zou te maken kunnen hebben met het feit dat Nijmegen een studentenstad is", zegt Alvar Piepers, marketing manager bij Paazl. "Studenten behoren tot de meest actieve onlineshoppers. Maar ze hebben ook een erg druk en afwisselend bestaan.
"Daarnaast wonen ze vaak in studentencomplexen, waar een pakketje makkelijk kan verdwijnen. Ook om die reden laten studenten pakketjes bezorgen bij afhaalpunten. Zo kunnen ze gewoon even langsfietsen wanneer het hen uitkomt, bijvoorbeeld vanuit de universiteit. Heel makkelijk."
FOTOZAAK GRIJPINK
'Mijn winkel zit nogal verstopt'Het was hem afgeraden om afhaalpunt voor pakketjes te zijn, zegt Niek van de Venne, eigenaar van fotospeciaalzaak Grijpink, maar hij deed het toch. De reden is simpel: "Het is vooral om bekendheid te creëren. Mijn winkel zit namelijk nogal verstopt, hier naast het gemeentehuis. Als mensen hier een pakketje komen afhalen en een tijd later een camera willen kopen of een pasfoto willen laten maken, dan weten ze dat dat bij mij kan. Voor de opbrengst doe ik het niet. Het levert misschien net 20 cent per pakketje op."
Sinds drie jaar is Foto Grijpink een afhaalpunt. Van de Venne merkt dat het aantal pakketjes toeneemt. "Toen ik er net mee was begonnen, kwam er een enkeling per dag. Nu komen al gauw twaalf mensen een pakketje ophalen. En met de feestdagen in het vooruitzicht zullen dat er alleen maar meer worden."
Hij ziet soms 'gekke' pakketjes binnenkomen. "Een keer werd een pakketje bezorgd dat ik niet eens kon tillen, zó zwaar. Het bleek een halter van 80 kilo te zijn."
HALFORDS
'We laten zien dat we nog bestaan'"Wij hebben een afhaalpunt om onze klanten een beetje extra service te bieden", verwoordt verkoopster Debby van Hal de beweegredenen van fietsenzaak Halfords. "En natuurlijk hopen we dat als ze een pakketje komen ophalen, ze ook iets kopen in onze winkel.
"Toen Halfords twee jaar geleden failliet ging, bleven wij bestaan als franchisenemer. Veel mensen weten dat niet. Door dit afhaalpunt laten we ook zien dat we nog bestaan. En hopen we onze klanten weer terug te krijgen. Maar ik zie nog niet dat het echt werkt."
Nu de feestdagen eraan komen, merkt Van Hal dat het dagelijkse aantal pakketjes toeneemt. "Normaal krijgen we een stuk of 20 pakketjes per dag, de meeste van onlinewarenhuis Wehkamp. Met de feestdagen verdubbelt dat. Maar we verdienen niet veel aan de pakketjes. Daar doen we het ook niet voor, hoor."
TUINCENTRUM
'De wijk had nog geen afhaalpunt'De voornaamste reden om een afhaalpunt te hebben voor Oswald Peters, eigenaar van tuincentrum Lindenholt? "Er was er nog helemaal geen in de wijk. En er was vraag naar."
Daarnaast wil hij een 'voetje-over-de-vloer'-effect creëren. "Als mensen hier komen om een pakketje af te halen, zien ze meteen wat we allemaal in de winkel hebben En we zien echt dat het werkt. Klanten komen terug."
Anderhalf jaar bestaat nu het afhaalpunt in het tuincentrum in Lindenholt. Of hij bijzondere pakketjes ontvangt? "Soms krijgen we echt lomp grote pakketten."
TOYS GARDEN
'Meer bekendheid voor de winkel'Speelgoedwinkel Toys Garden in Nijmegen-West is ook een afhaalpunt. "We begonnen als een onlinewinkel voor buitenspeelgoed", vertelt eigenaar Dennis Leenders. "Inmiddels hebben we ook een 'echte' winkel met binnenspeelgoed. Maar veel mensen weten dat niet. Doordat ze echter hier hun pakketje ophalen, weten ze van ons bestaan en krijgen we meer bekendheid."
Het verschilt per dag hoeveel pakketjes hij ontvangt. "Dat zijn er meestal een stuk of vijf." Een stijging in de aanloop naar de feestdagen ziet Leenders nog niet.
Gerelateerde artikelen
Neckermann.com begint eigen winkelketenWinkeliers weg om mislopen online omzetDirecteur Thuiswinkel.org voorspelt einde online winkelen